Mysleli jste si, že Skrillex už ukončil své působení na velkých pódiích a uchýlil se spíše k životu v zákulisí a tvořením menších undergroundových DJ setů? Tak to jste se věru spletli! Sonny Moore to zase dokázal a naservíroval nám další opravdovou revoluci v oblasti taneční hudby.

Diskografie

Od doby, co Skrillex vydal své prví album a ochromil i ohromil svět taneční hudby svým revolučním zvukem, uplynulo již devět let. Mezi tím sice vydal ne jen tak ledajaké EPs nebo super album Jäck U s hudebníkem Diplem, za které získali dvě ceny Grammy za nejlepší elektronickou skladbu Where Are Ü Now (ft. Justin Bieber) a nejlepší elektronické album, ale jiné sólové album za tu dobu nevydal. Navíc nyní nevydal album jedno, ale rovnou dvě, a to s odstupem jen pouhého dne.

Quest for Fire

První z těchto dvou alb, které Skrillex 17. února 2023 vydal, nese název Quest fo Fire a čítá celkem 15 skladeb, na kterých s ním spolupracovalo vysoké číslo nejrůznějších umělců. Příkladem je kupříkladu legendární rapperka Missy Eliot. S tou ve skladbě Ratata využili sample z jejího hitu Work It. Další osobností je kupříkladu Swae Lee z dua Rae Sremmurd, který zazpíval ve skladbě Too Bizare, jenž byla přepracovaná ze skladby původně rockové, kterou Skrillex vydal v nedávné minulosti, na drum’n’bassovou pecku. Dalším hostem byl kupříkladu grimový rapper Flowdan, který zarappoval na, z mého pohledu opravdu revoluční, bombu Rumble, na které hostoval i jeden z nejrelevantnějších a nejvíc fresh umělců dnešní doby Fred Again. Právě s ním a Four Tetem (s nímž na albu mimo jiné nahrál skladbu Butterflies) nyní Skrillex ve velkém spolupracuje. V posledním půl roce společně odehráli celou řadu naprosto spontánních koncertů, pro které se rozhodli vždy z hodiny na hodinu v daném městě, domluvili halu (například slavný londýnský hudební sál Brixton nebo dokonce legendární Madison Square Garden nebo další), a koncert byl na světě. Všechny z nich byly po ohlášení na Instagram stories vyprodané za několik hodin. Naposledy před několika dny úřadovali na závěrečném setu na festivalu Coachella, kde na ně dle odhadů přišlo až 100 000 lidí. Vraťme se však zpět k albu. To představuje signature dubstepové zvuky, kterými Skrillex naprosto změnil taneční hudbu ve svých začátcích, ale doplněné potřebnou dávkou elegance, která spočívá v jejich modernizaci v souvislosti s novými trendy. Tím však nechci ani při nejmenším říci, že by se staly mainstreamovými či nějak jinak podobnými nějakého z jiných umělců. Skrillex si totiž na albu stále zachovává svou originalitu, za kterou ho tolik lidí obdivuje. V dnešní době, jak se mi zdá, je čím dál těžší popsat hudební žánr, ale přece jen se o to pokusím a troufnu si napsat, že se jedná především o trap/dubstepové album s prvky tanečního popu.

Don’t Get Too Close

Druhé album, které Skrillex vydal pouhý den po Quest for Fire čítá dalších 12 skladeb a jde spíše o pomalejší, řekl bych i mainstreamovější a celkově o dost jemnější, zasněnější a romantičtější album plné libozvučnějších zvuků, nežli je tomu na prvním z alb, které je plné drsných dubstepových pecek. I na druhém albu jde slyšet podpis Skrillexova zvuku a jiných dalších prvků z jeho geniální produkce, které pozvedl oproti dřívější tvorbě ještě na lepší level. Na albu hostoval například rapper Yung Lean, Justin Bieber nebo Trippie Redd. Obě alba zdobí, nejen z mého pohledu, geniální sound engineering, mixing a mastering skladeb, který je zkrátka v té nejlepší možné kvalitě a Skrillex to potvrzuje už pěknou řádku let. Jeho zvuk je opravdu geniální, naprosto čistý, a to i ve zvucích, které jsou schválně „dirty“. Namasterovat tyto zvuky takto čistě je opravdu masterpiece. Obě alba rozhodně doporučuji poslechnout, pakliže vás neuchvátí první, které by na někoho mohlo být možná až moc, věřím, že alespoň druhé z nich byste si mohli zamilovat.

Zdroj úvodní fotografie: www.deposithphotos.com

HUDEBNÍ ALBUM: QUEST FOR FIRE / DON’T GET TOO CLOSE

Interpret: Skrillex

9
10
9
skrillex-recenzeSkrillex těmito dvěma alby opět ukázal, proč je ve světě elektronické hudby tak váženým interpretem. Jeho album je opět v mnoha ohledech revoluční. Divoké zvuky, které se staly jeho signaturem, povznesl na novou úroveň, dodal jim potřebnou eleganci, a ještě větší čistotu po technické stránce. Zvukově jsou alba, dle mého soudu, perfektní a celková atmosféra obou z nich je strhující. Zatímco první z alb je spíše temnější a plné tvrdší skladeb, které vás neudrží příliš dlouho jen tak nečinně posedávat, tak druhé album vás klidnými sice též nenechá, avšak dýchne na vás více romantickou atmosférou a celkově si odpočinete od zmíněných tvrdých skladeb z alba prvního. Skrillex o sobě dal po dlouhé době zřetelněji znát a je třeba uznat, že se mu to opravdu povedlo. Osobně se pak budu moc těšit na jeho další projekty.