„Architekti, vědí, že nahoře se to nedá hasit, a stejně to staví pořád vyšší a vyšší,“ procedí naštvaně mezi zuby Steve McQueen v dnes již legendárním Skleněném pekle. Požár ve výškové budově je atraktivní téma i po čtvrt století. Ale samozřejmě dnes už jen požár nestačí, musíme k tomu přidat pár gangsterů, přesně jako v akčním filmu Mrakodrap.

Pochopitelně nesmí chybět ani hrdina bez bázně a hany. V tomhle případě se jmenuje Will Sawyer a je to bývalý agent FBI, který během jednoho nepodařeného zásahu přišel o nohu. Ale to mu rozhodně nebrání být drsnější než Rambo ve chvíli, kdy je nutné použít nezničitelnou stříbrnou lepicí pásku k ošetření rány po střepu, který se mu zabodl do ruky. No schválně, pamatujete ještě, jak si Rambo vyndal šitíčko ze svého nože, aby si ošetřil ruku? Tak ve filmu Mrakodrap zjistíte, že proti Sawyerovi to byl prostě slaboch.

Ani největší budova světa se neobejde bez výpalného

Po odchodu z FBI se Sawyer protlouká jako bezpečnostní poradce. Není to nijak skvělé, ale v nemocnici se seznámil se Sarah, se kterou mají dnes dvě krásné děti. Když mu pak bývalý kolega z jednotky dohodí možnost stát se bezpečnostním konzultantem pro nejvyšší budovu světa, vše vypadá jako skvělá příležitost. Mrakodrap s názvem Perla postavil v Hongkongu snílek Zhao Min Zhi. Je to dokonalost sama, dokonce i její protipožární
systémy – jak ostatně Sawyer dosvědčí zástupcům pojišťovny – jsou téměř bezchybné. Až si chvilku říkáte, že vše je promyšleno skoro stejně dobře jako na nepotopitelném Titaniku.

Perla je po všech stránkách výjimečná, šanci stát se prvními hosty v chystané rezidenční části tak dostane nejen Sawyer, ale také jeho rodina. Když on odchází do práce, oni vyrážejí podívat se na pandy. Vše probíhá skvěle, jenže pak se začne vše komplikovat. Sawyerovu synovi se udělá špatně, a tak se rodina vrátí dříve. Jenže co čert nechce, v budově se pohybují hodně podezřelí lidé. Aby toho nebylo málo, Sawyer zjistí, že bývalý kolega není takový kamarád, jaký by měl být. Zapletl se totiž se zločineckým gangem, který má jasný plán. Založit v Perle požár a navíc vyřadit z funkce všechny protipožární funkce. On totiž Zhao Min Zhi nezaplatil výpalné jednomu ze zločineckých syndikátů. A to se prostě nedělá.

Problémem je, že Sawyerova rodina se shodou nešťastných okolností ocitla na místě, kde neměla být. Kde nikdo neměl být. Jak je ale každému znalci pravidel akčních filmů zaoceánské produkce zřejmé, právě tenhle fakt spustí řetěz událostí, které dodají filmu pořádnou dynamiku. Hrdý a hrdinný otec přece nenechá svou milovanou rodinu zemřít. Co na tom, že má místo jedné nohy protézu a musí vyšplhat na portálový jeřáb, aby za svištění kulek policejních jednotek – podezírajících ho ze založení požáru – přeskočil pořádných pár metrů do hořící budovy. Od záchrany svých blízkých ho neodradí ani neskutečný žár pár pater pod ním, ani po zuby ozbrojená armáda ošklivých hochů. O zmíněné protéze ani nemluvě.

Efektů a akce na dva filmy

Mrakodrap si na nic nehraje, je to prostě akční film, který fanoušky tohoto žánru asi nezklame. Je v něm dost bitek, střelby i soubojů muže proti muži. Nechybí efektní prostředí hořící výškové budovy, a ani ohrožené (a plačící) děti, stejně jako srdceryvné scény s manželkou.

Jasně, že než se příběh rozjede, pořádně nás režisér a scénárista Rawson Marshall Thurber naladí solidní dávkou melodramatičnosti, aby bylo jasné, že hrdina nemůže váhat ani minutu při záchranné akci. Ale zase má snímek solidní spád, jak se od tohoto typu filmů očekává. Zbytečně nikde nezadrhává, nesnaží se hrát si na umění a zbytečné dějové kudrlinky.

Jede prostě podle očekávaného schématu, vlastně skoro pádí. Dokonce i dynamika je v tomhle stominutovém filmu rozumně rozložena, takže nestihne začít nudit. Pokud vám tedy nevadí, že nejpozději od desáté minuty je vám celkem jasné, co se bude dít a jak to celé skončí.

Musíme uznat, že jakkoli má Thurber na kontě spíše komediální snímky, sázka na Dwayna Johnsona mu vyšla. Je to přesně ten typ herce, který sice velkorozpočtový, ale pořád béčkový akční film posunuje aspoň o kousek výše. Jeho kousky jsou totiž daleko za hranicemi fyziky a dokonce i za možnostmi již zmiňovaného Ramba, přesto mu prostě roli drsného akčního hrdiny bez nejmenšího zaváhání uvěříte.

Dokonce i jeho kousky s páskou, zvlášť když se proti němu postaví jako hlavní záporák populární představitel padouchů Roland Møller. Mohli jsme ho vidět loni v Atomic
Blonde – recenzi najdete zde, a letos v Cizinci ve vlaku. Sarah Sawyerovou si zahrála Neve Campbellová, která sice herecky nepředvádí úplnou špičku, i když to snad s výjimkou Johnsona nikdo, ale vypadá přesně tak, že by se do takového týpka mohla zamilovat. Když si odmyslíme občasné nesmysly, které jí předepisuje scénář, její výkon rozhodně neurazí. To ostatně platí také o Chin Hanovi v roli bohatého majitele Perly.

Prostě ať děláme, co chceme, Mrakodrap je béčkový film, který ale nabídne solidní spád a řadu opravdu efektních záběrů i scén. Rozhodně vás nedonutí přemýšlet nad vnitřními děsy hlavního hrdiny a vlastně ani nad tím, jak dopadne. Akce střídá akci, někdy uvěřitelnější, někdy až skoro směšnou. Oscary tenhle snímek neposbírá a do osnov filmových škol asi také nepronikne, ale jestli si chcete v kině vyčistit hlavu, proč ne.

Film: Mrakodrap

Režie: Rawson Marshall Thurber
Scénář: Rawson Marshall Thurber
Střih: Michael Sale, Julian Clarke
Kamera: Robert Elswit
Hudba: Steve Jablonsky
Obsazení: Dwayne Johnson, Neve Campbellová, Chin Han, Roland Møller, Noah Taylor, Byron Mann, Pablo Schreiber, Hannah Quinlivanová, Jason Day, Kevin Rankin, Tzi Ma, Adrian Holmes, Matt O’Leary, Byron Lawson, Elfina Luková, McKenna Robertsová, Noah Cottrell, Paul McGillion, Venus Terzová, Beatrice Kingová, Adrian Holmes, Kathy Wuová, Vivian Fullová

2
7
9