Plnohodnotná debutová deska novojičínských Emerald Shine vás při poslechu zanese do fantastické krajiny plné tajemných bytostí. V českých luzích a hájích byste kvalitní folk metalové kapely hledali dlouho a našli byste jich pomálu. Ovšem Emerald Shine se s albem Misty Tales podařilo nastavit laťku na české poměry celkem vysoko.

Misty Tales není prvním počinem této metalové bandy, v roce 2016 vydala EP s názvem Beneath The Stars. Od té doby u nich nastalo pár změn v sestavě, možná i proto zní nové album profesionálněji a lépe. Původních osm členů se zredukovalo na šest, naopak přibyl čistý vokál kytaristy Dušana Sommera, což je změna příjemná. Hlavní duší kapely zůstává Lenka „Leena“ Jašková, které nestačí „pouze“ zpívat (čisté i některé hrubé vokály) a hrát na kytaru i píšťaly, ale je také téměř výhradní autorkou hudby a textů.

Emerald Shine svůj styl pojmenovávají jako fantasy metal. Folkové prvky zůstávají, kapela tak v mnoha pasážích připomíná švýcarské Eluveitie – ti ve své hudbě používají spoustu lidových a tradičních nástrojů netypických pro metal. Na rozdíl od nich se však Emerald Shine nezaměřují na texty o historii své domoviny, ale zpívají o fantasy světech inspirovaných Tolkienem. Při poslechu nového alba tak budete chtít skákat do rytmu s veselými hobity na zelených pláních, tančit s mocnými elfy v lesích, ale nahlédnete i do temných zákoutí, kde se skrývá nebezpečí a zlo.

I tak vás může množství nástrojů překvapit. Kromě výše zmiňovaných uslyšíte flétnu, housle a v mnoha skladbách i harfu. Objevuje se ženský i chlapský growling – Leena zde zdatně sekunduje Radomíru Vrzalovi, ale i tak má mužský hlas větší sílu a agresivitu. Skladby jsou vylepšeny o sbory i nejrůznější hosty – muzikantů spolupracujících na vzniku alba bylo opravdu hojně, celkově jedenáct. Z hudby tak plyne spousta nadšení pro věc, což je důležité, aby vznikla promyšlená kvalitní nahrávka. Což Misty Tales určitě je, jen je někdy těch kontrastních přechodů z jemných do tvrdých pasáží přespříliš, člověk se začne ztrácet v charakteru skladeb a na první poslech ho žádná nijak zvlášť nezaujme.

Když posluchač vydrží, začne skladby poznávat a ocení jednotlivé detaily. Zejména skočné instrumentální pasáže, ale i to, jak se na různých místech spousta zvuků mísí. Ve skladbě Where Life’s Been Ruined jsou skvěle vloženy housle, na začátku v instrumentální části zní až magicky, poté doplňují tvrdší pasáže. Rozhodně se jedná o jednu z top písní na albu. V klidnější A Lake Far Away zase skvěle vynikne harfa, dobře působí i střídání čistého ženského a mužského vokálu.

Velmi zaujme temně namluvený začátek písně Voice Of The Muse, posluchač by tak čekal spíše tvrdší a tajuplnější pokračovaní, bohužel zase začneme skákat na hobitích slavnostech. Některým songům by neuškodilo mít méně prvků, nechat se vést jen jedním základem. Určité pasáže mají opravdu velký potenciál, bohužel celá skladba nakonec působí jako koleda.
Pochválit lze nápadité písně Silver Riders a We’ll Be Back, která je spolu s již zmiňovanou Where Life’s Been Ruined jednou z nejlepších z celé desky. V melodii a rytmu lze slyšet poslední počiny Nightwish, kteří také začali tíhnout k flétnám a folkovým nástrojům. Vyčnívá pomalejší The Song Of Fallen Leaves – právě díky své nepřeplácanosti a vílímu hlasu zpěvačky Leeny, který je v baladě citlivě zvýrazněn.

Emerald Shine určitě stojí za poslech, Misty Tales je v českém metalovém prostředí parádní počin, který ukazuje talent všech členů kapely v celé jeho šíři a kráse. Některé skladby sice působí přeplácaně a tak, že se do nich mělo vejít naprosto vše: Pipinův smích, Sauronův hněv, dusivý dech Nazgûlů i zpěv lesních žínek Ale jsou tu i takové, které vás dostanou svou vyvážeností a skvělou kombinací prvků. Kapela má našlápnuto velmi slušně, příště jim přeju ještě lepší možnosti v celkovém masteringu a mixu alba, což je v Česku největší kámen úrazu všech kapel. Naštěstí se zde vše povedlo dát dohromady hodně slušně.

Album: Misty Tales

Interpret: Emerald Shine
Mix a mastering: Martin Roženek (GM Studio)
Album art: Morgana La Fay
Cena: 250 Kč
Skladby: Intro / Autumn Mists / Silver Riders / The Elven King / Where Life’s Been Ruined / A Lake Far Away / Voice Of The Muse / The Song Of Fallen Leaves / The Only One / The Time Has Come / We’ll Be Back/ Rainy Night

6
7
8