Švýcarští folk metalisté Eluveitie vydávají své osmé řadové album nesoucí název Ategnatos, na kterém své posluchače opět zanesou do světa dávných galských příběhů. Tentokrát však přitvrzují. Zaměřili se na svou temnou stránku, kterou perfektně vyvažují melodiemi a folkovými nástroji.

Jakkoliv negativně kapelu ovlivnily personální změny v roce 2016, dnes na ní již není znát vůbec nic. Eluveitie povstali jako galská armáda po porážce. Zaměřili se na své nejsilnější stránky a nyní můžou zase vítězit. Po odchodu tří výrazných a dlouhodobých členů – zpěvačky Anny Murphy, bubeníka Merlina Suttera a kytaristy Ivo Henziho – se mohlo zdát, že Eluveitie se už nezvednou. Ovšem po vydání alba Evocation II – Pantheon v roce 2017 bylo naprosto jasné, že kapela dokázala najít nové členy perfektně zapadající do celého konceptu. Hlavní výhrou byla zpěvačka Fabienne Erni, keltská bojovnice s půvabným hlasem, která dle mnohých Annu Murphy v něčem dokonce předčila.

Za sedmou řadovku, první s novou sestavou, schytala kapela od fanoušků i recenzentů spíše kritiku. Určitě se nejednalo o průšvih, ale album nemělo takovou sílu, na jakou jsme byli od Eluveitie zvyklí z předchozích nahrávek. S Ategnatos však přišlo to, na co všichni čekali – keltský epos plný temnoty a bitev, dokonale vyvážený světlými momenty naděje a pestrobarevností všech možných nástrojů. Kytary a bubny doplňují v hudbě kapely píšťaly, housle, niněra, keltská harfa, mandola, dudy a další, což tvoří dokonalou mozaiku zvuků.

Eluvetie nahráli svou nejdelší desku. Ategnatos tvoří šestnáct skladeb, i když tři z nich – Ancus, The Silvern Glow a Trinoxtion – jsou jen krátkými předehrami pro následující písně. Možná bylo zbytečné je takto oddělovat, pro zvýšení dramatičnosti to však funguje dobře. Hned první a titulní skladba Ategnatos nás připraví na to, co můžeme očekávat od celé desky – epické příběhy plné temné atmosféry, které vypráví growling Chrigela Glanzmanna, zjemňují ho výpravné píšťaly i jemný, melodický hlas Fabienne Erni. Zajímavé jsou také mluvené pasáže.

Celkové přitvrzení stylu dokumentuje skladba Deathwalker, kde growling hraje prim, v refrénu je pak skvěle doplněný ženským vokálem. V pozadí nestojí ani housle a další nástroje, jejichž pestrobarevnost dokonale vyváží celkovou temnotu. Jedná se o jednu z nejlepších a nejtvrdších skladeb, co Eluveitie kdy složili. Mohutný refrén se bude perfektně vyjímat na letních festivalech. Black Water Down hraje na melodičtější notu, v refrénu se opět odkryje krásná barva zpěvaččina hlasu, ke slovu se dostane i hlavní kytarista Rafael Salzmann, který se zde ukáže v kvalitním sólu. The Slumber jsou typičtí Eluveitie dovedení k dokonalosti. Velký příběh, skvělé riffy, tradiční folkové nástroje, silný refrén, vyvážené střídání a doplňování growlingu a ženského vokálu. Melodie i hutnost, světlo i temnota.

Za zmínku stojí i skladba A Cry In The Wilderness, v té se ukrývá výborná část zahraná keltskou harfou. Worship zaujme svým originálním začátkem a celkově hodně vyděsí – opět se jedná o temnou, hutnou skladbu, kterou má vokálně celou na starosti Chrigel Glanzmann. Nejextrémnější skladbou na albu je Threefold Death. Násilně se v ní střídají metalové riffy a jemné tóny, opravdu se nedá předpovědět, co posluchače čeká dál. A Eluveitie i takové skladby dokáží nahrát tak, aby působily harmonicky a nepřeplácaně.

Ve skladbách Breathe a Ambiramus je pozornost směřována na vokál Fabienne Erni, což z nich činí nejpopovější kousky na desce. To ovšem vůbec není na škodu, Eluveitie zvládají psát i kvalitní jemné melodie a tyto písně jen doplní jejich tvrdší repertoár.

Album je velkým a dlouhým eposem plným originálních hudebních nápadů. Žádná skladba nejede podle předem stanoveného vzorce, posluchače může i po několikanásobném poslechu něco stále překvapit. Skladeb je hodně, některé mezi ostatními můžou zapadnout, což je má jediná výtka. Příště by jich určitě stačilo méně. Na závěr je třeba dodat jen jediné: Eluveitie jsou znovuzrozeni.

Album: Ategnatos

Interpret: Eluveitie
Vydavatel: Nuclear Blast
Produkce: Jens Bogren
Album art: Travis Smith
Cena: cca 379 Kč
Skladby: Ategnatos / Ancus / Deathwalker / Black Water Down / A Cry In The Wilderness / The Raven Hill / The Silvern Glow / Ambiramus / Mine Is The Fury / The Slumber / Worship / Trinoxtion / Treefold Death / Breathe / Rebirth / Eclipse

8
10
9