Nakladatelství CREW zařadilo do své edice Mistrovská díla evropského komiksu nový přírůstek. Je jím Caravaggio Mila Manary, oba svazky v jednom vydání. Jste překvapeni, že tento kousek nespadá do kategorie erotických komiksů? Ono by mu to tam zas tolik neslušelo, neboť erotiky je v Caravaggiovi pomálu (vlastně téměř žádná) a poznámkový aparát spolu se seznamem použité literatury z něj dělají spíše historický než erotický komiks. Pokud vás novinka přesto zaujala, ještě s nákupem počkejte a dočtěte nejprve do konce.
Nejdříve si ale ve zkratce připomeňme, kdo je Milo Manara. Italský ilustrátor se věnuje tvorbě erotických i historických komiksů. Jeho vstupenkou do tohoto světa byl na konci 60. let 20. století komiks Genius a hned začátkem 70. let pirátská erotická série Jolanda de Almaviva. Jeho nejslavnější série Il Gioco, která je známá spíše jako Clic (česky Klik), vyšla v 80. letech a proslavila Manaru po celém světě. Od této chvíle se jeho styl plně zaměřuje na erotickou tématiku. Ačkoli nikoli výhradně – na přelomu tisíciletí spolupracoval s Neilem Gaimanem na jeho sérii Sandman (konkrétně Endless Nights) a také se studiem Marvel na komiksu X-Men.
V roce 2004 přichází ke slovu historie. Manara začíná kreslit čtyřdílnou ságu Borgia podle scénáře Alejandra Jodorowského. Dílo dokončuje v roce 2010 a v roce 2013 vychází v českém překladu v Nakladatelství CREW. A nutno podotknout, že Borgia je nakonec také dost erotický, možná více než historický. V tomto ohledu je Caravaggio, který následoval v letech 2015, kdy byl vydán první svazek, a 2018, velmi umírněný.
A také nepřesný. Přestože Manara uvádí seznam literatury, z níž čerpal, upravuje si Caravaggiův život, jak se mu hodí. Některé události logicky vynechává, jiné však pro lepší vyznění spojuje a zaměňuje. Například vůbec nezmiňuje Janov, kam se po jedné z potyček Caravaggio uchýlil ke knížeti Colonnovi. Toto setkání, respektive s hraběnkou Collono místo s knížetem, Manara zasazuje do Neapole. Scénář komiksu je tedy o některá fakta osekaný. Zbytek ovšem nadále prohlubuje dojem přílišné zkratkovitosti, a to i na poměry komiksu, kde k nějakému omezení samozřejmě dojít musí, aby vynikla kresba. Čtenář si tak plno věcí musí domýšlet nebo je vyčíst mezi řádky. Rozvoj Caravaggiovy povahy, kdy se stává čím dál popudlivějším a nepřátele si dělá rychleji než přátele, je spíše jen načrtnutý než opravdu vykreslený. Stejně tak je v kontextu komiksu nepochopitelná, protože dostatečně nevysvětlená, jeho posedlost papežskou milostí, jež by zrušila jeho klatbu a odsouzení k smrti. Zvlášť, když mohl pokojně dožít v Neapoli nebo na Maltě.
Drobná nepřesnost se najde také v překladu. Na straně 51 Caravaggio hovoří o svém díle Umučení svatého Matouše. Překladatelka Denisa Streublová však na tomto místě zaměňuje Matouše (Matthew) za Matěje (Matthias). Věřím, že běžného čtenáře by tato záměna nevyvedla z míry, zvlášť když oba svatí zemřeli mučednickou smrtí, kdyby v poznámkovém aparátu nebyl již správně uvedený Matouš.
Abych si však jen nestěžovala – co Manarovi chybí k vytvoření dobrého příběhu (ostatně to nám vadilo i u Kliku), dohání skvělou a propracovanou kresbou. A to nejen ženských zadků a poprsí. Velmi mě bavilo prolínání Manarových kreseb, na nichž Caravaggio aranžoval živé osoby, podle kterých pak maloval své na tu dobu nečekaně realistické obrazy, s panely vyobrazujícími Caravaggiovy obrazy přesně v jeho barokním stylu. Zajímavý kontrast a (alespoň v něčem) historická věrnost. Přestože tedy příběh pokulhává a Caravaggio nespadá do erotického žánru, který je pro Manaru typický, věřím, že Manarovi i Caravaggiovi fanoušci a nadšenci do malířského umění obecně budou chtít mít tento komiks ve své knihovničce. Zvlášť podaří-li se jim ukořistit jeden z limitovaného počtu výtisků v pevné vazbě.
KOMIKS: CARAVAGGIO
Scénář a kresba: Milo Manara
Překlad: Denisa Streublová
Grafická úprava a lettering: A. Sahrah Tejnická
Vydavatel: Nakladatelství CREW
Rok vydání: 2020
Počet stran: 128
Formát: 190 × 260 mm
Vazba: brožovaná nebo vázaná s přebalem
Cena: 399 Kč / 499 Kč
www.crew.cz