Tenkrát v Hollywoodu je v pořadí již devátý snímek uznávaného režiséra Quentina Tarantina. Ačkoli u jiných tvůrců se na číslování jejich projektů příliš nehledí, v případě Tarantina je to velmi důležité, protože režisér se už pár let zaklíná, že se svým desátým filmem pověsí filmařskou kariéru na hřebík a půjde do tvůrčího důchodu. Tímto oznámením se Tarantino dostal do ostrého zorného pole kritiků, kteří s blížícím se koncem režisérovy kariéry budou od jeho filmů očekávat stále více a více. A jelikož je Tenkrát v Hollywodu dost možná předposledním filmem, nároky byly opravdu vysoké.

Nevšední náhled do hollywoodského dění

Tarantinův rukopis je rozeznatelný pro svou nadsázku a nečekanost. Jeho nejnovější snímek je zasazen do roku 1969 a nabízí exkurzi do drsného filmařského prostředí, kde v první řadě potřebujete kontakty, a až potom talent. Taktéž je velmi důležité, jak se zapíšete v očích obyčejného diváka, což si začíná uvědomovat i televizní hvězda Rick Dalton (Leonardo DiCaprio). Kromě občasných rolí v reklamách a někdejší slávy díky policejnímu seriálu z minulých let, je aktuálně odsouzen k věčnému hraní padouchů v seriálech nebo jejich pilotních dílech a pokud nepřijme roli v některém z italských sphaghetti westernů, nejspíš o hlavní roli ve filmu již nikdy nezavadí.

Jeho kamarád a kaskadér Cliff Booth (Brad Pitt) je na tom s prací podobně. Pokud v nebezpečných scénách nezaskakuje za Ricka Daltona, nikdo jiný ho najmout nechce: jednak kvůli jeho problémům se sebekázní na place, ale také proto, že z minulosti má velký vroubek, kvůli kterému jen o fous nešel do vězení. Jejich společné protloukání se skrze tvrdý hollywoodský svět je pak hlavním motivem filmu, který doplňuje celá řada dalších příhod a velkých hereckých es včetně Al Pacina či Margot Robbie. 

Tenkrát v Hollywoodu

Tvůrci nám krom toho představují osobitý, kritický, ale patřičně humorný náhled do soukromí a nočního života jednotlivých hvězd. Ve filmu se tak například podíváme i na velkolepou párty v sídle Playboye, nahlédneme do luxusních domů a vil prvoligových herců nebo hezky po tarantinovsku zavzpomínáme na legendy jako Bruce Lee či Steve McQueen. 

Důležité je, aby divák nic z toho, co vidí, nebral příliš vážně nebo následující dvě hodiny propláče nad tím, jak tvůrci „uškodili“ jeho oblíbené postavě z filmové historie. Ale takový Tarantino už zkrátka je a člověk jeho tvorbu musí vnímat s nadhledem. 

Tenkrát v Hollywoodu

Ústřední dvojice, která si na svých výkonech zakládá, má nezvyklou oporu i v ostatních postavách

Leonardo DiCaprio a Brad Pitt s Tarantinem v minulosti již spolupracovali a režisér moc dobře věděl, proč je oba přizval do společného projektu. Jejich vzájemná chemie, dialogy, ale i jednotlivé výstupy drží film na nejvyšší příčce herecké kvality. Pokud nejsou spolu, objevuje se zde celá řada zajímavých a zábavných postav, které snímek skvěle obohacují a vzniká hned několik nevyzpytatelných scén, které se tváří, že mají jasný směr a co nevidět dojde k brutální řeži, jak jsme od Tarantina zvyklí. Jenže nakonec se všechno uklidní a divák se jen dojatě usměje, protože mu dojde, jak brilantně ho režisér dokázal několik dlouhých minut vodit za nos.

U režiséra si zkrátka nikdy nemůže být ničím zcela jistí. Na nic se nepřipravujte, v nic nedoufejte a jen se dívejte, protože ať vás napadá, že se stane cokoliv, buďte si jistí, že přesně toho chtěl režisér docílit. Matení diváka mu zkrátka jde, a i mě dokázal několikrát zmást, zaskočit, a nakonec ohromit svou náhlou kličkou, kdy předvedl nefalšovaný scenáristický trik a scéna dopadla úplně jinak, než by člověk očekával.  

Tenkrát v Hollywoodu

Pečlivě zvolený závěr, který dělá z vrahů břídily a zoufalce

Jak již víme, film se odehrává na konci šedesátých let a objevuje se v něm spousta skutečných postav. Jednou z nich je i Roman Polanski a jeho manželka Sharon Tateová, kterou hraje Margot Robbie. Ji a několik jejích přátel v šedesátém devátém roce brutálně zavraždila čtyřčlenná skupina fanatiků, kterou poslal vrah Charles Manson. Diváci proto očekávali, že Tarantino věci vykreslí po svém, ale určitě nás čeká něco krvavého a nemístného. 

A nepletli se, jen to nakonec dopadlo tak, jak si přál Tarantino. Citlivě pro rodinné pozůstalé včetně Romana Polanského, který v tom roce přišel o ženu a nenarozené dítě, ale velmi ošklivě pro vrahy, kteří dostali vykreslení, jaké si za svůj ohavný čin zasloužili.  

Tenkrát v Hollywoodu

Správně zvolená hudba, kvalitní kulisy a všechny možné odkazy

Tvůrci si s filmem opravdu vyhráli. Vytvořit dobový efekt není nikdy nic snadného a čím dál do minulosti se jde, tím je to komplikovanější (ať už kvůli nedostatku historických záznamů nebo malému množství autentických kulis). To však není problém snímku Tenkrát v Hollywoodu, který má vše dobře pohlídané. Odborník by možná mohl mít věcné připomínky, ale obyčejný divák si na prvotřídním barvitém vylíčení šedesátých let určitě smlsne. 

Tenkrát v Hollywoodu

Na druhou stranu, skalní příznivci typických Tarantinovek si zase možná trošku postesknou, že Tarantino neřádil a držel se poměrně při zemi. Tarantinovy filmy se můžou pyšnit skvělou výpravou, někdy možná dlouhým, ale většinou zábavným způsobem vyprávění, ale nikdy se nedrží žádné šablony, a i v rámci tvorby tohoto tvůrce se vždy jedná o unikát, který má sice společné rysy, ale vždy v něm najdete něco nového a nečekaného. A to je Tarantino. Někdy dlouhý, vždy nepředvídatelný, famózní i brutální. 

FILM: TENKRÁT V HOLLYWOODU

Režie: Quentin Tarantino
Scénář: Quentin Tarantino
Kamera: Robert Richardson
Hrají: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Al Pacino, Kurt Russell, Tim Roth, Michael Madsen, Damian Lewis, Timothy Olyphant a další.
Producenti: David Heyman, Shannon McIntosh, Quentin Tarantino
Střih: Fred Raskin
Scénografie: Barbara Ling
Kostýmy: Arianne Phillips
www.falcon.cz

PŘEHLED RECENZE
Příběh
8
Herecké výkony
10
Vizuální zpracování
8
Hudba
9
recenze-film-tenkrat-v-hollywooduQuentin Tarantino nezklamal. Vytvořil úžasnou poctu filmovému průmyslu, jeho snímek je nabitý odkazy, dobovou hudbou i skvělými kulisami, kterému navíc dominuje herecká dokonalost ústřední dvojice. Klasicky se jedná o nevypočitatelný snímek, který se vzpírá jakýmkoli filmařským modelům a dominuje tarantinovským typickým rukopisem plným nadsázky a nečekanosti. V rámci režisérovy tvorby se jedná o drobnou změnu, kdy se diváci nedočkají tolika brutality, ale spíše nápaditého filmu, který v mnoha okamžicích dopadne úplně jinak, než by kdokoliv čekal.