Tenkrát v Hollywoodu je v pořadí již devátý snímek uznávaného režiséra Quentina Tarantina. Ačkoli u jiných tvůrců se na číslování jejich projektů příliš nehledí, v případě Tarantina je to velmi důležité, protože režisér se už pár let zaklíná, že se svým desátým filmem pověsí filmařskou kariéru na hřebík a půjde do tvůrčího důchodu. Tímto oznámením se Tarantino dostal do ostrého zorného pole kritiků, kteří s blížícím se koncem režisérovy kariéry budou od jeho filmů očekávat stále více a více. A jelikož je Tenkrát v Hollywodu dost možná předposledním filmem, nároky byly opravdu vysoké.
Nevšední náhled do hollywoodského dění
Tarantinův rukopis je rozeznatelný pro svou nadsázku a nečekanost. Jeho nejnovější snímek je zasazen do roku 1969 a nabízí exkurzi do drsného filmařského prostředí, kde v první řadě potřebujete kontakty, a až potom talent. Taktéž je velmi důležité, jak se zapíšete v očích obyčejného diváka, což si začíná uvědomovat i televizní hvězda Rick Dalton (Leonardo DiCaprio). Kromě občasných rolí v reklamách a někdejší slávy díky policejnímu seriálu z minulých let, je aktuálně odsouzen k věčnému hraní padouchů v seriálech nebo jejich pilotních dílech a pokud nepřijme roli v některém z italských sphaghetti westernů, nejspíš o hlavní roli ve filmu již nikdy nezavadí.
Jeho kamarád a kaskadér Cliff Booth (Brad Pitt) je na tom s prací podobně. Pokud v nebezpečných scénách nezaskakuje za Ricka Daltona, nikdo jiný ho najmout nechce: jednak kvůli jeho problémům se sebekázní na place, ale také proto, že z minulosti má velký vroubek, kvůli kterému jen o fous nešel do vězení. Jejich společné protloukání se skrze tvrdý hollywoodský svět je pak hlavním motivem filmu, který doplňuje celá řada dalších příhod a velkých hereckých es včetně Al Pacina či Margot Robbie.
Tvůrci nám krom toho představují osobitý, kritický, ale patřičně humorný náhled do soukromí a nočního života jednotlivých hvězd. Ve filmu se tak například podíváme i na velkolepou párty v sídle Playboye, nahlédneme do luxusních domů a vil prvoligových herců nebo hezky po tarantinovsku zavzpomínáme na legendy jako Bruce Lee či Steve McQueen.
Důležité je, aby divák nic z toho, co vidí, nebral příliš vážně nebo následující dvě hodiny propláče nad tím, jak tvůrci „uškodili“ jeho oblíbené postavě z filmové historie. Ale takový Tarantino už zkrátka je a člověk jeho tvorbu musí vnímat s nadhledem.
Ústřední dvojice, která si na svých výkonech zakládá, má nezvyklou oporu i v ostatních postavách
Leonardo DiCaprio a Brad Pitt s Tarantinem v minulosti již spolupracovali a režisér moc dobře věděl, proč je oba přizval do společného projektu. Jejich vzájemná chemie, dialogy, ale i jednotlivé výstupy drží film na nejvyšší příčce herecké kvality. Pokud nejsou spolu, objevuje se zde celá řada zajímavých a zábavných postav, které snímek skvěle obohacují a vzniká hned několik nevyzpytatelných scén, které se tváří, že mají jasný směr a co nevidět dojde k brutální řeži, jak jsme od Tarantina zvyklí. Jenže nakonec se všechno uklidní a divák se jen dojatě usměje, protože mu dojde, jak brilantně ho režisér dokázal několik dlouhých minut vodit za nos.
U režiséra si zkrátka nikdy nemůže být ničím zcela jistí. Na nic se nepřipravujte, v nic nedoufejte a jen se dívejte, protože ať vás napadá, že se stane cokoliv, buďte si jistí, že přesně toho chtěl režisér docílit. Matení diváka mu zkrátka jde, a i mě dokázal několikrát zmást, zaskočit, a nakonec ohromit svou náhlou kličkou, kdy předvedl nefalšovaný scenáristický trik a scéna dopadla úplně jinak, než by člověk očekával.
Pečlivě zvolený závěr, který dělá z vrahů břídily a zoufalce
Jak již víme, film se odehrává na konci šedesátých let a objevuje se v něm spousta skutečných postav. Jednou z nich je i Roman Polanski a jeho manželka Sharon Tateová, kterou hraje Margot Robbie. Ji a několik jejích přátel v šedesátém devátém roce brutálně zavraždila čtyřčlenná skupina fanatiků, kterou poslal vrah Charles Manson. Diváci proto očekávali, že Tarantino věci vykreslí po svém, ale určitě nás čeká něco krvavého a nemístného.
A nepletli se, jen to nakonec dopadlo tak, jak si přál Tarantino. Citlivě pro rodinné pozůstalé včetně Romana Polanského, který v tom roce přišel o ženu a nenarozené dítě, ale velmi ošklivě pro vrahy, kteří dostali vykreslení, jaké si za svůj ohavný čin zasloužili.
Správně zvolená hudba, kvalitní kulisy a všechny možné odkazy
Tvůrci si s filmem opravdu vyhráli. Vytvořit dobový efekt není nikdy nic snadného a čím dál do minulosti se jde, tím je to komplikovanější (ať už kvůli nedostatku historických záznamů nebo malému množství autentických kulis). To však není problém snímku Tenkrát v Hollywoodu, který má vše dobře pohlídané. Odborník by možná mohl mít věcné připomínky, ale obyčejný divák si na prvotřídním barvitém vylíčení šedesátých let určitě smlsne.
Na druhou stranu, skalní příznivci typických Tarantinovek si zase možná trošku postesknou, že Tarantino neřádil a držel se poměrně při zemi. Tarantinovy filmy se můžou pyšnit skvělou výpravou, někdy možná dlouhým, ale většinou zábavným způsobem vyprávění, ale nikdy se nedrží žádné šablony, a i v rámci tvorby tohoto tvůrce se vždy jedná o unikát, který má sice společné rysy, ale vždy v něm najdete něco nového a nečekaného. A to je Tarantino. Někdy dlouhý, vždy nepředvídatelný, famózní i brutální.
FILM: TENKRÁT V HOLLYWOODU
Režie: Quentin Tarantino
Scénář: Quentin Tarantino
Kamera: Robert Richardson
Hrají: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Al Pacino, Kurt Russell, Tim Roth, Michael Madsen, Damian Lewis, Timothy Olyphant a další.
Producenti: David Heyman, Shannon McIntosh, Quentin Tarantino
Střih: Fred Raskin
Scénografie: Barbara Ling
Kostýmy: Arianne Phillips
www.falcon.cz