Režisér Leigh Whannell se po dva roky starém sci-fi Upgrade vrátil k natáčení dalšího filmu, ve kterém se na sci-fi prvky také dostane. Horor Neviditelný dokáže celkem snadno navodit děsivou, nepříjemnou až nesnesitelnou atmosféru, kdy se hlavní hrdinka ocitá v psychologické pasti, ze které vede cesta jen skrze bolest a utrpení. Film dokáže opravdu vtáhnout a divák se uprostřed kolotoče strachu a psychického trýznění ocitá společně s ní. Chcete u toho být?

Horor Neviditelný od první chvíle ukazuje, že si zakládá na vypjaté atmosféře. Zpočátku sledujeme, jak hlavní hrdinka filmu prchá od svého přítele, ze kterého se během jejich vztahu vyklubal sociopat. Atmosféra je tichá a tísnivá a člověk je v neustálém napětí, protože má pocit, že se kdykoli může něco přihodit. Tímto způsobem film napíná celou dobu, stává se tak nepředvídatelným a v divákovi vytváří pocit nepřipravenosti a bezbrannosti, a to hlavně ve chvílích, kdy se zdá, že hlavní hrdinka začíná bláznit a její okolí pro ni není dostatečnou oporou. Podle všeho na ni totiž útočí neviditelné síly, kterých si všímá jen ona a filmaři díky tomu drží eso v rukávu, jelikož mají dostatek prostoru, kdy diváka nechávají v očekávání a nabízí se hned několik cest, jak se film bude odvíjet a celkem snadno se tvůrci mohli vydat cestou sci-fi, fantasy hororu o duších nebo prostě mohli natočit příběh o jedné zlomené duši, která se následkem několika traumat naprosto zbláznila. Jaká je skutečnost, se dozvíte až ve druhé polovině filmu.

Čímž se dostáváme k jednomu velkému problému a sice zdlouhavosti. Snímek je občas moc vláčný a tento neduh jde ruku v ruce s občasnou nelogičností, která se v průběhu let stala už jakýmsi klišé hororových filmů, kdy hlavní postavy dělají zbrklá a neopodstatněná rozhodnutí, která je buď stojí život, anebo se dostanou do opravdu svízelné situace, které by se člověk s průměrnou inteligencí snadno vyhnul.

Naštěstí herecké obsazení je celkem sympatické a těch pár chybiček se filmu dá odpustit. Krom toho musím pochválit absenci lekacích scén. Těch je tu opravdu pomálu, a pokud přijdou, jsou skvěle vykonstruovány a podpořeny úžasnou hudbou. Té si ostatně všimnete od samého začátku a film se o ni může dostatečně opřít a nabídnout intenzivní zážitek i ve chvílích, kdy se na obrazovce nic moc neděje, ale zvukaři vám dokáží vštípit, že se toho děje celkem dost.

A i přestože snímek má své mouchy a nevadilo by pár scén prostřihat a zkrátit, vaši pozornost si určitě zaslouží. Já osobně jsem si psychologicky laděný horor užil a mohu ho doporučit.

FILM: NEVIDITELNÝ

Režie: Leigh Whannell
Scénář: Leigh Whannell
Kamera: Stefan Duscio
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrají: Elisabeth Moss, Oliver Jackson-Cohen, Aldis Hodge, Storm Reid
Žánr: Thriller

7
7
7
9
recenze-film-neviditelnyKde jiné horory selhávají, tento exceluje. Temně trýznivá atmosféra s důrazem na podmanivou hudbu, která dokáže udržovat v napětí i ve chvílích, kdy se toho na plátně tolik neděje. Snímek snadno diváka vtáhne a udrží si jeho pozornost až do samotného konce. Příběh o jednom zhrzeném expříteli a jedné bezbranné ženě, která by se ho tuze ráda zbavila, tady v takovém provedení ještě nebyl. Po tomhle hororu budete ještě tuze rádi vzpomínat na svou ex-známost…