Severské detektivky, a to především knížky, se vždy těší velké oblibě. Toho si začíná všímat i filmový průmysl a ta nejlepší díla posílá na filmová plátna. V pořadí již čtvrtý díl filmového zpracování o kriminálním oddělení Q, který se okamžitě stal nejúspěšnějším dánským filmem všech dob, si konečně mohou užít i čeští diváci.

Film Sněhulák: Co unese kniha, film neustojí

Filmová adaptace, která funguje

Ne vždy filmové zpracování podle knižních předloh vyjde. Vzpomeňme třeba na dva roky starého Sněhuláka, který byl pro spoustu příznivců knih velkým zklamáním. Ovšem Složka 64, stejně jako její tři předchůdci (Vzkaz v láhvi, Zabijáci a Žena v kleci), jsou skvělou ukázkou dobře odvedené práce a autor předlohy Jussi-Adler Olsen se nemusí bát, že by film pošpinil kvalitu jeho knih. Naopak, může se tetelit blahem, protože jsme dostali další filmovou pecku, která spoustu lidí nasměruje rovnou do knihovny nebo knihkupectví vstříc jeho knížkám.

Děsí, baví, napíná

Do rukou dvou policistů oddělení pro nevyřešené případy se dostává záhadná vražda tří lidí, jejichž těla byla roky zazděna v jednom bytě, který si pronajímala žena, která záhadně zmizela. Nikolaj Lie Kaas v roli detektiva Carla Mørcka si všímá jednoho důležitého detailu, totiž že u stolu jsou čtyři židle, ale jen tři oběti. Začíná vzrušující hra na pravdu, při které Carl a jeho kolega Assad (kterého hraje Fares Fares) musí proniknout do temné hlubiny minulosti, riskovat vlastní životy, a ještě se vyrovnat s blížícím se povýšením Assada, který během týdne z oddělení Q odchází a tato blížící se změna může celé pátrání nepříznivě ovlivnit.

Celý snímek se odehrává ve dvou časových rovinách, jedna v současnosti a druhá v šedesátých letech v nápravném zařízení pro dívky, které jsou internovány v zájmu společnosti. Tato rovina čerpá částečně ze skutečné události, protože Dánsko v jednu chvíli opravdu používalo zákon o internaci „nemorálních“ dívek, zejména cizinek.

Mělo jít o převýchovu, ale ve skutečnosti byly dívky týrány a násilím drženy od svých rodin. Ve filmu se pak na tuto skutečnost volně a smyšleně navazuje. Ačkoli je lékařské středisko zavřeno, někteří lékaři pokračují se svými praktikami dodnes a mimo jiné při operačních zákrocích tajně připravují dívky o možnost mít děti. Díky prolínání dvou časových rovin se dozvídáme, jak pokračuje pátrání a zároveň co vedlo pachatele ke všem ohavným vraždám.

Hra na hodného a zlého?

Ústřední duo je opravdu nezaměnitelné. Carl je věčně zamračený, možná až cynický detektiv a se svými druhy nejedná zrovna citlivě. Jakožto workoholik jde rovnou k věci, neštítí se ptát na nepříjemné otázky a jeho prostořekost film často odlehčí a diváka mile pobaví. Jeho parťák Assad se jej naopak snaží umravnit, dokáže se vžít do pocitů ostatních a rozhodně jej můžeme označit za hodného detektiva.

Nebo minimálně ne za tak zlého a nevraživého, protože v tomhle světě pro hodné lidi není místo a občas je potřeba postupovat trochu nekonvenčně, aby ti největší gauneři skončili za katrem.

Dramatická jízda bez přešlapů, která vás vtáhne a nepustí

Ve filmu jde o mnohem více než o několik vražd. Prostor dostanou osobní vztahy, nahlédneme za oponu velkých mašinérií, které hýbou Dánskem a dostaneme uspokojivé zakončení. Během filmu se toho stihne opravdu hodně a film nikde neklopýtne. Jak linka v přítomnosti, tak v minulosti má dostatečně zajímavý obsah, nenudí, a navíc na povrch postupně vyvěrá pár dalších skutečností a vodítek, o kterých je divák nucen až do konce filmu přemýšlet a může odhadovat, kdo je vrah a kdo oběť, protože nic není tak, jak se na první pohled může zdát.

A právě v tom tkví kouzlo dobrých detektivek; divák by měl mít stejná vodítka jako detektiv, a tudíž i stejnou šanci na vyřešení případu, a přesně s tím Složka 64 skvěle pracuje. Ačkoli knižní série má ještě další dva díly, tvůrci filmů říkají, že tímto příběhem filmovou sérii o oddělení Q ukončí. Je to škoda, potenciálu je stále dost a kvalita roste s každým dílem. Třeba si to po úspěchu posledního dílu rozmyslí…

Film: Složka 64

Režie: Christoffer Boe
Knižní předloha: Jussi Adler-Olsen