Velký audioknižní průzkum digitálního distributora Audiolibrix ukazuje, že zájem o audioknihy každým rokem stoupá. Z velké části tomu pomáhá digitální download.

Velký audioknižní průzkum 2022 už podeváté zkoumal fenomén audioknih a preference jejich posluchačů. Loňského ročníku průzkumu se účastnilo celkem 5 670 respondentů, díky čemuž si stále drží pozici největšího průzkumu svého druhu u nás i v celé Evropě.

Stoupající popularitě audioknih pomáhá digitální formát

Audioknihy si v našich končinách stále hledají nové fanoušky. Zatímco v zahraničí už je produkce nového titulu v audioknižní podobě samozřejmostí, u nás vychází pouze zlomek nabídky. Ten se ale s každým rokem postupně zvětšuje a s ním se rozšiřuje i žánrové rozložení titulů. 

Zatímco před 5 lety ještě primárně vznikaly hlavně mainstreamové detektivky a thrillery, nyní mezi audioknihami najdete velké množství historie, humoru, romantiky, fantasy a v neposlední řadě se rozšiřuje i zastoupení literární klasiky.

K rozšíření fanouškovské základny audioknih přispívá i pohodlí nákupu a poslechu audioknih v podobě formátu mp3 ke stažení. Téměř 70 % audioknižních posluchačů se s mluveným slovem seznámilo právě až po zavedení digitálního downloadu. 

Nikdo už nečte? Ale kdepak! 

Většina respondentů uvedla, že čte díky poslechu audioknih víc než kdy dříve (51 %). Většina fanoušků (58 %) poslechne jednu až 12 knih ročně. Dalších 23 % lidí si poslechne až 24 knih ročně. A někteří poslouchají audioknihy v úctyhodných objemech – 6 % respondentů uvedlo, že v loňském roce poslechlo více než 49 knih, tedy alespoň jednu knihu týdně. 

Uspěchanost doby audioknihám také nahrává – lidé mohou využít jinak ztracený čas během každého dne a zpříjemňovat si jinak nevyužité situace. 

Kdy se audioknihy nejvíce poslouchají

Součástí dotazníků je samozřejmě i otázka na to, při jakých činnostech fanoušci audioknihy nejraději poslouchají. Jedna z výhod tohoto formátu totiž spočívá právě ve faktu, že umožňuje čtení ve chvílích, kdy to jinak není možné. 

A proto asi není překvapením, že na prvních příčkách se drží manuální činnosti. Na první místo se po covidové odmlce vrátilo cestování MHD a řízení – tyto dvě činnosti společně získaly přes 24 % posluchačů. Druhé místo si pevně drží domácí práce, které si pomocí audioknih nejraději zpříjemňuje přes 21 % respondentů. 

Lehce překvapující pak ale může být fakt, že někteří posluchači konzumují audioknihy i v klidu doma, kdy by si jinak mohli číst. Přes 13 % z nich jim dává při usínání přednost před knihami tištěnými a navazují tak na dlouhou tradici předčítání před spaním. Dalších téměř 12 % lidí v dotaznících Velkého audioknižního průzkumu uvedlo, že nejraději s audioknihami relaxují doma, aniž by je doprovázeli jinou činností. 

Neocenitelná pomůcka pro nečtenáře

Díky audioknihám si ke čtení hledá cestu stále větší množství lidí, kteří například čtení z jakéhokoli důvodu neholdují. Ať už jde o čas, nechuť, nebo i poruchy učení, audioknihy představují cestu, jak se seznámit s textem v jiné a pro mnohé zábavnější formě. 

V případě nezkrácených audioknižních zpracování, která mimochodem nejvíce vyhovují i posluchačům (téměř 38 % respondentů poslouchá výhradně nezkrácené audioknihy a dalších 41 % je preferuje před krácenými formami), představují audioknihy plnohodnotnou variantu knih, a tak si získávají oblibu i mezi studenty a maturanty.

Autor úvodní fotografie: Jan Král