Může to znít jako začátek vtipu, řeč je však o nové inscenaci Cirku La Putyka. Tedy nové, Memories of Fools mělo svou premiéru už loni v únoru, jenže v berlínském divadle Chamäleon. Teprve od 6. března mohli představení navštívit i diváci pražského prostoru Jatka78, který je domovskou scénou Cirku La Putyka. Ovšem Memories of Fools se zde dlouho neohřáli – soubor měl v plánu inscenaci odehrát pouze patnáctkrát, ale s rozhodnutím vlády, které ruší veškeré akce nad sto osob, se i toto číslo smrsklo na pouhé tři reprízy.

Příběh začíná snem malého kluka, který by se chtěl stát kosmonautem. Aby se přiblížil svým vzorům, musí ale trochu máknout. A co je lepší motivací, než když vás v piruetách na kruzích trumfne vlastní dědeček? Malý Johnny (Vojtěch Fülep) tak úspěšně dokončí kosmický výcvik a jako pilot rakety se vydává na Měsíc. A právě tam se u baru potkají heliem nadopovaný králík s protivně pisklavým hlasem, gramodeskami žonglující Mozart a toreador s Elvisem, kteří na gymnastickém míči předvádějí takové kousky, o kterých se vám s touto alternativou kancelářské židle ani nesnilo. Každá cesta ale jednou končí a také Johnny se vrací domů. Jenže ze skafandru vykoukne bílý plnovous a my se můžeme jen dohadovat, zda šlo o sen malého kluka, který touží být vesmírným kovbojem jako jeho dědeček, nebo o dědečkovo vyprávění – značně přibarvené o mluvící králíky a Elvise -, kterým chtěl pobavit svého vnuka. Ačkoli, proč by to nemohlo být obojí?

Do Memories of Fools režisér Rosťa Novák ml. obsadil šest kmenových členů souboru, které doplnil jedním českým a dvěma zahraničními hosty. Pro čtyři z nich, Vojtěcha Fülepa, Michala Boltnara, Daniela Komarova a Jiřího Weissmanna, však nešlo o první zkušenost s dlouhodobým zahraničním hostováním, jelikož se již podíleli na podobně pojatém projektu Roots. Zároveň jde o ostřílené akrobaty, o jejichž umu se nemá příliš cenu rozepisovat. Neméně dovedně je doplňují jejich zbývající kolegové. Párová i vzdušná akrobacie stejně jako salta na teeterboardu uváděly diváky v úžas. A mě ostatně taky, jelikož v případě akrobatických čísel není jednoduché přicházet stále s novými nápady. S trochu jinými, diváky neokoukanými prvky. A přesto právě tohle se Rosťovi Novákovi povedlo. Vytvořit zajímavé a neotřelé představení nejen po divadelní, ale také po akrobatické stránce.

Za zmínku stojí také hudba k představení, za níž stojí jeden z dvorních tvůrců souboru Cirk La Putyka Jan Balcar. Ten v představení nechává zaznít jak jemné, tak rockové či divoké karnevalové tóny, které dokreslují dění na jevišti. Jelikož se další reprízy Memories of Fools již konat nebudou, můžete si užít aspoň onu hudbu, která vyšla jako soundtrack.

Ačkoli – ještě jedna šance tu je. Ve středu 11. března odehraje Cirk La Putyka poslední reprízu, kterou se herci s inscenací rozloučí. Diváci sice nebudou v sále, ale díky live streamu můžou představení sledovat z domova. Máte tak jedinečnou možnost jej zhlédnout online.

DIVADLO: MEMORIES OF FOOLS

Koncepce a režie: Rostislav Novák ml.
Herecký poradce: Jiří Kohout
Hudba: Jan Balcar
Texty: Andrej Rády
Scénografie: Hynek Dřízhal
Světelný design: Jiří „Zewll“ Maleňák
Kostýmy & make-up: Kristina Záveská
Foto, video: Jakub Jelen
Grafický design: Martin Sršeň
Produkce: Kristýna Milaberská, Vít NovákObsazení: Solenne Bailly, Michal Boltnar, Vojtěch Fülep, Šárka Fülep Bočková, Daniel Komarov, Wilko Schütz, Alexandr Volný, Jiří Weissmann, Filip Zahradnický

10
8
10
10
recenze-memories-of-fools-jatka-78Cirk La Putyka podala další důkaz, že je právoplatně považována za nejlepší novocirkusový soubor u nás, byť už zdaleka není jediný. Memories of Fools jsou hravou inscenací, v níž se Rosťovi Novákovi ml. podařilo přijít zase s něčím novým. A to jak po divadelní, tak akrobatické stránce.