Před dvěma lety se Madonna přestěhovala do Portugalska, kde poznala jak místní hudebníky, tak umělce z celého světa. Inspirována prostředím nového domova přichází popová diva po čtyřech letech od vydání Rebel Heart s novým, v pořadí čtrnáctým albem, na kterém představuje své mysteriózní alter ego Madame X. Nejexperimentálnější počin zpěvačky naznačuje, že tentokrát neplánuje útočit na hitparády. Negativním překvapením však je, že královna popu na novince nudí.

Ačkoliv je album zvukově různorodé a využívá řady nástrojů, prostor zde dostávají zejména latinské rytmy, což avizuje už úvodní singl Medellín s hostujícím kolumbijským zpěvákem Malumou. Podobnou skladbou ve stylu reggaetonu se stejným hostem je Bitch I’m Loca. Atmosféru brazilských karnevalů evokuje taneční Faz Gostoso se zpěvačkou Anittou. Jednou z nejnakažlivějších položek Madame X je konečně Future s rapperem Quavo oživená trumpetami.

Právě chytlavost nebo jakýkoliv prvek, který by posluchače přiměl se k jednotlivým skladbám vracet, album silně postrádá. Ano, chuť experimentovat a být inovativní je od osobnosti velikosti Madonny sympatickým krokem. Jakékoliv pokusy o originalitu a zajímavé nápady jsou ale utopeny v nezáživných, monotónních melodiích, které albu dominují, a otravném auto-tune efektu. Produkčním zločinem na desce je pak přechod v temnou Dark Ballet, která díky klavíru a houslím dokáže prvotně zapůsobit, ale v polovině se přesune do naprosto nelibozvučné pasáže se silně syntetizovaným vokálem, který potenciál skladby úplně zabíjí.

Pozitivnější pohled na Madame X vesměs nabízí výše zmíněná Future a spol. Za zmínku stojí také melancholická Killers Who Are Partying, a to zejména díky svému textu: „Budu chudá, pokud budou chudí ponižováni. Budu žena, pokud bude znásilněna a její srdce se láme.“ Tady Madonna zastupuje všechny sociální skupiny, které jsou terčem nenávisti, které jsou utlačované či prochází utrpením. Navíc zde částečně zpívá v portugalštině, což dodává skladbě patřičnou působivost. Celkově patří albu plus za jeho multijazyčnost (vedle angličtiny a portugalštiny také španělština).

Mezi poměrně příjemné skladby patří i I Don’t Search I Find, která nostalgicky připomíná pop z přelomu tisíciletí, a v tradičním smyslu popová Crave s rapperem Swae Lee. Zbytek tracklistu však nemá potřebnou sílu, aby zapůsobil. Není to God Control, kde Madonna cedí text skrze zuby. Ani Batuka s bubenickým seskupením, které si říká Batucadeiras. Ani I Rise, která mohla být velkolepou hymnou o tom, jak se povznést nad útrapami. Crazy nebo Come Alive pak neobsahují už vůbec nic, co by vybízelo k opakovanému přehrání.

Madonna coby Madame X přichystala kolekci, která po sobě zanechává dost rozpačité pocity. Albu nepřidává také fakt, že většina skladeb má docela přepálenou stopáž, a jsou tak zbytečně natahované. Nepochybně se najdou příznivci, kteří veškeré zpěvaččiny experimenty ocení a album si oblíbí i navzdory jednolitosti uvnitř každého songu. Madame X nicméně představuje slabší položku diskografie královny popu.

 

HUDEBNÍ ALBUM: MADAME X

Interpret: Madonna
Datum vydání: 14. června 2019
Produkce: Madonna, Mirwais, Mike Dean, Diplo, Billboard, Jason Evigan, Jeff Bhasker, Pharrell Williams
Tracklist (standardní verze): Medellín (feat. Maluma) / Dark Ballet / God Control / Future (feat. Quavo) / Batuka / Killers Who Are Partying / Crave (feat. Swae Lee) / Crazy / Come Alive / Faz Gostoso (feat. Anitta) / Bitch I’m Loca (feat. Maluma) / I Don’t Search I Find / I Rise
www.madonna.com

PŘEHLED RECENZE
Originalita
7
Zvuk
4
Atmosféra
4
recenze-album-madonna-madame-xMadonninu sympatickou snahu o inovativnost a originalitu zabíjí monotónnost a celková nezáživnost skladeb, kterým nepomáhá ani to, že jsou zbytečně dlouhé. Plusem desky je, že využívá tři různé jazyky. Na albu se najde pár songů, které dokáží zaujmout, většina z nich má ale tendenci nudit, což je na královnu popu velká škoda.