Jakub Svoboda je kreativní ředitel a zakladatel reklamní a video produkční agentury Publishers, nebo v minulosti třeba serveru Tyinternety.cz. Médiím a reklamě se věnuje už 20 let. Myšlenka na projekt 100ks.cz vznikla během prvního covidového lockdownu z vlastní potřeby začít se obklopovat něčím pozitivním, inspirujícím, krásným, skutečným a zároveň dostupným.
Jak jste přišel na myšlenku založit start-up zaměřený na prodej obrazů online?
Byl to takový ten klasický nápad, který řešil vlastní potřebu. Něco takového mi jednoduše osobně na trhu scházelo. Sám jsem měl prázdné stěny a chtěl jsem je začít plnit něčím od současných českých, případně slovenských žijících umělců. Zároveň jsem ale nechtěl skočit rovnou do originálů. Hledal jsem nějakou cestu mezi tím a limitované tisky mi přesně tohle umožňovaly a umožňují.
V jednom rozhovoru jste řekl, že „Život s uměním na stěnách je násobně hezčí než život s prázdnými zdmi…“ Kdybych k vám přišla jako zákaznice, která má holé zdi, dokázal byste mi poradit, jaké obrazy by byly pro můj dům ideální? Poskytujete i služby, které obsahují návštěvu bytu a návrh, kam by se který obraz hodil?
Nejsme úplně interiéroví designéři, takže takovouhle službu nenabízíme. Díla, která u nás najdete, prošla poměrně velkým sítem a filtrem kurátorů. Takže si vždy můžete být jistí, že jsou od opravdu zajímavých místních umělců. Samotný výběr konkrétního díla ale už necháváme na vás.
Proč název 100ks?
Chtěl jsem něco jednoduchého a krátkého, ale přitom jednoznačně navázaného na to, co děláme. Nakonec jsme to spojili s velikostí limitovaných edic, které vydáváme.
Čeho byste chtěl v rámci platformy docílit?
Chceme zákazníkům zpřístupnit současné české a slovenské umění i představit jeho tvůrce. A to jako dostupnou alternativu vůči neosobním plakátům a obrázkům a zároveň jako takovou první vstupenku do světa skutečného umění.
Co pro vás znamenají „neosobní plakáty a obrázky“ a jak se liší od umění, které nabízíte vy? Už jsme si řekli, že 100ks.cz je skutečné umění. Jaký je tedy mezi tím rozdíl?
Z našeho pohledu skutečné umění znamená především to, že za ním stojí skuteční umělci. Lidé, kteří mají za sebou umělecké školy, uměním žijí i je živí, pracují na svých kariérách, vystavují v galeriích, jsou předmětem umělecké kritiky. Zároveň reflektují svět kolem sebe, svět a dobu, ve které všichni žijeme. To se o anonymním rádoby akvarelu levandulového pole, jehož plakát zakoupíte v hobbymarketu za městem, úplně říct nedá.
Jakým způsobem vybíráte obrazy, které budete na 100ks prodávat?
Spolupracujeme s renomovanými kurátory a kurátorkami. Ti nám pomáhají vybírat a oslovovat umělce a vybírají konkrétní díla. V týmu se pak musíme shodnout, abychom vybírali opravdu jenom díla, která se budou nejvíc hodit pro náš typ tisku.
Stalo se někdy, že byste i přes doporučení kurátorů něco odmítl?
Určitě stalo. Jak jsem říkal, něco se jednoduše pro náš druh printů úplně nehodí.
Jaký máte přístup k získávání a spolupráci s umělci? Může se do projektu přihlásit každý, nebo probíhá nějaký „výběr“?
Nejsme otevřená platforma a přihlásit se možné není, i když nám zájemci píší v podstatě denně. Hlavním „filtrem” jsou pro nás již zmínění kurátoři. Je pro nás totiž důležité, aby vybraní umělci byli už buď respektovaní etablovaní tvůrci, nebo ti nastupující a zajímaví. Snažíme se výběr umění zákazníkům zjednodušovat, proto jim chceme nabízet jenom takové umělce, kteří už mají v uměleckém / galerijním / sběratelském světě vybudované „jméno”.
Je šance, že byste někdy uvažoval nad „otevřením se“ začínajícím umělcům a představovat jejich dílo?
Už i teď spolupracujeme s několika autory čerstvě po škole. Jsou to vycházející hvězdy, které už vystavují, už si jich všímají galerie i sběratelé, mají zajímavý přístup. To je to, co nás pak také baví a zajímá.
Jakým způsobem jste si vytvořil tržní pozici, která je poměrně vysoká, spolu s konkurenční výhodou ve srovnání s jinými vám podobnými platformami? Čím se odlišujete?
Myslím, že podobné platformy tady nejsou. Snažíme se najít vlastní místo na slunci a děláme to myslím dost jinak. Nejsme marketplace, ani otevřená platforma, umělce vybírají kurátoři, tisky i rámování děláme in-house. Tisky jsou v současné nejlepší možné technické kvalitě. Snažíme se zákazníkům nabízet špičkovou zákaznickou zkušenost, co nejjednodušší průchod službou a perfektní servis.
Jak vypadá váš obchodní model? Předáváte provize umělcům, nebo si účtujete poplatky za prodej přímo na platformě?
Umělcům platíme část odměny dopředu bez ohledu na to, jestli něco prodáme. Celková odměna je rozdělená do několika částí, kterou pak dostávají umělci postupně.
Jak vypadá váš marketing a propagace, jakými způsoby oslovujete cílovou skupinu zákazníků?
Řešíme relativně klasický online media mix, hodně času trávíme nad sociálními sítěmi, soustředíme se na zajímavý obsah, a to i ten audiovizuální. Část týmu i já osobně se reklamě věnujeme přes dvacet let, takže zužitkováváme to, co jsme se za roky práce předtím naučili.
Jaký je profil vašeho klasického zákazníka?
To, co naše zákazníky nejčastěji spojuje, je vztah k umění. Stejně jako my na začátku si uvědomují, že by je umění možná zajímalo, ale nechtějí věnovat stovky hodin tomu, aby se do něj hlouběji ponořili a neví, kde a jak by s ním vlastně mohli začít. My se to pro ně snažíme maximálně zjednodušit a věřím, že to je baví nejvíc.
Jak řešíte logistiku a dodání obrazů zákazníkům? Jaké máte zkušenosti s balením a přepravou křehkých předmětů, což obrazy bezesporu jsou?
Občas se samozřejmě stane, že některý z obrazů přijde lehce otlučený, ale jsou to jednotky případů měsíčně a my je samozřejmě zákazníkům vždycky obratem bezplatně přerámujeme. Ale nechceme, aby se to dělo vůbec, takže aktuálně nasazujeme už asi pátou iteraci balení a pevně věřím, že teď už se neotluče vůbec žádný. Bez ohledu na to, jestli se s krabicí něco po cestě stane.
Zavedli jste nějaká opatření pro ochranu autorských práv umělců a prevenci padělání obrazů?
Padělání obrazů se myslím současného českého umění moc netýká a ochrana autorských práv je daná legislativou. Co se týče našich limitovaných edic, každý kus je vlastnoručně podepsaný a očíslovaný autorem a je k němu i certifikát limitované série.
Jakým způsobem plánujete rozšířit zákaznickou základnu a zvýšit povědomí o 100ks?
Aktuálně se rozšiřujeme i na Slovensko, ale to, co pro nás bude vždycky na prvním místě, je představování stávajících i nových umělců a jejich děl.
Na Slovensku bude platforma fungovat úplně stejně?
Ano, na Slovensku funguje platforma 100ks na identických principech jako v Česku.
Budete nabízet to samé na českých i slovenských stránkách, nebo bude nabídka odlišná?
Web 100ks.sk už je spuštěný a najdete na něm to stejné, co v české nabídce. Několik českých sérií a tu první slovenskou. Spuštění slovenských stránek pro nás primárně znamená to, že budeme obecně spolupracovat s větším počtem slovenských umělců.
Existuje nějaká možnost výstavy, kde by si lidé mohli obrazy prohlédnout osobně, nebo je to opravdu jen online platforma?
Protože spolupracujeme se zajímavými umělci, můžete si být téměř jistí, že vždy někde probíhá nějaká výstava, jejíž součástí je i autor z našeho portfolia. Aktuálně například výstava How Can I Help You Krištofa Kintery, která běží do 20. 8. v pražském DOXu nebo Rituál prokletých srdcí tamtéž, kde uvidíte do 10. 9. to nejlepší z tvorby Jana Vytisky. Petr Malina má výstavu s názvem Pozorovatel v Galerii U bílého jednorožce v Klatovech do 20. 8. Hned 5 z našich mladších autorů najdete na skupinové výstavě KON-FIGURACE / různými směry v galerii Františka Drtikola v Příbrami, která poběží do 3. 9. Ale vedle toho na podzim připravujeme sami jednu velkou offline akci, kde budou i naše tisky.
Dokázal byste vybrat 5 umělců, kteří jsou právě na 100ks.cz v prodeji, a kteří jsou vám po umělecké stránce nejbližší?
Jsou mi samozřejmě blízcí úplně všichni, ale když bych musel vybrat, tak to bude: Peter Cvik, Petr Hajdyla, Vladimír Véla, Jakub Sýkora a Jakub Tytykalo.
Dovolte mi vrátit se ještě na Slovensko. Kdy bude platforma na Slovensku tedy dostupná?
Spustili jsme ji v půlce června.
Co vám v rámci 100ks.cz udělalo v poslední době radost?
Je to trochu trapná odpověď, ale prostě mi dělá radost každá nová edice, kterou spustíme. Je za tím hodně neviděné práce poměrně hodně lidí. A po spuštění sledovat, že to baví i naše zákazníky, je ta největší pracovní radost ze všech.
Kdybyste měl vy sám neomezenou možnost získat jakékoliv originální obrazy z celého světa, které by to byly?
Myslím, že není ani potřeba moc koukat do zahraničí. Když odhlédnu od žijících autorů, jsem třeba velkým fanouškem Vladislava Mirvalda, nevadilo by mi doma mít originály ani třeba od Toyen, nebo Emila Filly. To by mi skromně stačilo (úsměv).
Věříte, že i v časech nových technologiích a umělé inteligence pořád zůstane kvalitní řemeslo aktuální? Obrazy budou neustále obrazy, které někdo fyzicky vytvořil, nebo se to postupem času vytratí?
Tohle je na dlouhou, zábavnou diskusi. Ale ve zkratce můj názor je, že umělá inteligence umělce nenahradí. Umění si totiž lidé kupují kvůli umělcům. Sledují jejich vývoj, kariéru, přístup, příběh atd. A ta fyzická práce a um, ale i třeba případné „nedokonalosti” k tomu samozřejmě patří také. Umělá inteligence umožní umělcům třeba rychleji iterovat nějaké nápady, stejně jako reklamnímu kreativci pomůže iterovat reklamní slogan.
Čemu se věnujete kromě 100ks.cz?
100ks mě vytěžuje naplno. Pracovně se tedy nevěnuju ničemu dalšímu. Osobně se věnuji především svojí tříleté holčičce.
A na závěr: Měl byste nějaký vzkaz pro začínající umělce, kteří touží být součástí 100ks.cz?
Nikdo by se asi neměl věnovat umění, aby se stal něčeho součástí. Mělo by to být z úplně jiných důvodů a jiného “pnutí”. A když se to dobře sejde, obstojí i během studia na uměleckých školách a následně před odbornou uměleckou veřejností. A pak naopak my budeme doufat, že bude chtít umělec spolupracovat i s námi.