Vzdušné akvabely ze souboru Strapmania

249

Pouze ve dvou představeních, 13. a 14. ledna 2020, se v prostorách Jatka78 představil nový novocirkusový soubor Strapmania se svou první a stejnojmennou show. Ta vznikala za podpory Alexander Aerial Acrobatics, Promotion for Performers, AFUK – Akademiet for Utæmmet Kreativitet, ale také právě prostoru Jatka78, kde jak soubor, tak show samotná vznikaly v rámci rezidenčního působení artistů.

Samotný název souboru i show naznačuje, nač se německo-skandinávská čtveřice akrobatů zaměřuje. Vystačí si s jediným náčiním, kterým jsou strapsy. Většina akrobatických prvků se tak odehrává ve vzduchu.

Ale ještě než se artisté vznesou nad jeviště, předvedou úvodní choreografii s nohama pevně na zemi. Tu doprovází kakofonie šeptavých hlasů, které mi připomněly počítačovou hru Hellblade: Senua’s Sacrifice, na jejímž vývoji se podíleli neurologové a lidé trpící psychózou. Hlavní hrdinku také neustále pronásledují šeptající hlasy nacházející se v její hlavě.

Hlasy přechází v hudební doprovod s tím, jak se akrobaté pomalu odlepují od země a předvádí první ze svých perfektně synchronních sestav. Díky tomu působí jako akvabely, jen ve vzduchu místo ve vodě. Postupně se artisté představí individuálně, ale i ve dvojicích. Zejména akrobatky Laura Borkowski a Mona Tesch na strapsech působily uvolněně, ladně a bylo poznat, že spolu nevystupují poprvé. A opravdu – vznik dua s názvem „monalaura“ se datuje do roku 2016.

Závěr představení patřil všem čtyřem akrobatům, kteří se na strapsech vzájemně proplétali a vytvářeli nevšední kombinace. Ve vzduchu jim to šlo všem mnohem lépe a snaha o rope skipping s popruhy strapsů se jim na mnou navštíveném představení trochu vymstila. Nepoddajná látka se kroutila podle svého a znesnadňovala přeskoky. A zdálo se, že sami účinkující jsou z toho trochu v rozpacích.

Ovšem až na tento zádrhel se Strapmania na světovou novocirkusovou scénu uvedla velmi dobře. Jejich sladěné vzdušné formace i párová akrobacie Mony a Laury na strapsech oko diváka rozhodně potěšily.

Ačkoli další uvedení Strapmanie na programu zatím není, o zajímavá představení nebude na Jatkách nouze. Už v březnu vystoupí švédská akrobatka Manda Rydman se svou show Semaphore, v dubnu dorazí belgický soubor Collectif Malunés a květen bude patřit londýnskému duu Nikki & JD. Jatka navíc v loňském roce oslavila páté narozeniny, ke kterým si nadělila rekonstrukci, takže jsou teď ještě o něco hezčí!

DIVADLO: STRAPMANIA

Kreativní vedení: Elise Reine
Taneční choreografie: Lena Zinnen
Asistentka produkce: Marina Rieger
Fotografie a média: Julius Erdmann
Účinkují: Anders Björklund, Laura Borkowski, Mona Tesch, Rasmus Ohrt

10
8
Scéna
10
8
recenze-strapmania-jatka-78Strapmania se v prostoru Jatka78 představila úplně poprvé – a to nejen coby inscenace, ale i samotný soubor, jehož formování proběhlo mimo jiné právě díky rezidenci na Jatkách. Název inscenace jednoznačně odkazuje ke strapsům, které tito akrobaté využívají jako jediné náčiní. Na nich předvádějí individuální čísla, ale i kolektivní, perfektně sladěné formace, díky nimž připomínají vzdušné akvabely.