Nejnovější zpracování komiksového antihrdiny Venoma slibuje temnotu a syrovost, ale nepřináší ani jedno, ani druhé. Film jen stěží drží pohromadě, nic v něm nedává smysl a upadá do stejných zcela zbytečných klišé, jako naprostá většina marvelovských adaptací před ním.

Zdá se, že scénáristé Venoma už od počátku rezignovali na veškerou logiku a, což je ještě horší, vnitřní konzistenci filmu. Nemohu příliš naznačit bez toho, abych se dopustil nepřípustného vyzrazování děje, ale řekněme, že tento problém začíná astronautem, jenž přežije pád lodi z oběžné dráhy, a končí neschopností filmu odlišit mezi tím, co vědí diváci, a tím, co by měly vědět postavy. Děj je předvídatelný a nudný, za celé dvě hodiny se v něm nestane absolutně nic neočekávaného.

Postava mimozemského symbionta Venoma se chová směšně, mluví jako šestnáctiletý fracek, co se snaží vypadat drsně, kterému někdo pro pochybný efekt přimontoval Batmanův tón hlasu. Svému hostiteli, Eddiemu Brockovi, sekunduje v roli všeho, co je zrovna potřeba, od bodyguarda až po psychoterapeuta, přičemž jeho chápaní fungování lidského světa je proměnné – někdy tvrdí, že o něm ví vše, jindy zase nechápe, proč je špatné náhodným kolemjdoucím ukusovat hlavy. Člověk by řekl, že něco takového vyžaduje stěží víc než bazální logiku, přičemž Venom patrně disponuje poměrně rozsáhlou inteligencí.

Tom Hardy v roli Eddieho Brocka je zcela vyplýtvané obsazení, film mu vůbec neumožňuje ukázat, v čem tkví jeho herecké síly, namísto toho jej nutí do jakési podivné role, která mu nesedí a ve které působí dosti nepohodlným dojmem. Eddieho dialogy jsou levné a někdy vyloženě nedávají smysl, jeho reakce na zvraty v ději nejsou uvěřitelné a celkově není jasné, proč ho hraje zrovna Hardy. Září jen v situacích, kdy se jeho postava chová vyloženě psychoticky a je drcena vším absurdním, co se kolem ní děje, ale takových scén bohužel ve filmu zas až tolik není.

Mohl bych samozřejmě kritizovat fyzikální zákony (respektive jejich absenci v průběhu celého filmu), ale proč se namáhat. Pro nebohého diváka bude patrně nejjednodušší přijmout, že se mění zcela nahodile, aniž by odpovídaly těm ve skutečném světě, protože mu to poslouží jako vysvětlení hory nejasností a nekonzistencí ve filmu, počínaje oním zmiňovaným pádem vesmírné lodi, z níž zůstanou celé velké díly prakticky nepoškozené. Každému, kdo kdy prošel středoškolskou fyzikou nebo viděl záznam některého z pádů SpaceX raket, musí být jasné, jak do nebe volající nesmysl to je.

Obvykle u podobných hollywoodských slátanin uvádím jako poslední spásný bod nádherný vizuál, ale tvůrcům Venoma se nějak podařilo selhat i v tomto ohledu. Design postav je nevábný, Venom je v podobě obleku obrovský a působí spíš jako rozzuřená gorila než jako elegantní, smrtící zabiják – se svou verzí v klasickém Spidermanovi 3 srovnání prostě nesnese. Akční scény jsou navíc chaotické a zcela nepřehledné, což je ještě umocněno klepající se kamerou a rychlými střihy.

Venom v sobě tak spojuje vše negativní, co lze najít v moderních velkofilmech superhrdinského žánru, aniž by nabízel cokoliv inventivního či prostě alespoň trochu nového. Naděje fanoušků jsou tedy hořce zklamány a k cestě do kina v podstatě není důvod. Pokud se pro to však přesto z čistého masochismu rozhodnete, vězte, že film má dvě scény po titulcích, přičemž jedna z nich je ve skutečnosti upoutávkou na jiný, nesouvisející film.

Film: Venom

Superhrdinský/akční/thriller/horor
Columbia Pictures
Režie: Ruben Fleischer
Produkce: Avi Arad, Matt Toimach, Amy Pascal
Vedoucí výroby: David Householter, Stan Lee, Kelly Marcel, Tom Hardy
Námět: Scott Rosenberg, Jeff Pinkner, Kelly Marcel
Scénář: Scott Rosenberg, Jeff Pinkner, Kelly Marcel, Will Beall
Kamera: Matthew Libatique
Střih: Maryann Brandon, Alan Baumgarten
Efekty: Paul Franklin
Hudba: Ludwig Göransson
Výtvarník: Oliver Scholl
Kostýmy: Kelli Jones
Hrají: Tom Hardy, Michelle Williams, Riz Ahmed, Jenny Slate, Scott Haze, Reid Scott, Woody Harrelson, Michelle Lee, Sope Aluko, Mac Brandt, Jane McNeill, Wayne Pére, Sam Medina, Martin Bats Bradford, DJames Jones, Ellen Gerstein, Ed Moy, James J. Fuertes

3
5
6