Vzdušné akvabely ze souboru Strapmania

Pouze ve dvou představeních, 13. a 14. ledna 2020, se v prostorách Jatka78 představil nový novocirkusový soubor Strapmania se svou první a stejnojmennou show. Ta vznikala za podpory Alexander Aerial Acrobatics, Promotion for Performers, AFUK – Akademiet for Utæmmet Kreativitet, ale také právě prostoru Jatka78, kde jak soubor, tak show samotná vznikaly v rámci rezidenčního působení artistů.

Samotný název souboru i show naznačuje, nač se německo-skandinávská čtveřice akrobatů zaměřuje. Vystačí si s jediným náčiním, kterým jsou strapsy. Většina akrobatických prvků se tak odehrává ve vzduchu.

Ale ještě než se artisté vznesou nad jeviště, předvedou úvodní choreografii s nohama pevně na zemi. Tu doprovází kakofonie šeptavých hlasů, které mi připomněly počítačovou hru Hellblade: Senua’s Sacrifice, na jejímž vývoji se podíleli neurologové a lidé trpící psychózou. Hlavní hrdinku také neustále pronásledují šeptající hlasy nacházející se v její hlavě.

Hlasy přechází v hudební doprovod s tím, jak se akrobaté pomalu odlepují od země a předvádí první ze svých perfektně synchronních sestav. Díky tomu působí jako akvabely, jen ve vzduchu místo ve vodě. Postupně se artisté představí individuálně, ale i ve dvojicích. Zejména akrobatky Laura Borkowski a Mona Tesch na strapsech působily uvolněně, ladně a bylo poznat, že spolu nevystupují poprvé. A opravdu – vznik dua s názvem „monalaura“ se datuje do roku 2016.

Závěr představení patřil všem čtyřem akrobatům, kteří se na strapsech vzájemně proplétali a vytvářeli nevšední kombinace. Ve vzduchu jim to šlo všem mnohem lépe a snaha o rope skipping s popruhy strapsů se jim na mnou navštíveném představení trochu vymstila. Nepoddajná látka se kroutila podle svého a znesnadňovala přeskoky. A zdálo se, že sami účinkující jsou z toho trochu v rozpacích.

Ovšem až na tento zádrhel se Strapmania na světovou novocirkusovou scénu uvedla velmi dobře. Jejich sladěné vzdušné formace i párová akrobacie Mony a Laury na strapsech oko diváka rozhodně potěšily.

Ačkoli další uvedení Strapmanie na programu zatím není, o zajímavá představení nebude na Jatkách nouze. Už v březnu vystoupí švédská akrobatka Manda Rydman se svou show Semaphore, v dubnu dorazí belgický soubor Collectif Malunés a květen bude patřit londýnskému duu Nikki & JD. Jatka navíc v loňském roce oslavila páté narozeniny, ke kterým si nadělila rekonstrukci, takže jsou teď ještě o něco hezčí!

DIVADLO: STRAPMANIA

Kreativní vedení: Elise Reine
Taneční choreografie: Lena Zinnen