Letošní divadelní sezóna je úspěšně zahájena, jedna z prvních premiér se uskutečnila v Divadle v Dlouhé. Režijní duo SKUTR, které má po mnoha letech „kočování“ své první divadelní zázemí právě v Dlouhé, zde uvedlo svou autorskou inscenaci Sen v červeném domě. Po loňském Rackovi jde o jejich druhý počin na této scéně.

Racek: Sled nešťastných lásek až na druhé koleji

Ještě koncem minulého roku si SKUTR představovali, že se Sen v červeném domě bude inspirovat Beckettovými texty, hlavně pak koncem hry. Nakonec však na text nezískali autorská práva a pokud by chtěli využít Beckettovy básně, pak v přesném pořadí a bez hudby. A to by u muzikálního souboru v Dlouhé byla nesmírná škoda. SKUTR tak hodili všechny své plány za hlavu a začali od znova. Vyprávěním vzpomínek z dětství – svých i herců.

Od zrození do smrti – jak probíhá náš život? Jaké jsou naše první vzpomínky? Jaké jsou naše první důležité vzpomínky? A co je víc – klávesy Kurtzweil, nebo televize Phillips? A co první setkání se smrtí – smrtí (pra)prarodičů, kterou mnohdy zažíváme ještě coby děti? Jak to se na nás podepíše?

Všech těchto otázek se inscenace dotýká a dost možná se v ní i sami najdete. Nebojte se však toho, že by vás čekala hluboce filosofická, depresivní inscenace. Spíš avantgardní taškařice a pár absurdit, které by i Beckett záviděl. O vážných tématech lehkomyslně, to je ta správná cesta.

Představení začíná ve chvíli, kdy jsou postavy ještě „na houbách“, tedy před narozením. Prochází se tak po lese v pozadí s houbařskými košíky v rukou. Záhy však všichni proniknou do pokoje, který tvoří celý svět. Kulisy z dřevotřísky oživí ostrůvky montážní pěny. Celé je to poněkud strohé, nicméně je to tak v pořádku. Na scéně se totiž nachází plno dalších rekvizit, které onu strohost stěn utlumí.

Naopak by to působilo přeplácaně. Jakmile jsou všichni herci na svých místech, po částech zarecitují několik veršů z Eliotových Čtyř kvartetů – o nehybném bodě světa, jenž se točí. O ani tady, ani tam. Lehké zamrazení v zádech, tím však veškerá vážnost končí. Pavel Neškudla se s Ondřejem Rychlým totiž začnou přít o své klávesy a televizi, TV-Boy Pavel však hádku záhy vzdává, protože má poslání – utěsnit škvíru v televizi, na což má jen devět minut.

Takže se můžeme přesunout k Zajíčkovi Ondrovi, který dělá zpoza kláves oči na učitelku dějin hudby. Ani o její vzpomínky nejsme ochuzeni, Klára Sedláčková-Oltová vystupuje jako Panenka s ustřiženou řasou toužící po tom, aby si jí někdo všiml. Lyžařka Magdalena Zimová zase touží lítat a Malá mořská víla Marie Poulová bojuje s tím, že chce být víla, ale rozhodně nechce, aby ji tak každý škatulkoval. Chce být něžná, ale i silná jako Uma Thurman v Kill Billovi.

A říct tomu otravnými klukovi, že je otravnej. A aby se zbavil toho medvěda. Medvěd Jan Meduna by se od něj také rád odpoutal, a tak ve 33 letech stojí na kraji skládky a chystá se plyšouna vyhodit. Čupr Lojzíček (Jan Vondráček) vzpomíná na svého otce a Tomáš Turek se stane svědkem smrti dědečka svých synů.

AnderSen: I noční můry jsou sny

A uprostřed toho všeho
tympán – vzpomínka Lukáše Trpišovského na dětství strávené v Divadle v Dlouhé (tenkrát Divadlo Jiřího Wolkera).

Tento dadaistický karneval nenabízí žádné odpovědi na to, co bude po smrti, ani nekritizuje nespravedlnost života.

Bere vše tak, jak to je a umí se radovat i z maličkostí. Ze zvuku hang drumu, houslí a trubky. Sen v červeném domě je milou podívanou, opravdu snovou.
A na rozdíl od inscenace AnderSen, kterou vytvořili loni v Divadle Na zábradlí také na základě autentických vzpomínek herců, se z tohoto snu nebudete chtít probudit.

 

Divadlo: Sen v červeném domě

Režie: SKUTR
Asistentka režie: Zuzana Kolomazníková
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Simona Rybáková
Hudba: Jan Vondráček
Autor fotografií: Pavel Hejný
Hrají: Magdalena Zimová, Klára Sedláčková-Oltová, Marie Poulová, Jan Vondráček, Jan Meduna, Tomáš Turek, Pavel Neškudla, Ondřej Rychlý
www.divadlovdlouhe.cz

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
10
Zpracování
10
Výprava
10
Herecké výkony
10
recenze-sen-v-cervenem-dome-divadlo-v-dlouheSen v červeném domě je druhou inscenací dua SKUTR v Divadle v Dlouhé. Po Rackovi, jenž měl být divácky vděčnou inscenací, se SKUTR pustili do autorského projektu, který dle mého osobního názoru dopadl mnohem lépe. Výsledkem je příjemně snová inscenace pohlížející nevážně na vážné existenciální otázky. Tento avantgardní karneval se zhmotněnou vzpomínkou Lukáše Trpišovského na jeho dětství vás nerozesmutní, ale naopak vykouzlí úsměv na tváři.