Ano, nechat obživnout komiksy a dát hercům role velkých superhrdinů i superzáporáků. Superman, Batman, Spiderman, Hulk a mnoho dalších. Marvelovské i DCovské postavy plní programy kin i televizní obrazovky. David Drábek tento směr následuje, ale tak trochu po svém. Rozhodl se jít na svět komiksů z opačného konce a vytvořil inscenaci, v níž se setkáváme s hrdiny dětství generace X, Y a nejspíš i Z. Řeč je o ikonickém Čtyřlístku, který od roku 1969 vychází dodnes. A 17. prosince 2016 se v Klicperově divadle dočkal uvedení na prknech, která znamenají svět.

Čtyřlístek je fenomén, na němž ulítávali všichni, kterým dnes táhne na třicet, včetně jejich rodičů. A jistě se i mezi mladší generací najde řada fanoušků, v mnoha rodinách se totiž sbírka těchto komiksových sešitů a její další rozmnožování dědí. I u nás jsme měli vytvořenou úctyhodnou knihovničku a možná bychom ji ještě někde na půdě dohledali. Podle mojí drahé mamky přestal Čtyřlístek být „to ono“ ve chvíli, kdy došlo k modernizaci kreseb a „faceliftu“ do moderního hávu včetně používání nejnovějších technologií ústřední čtveřicí, jakými jsou mobilní telefony nebo tablety. V té době jsme obě z Čtyřlístku vyrostly. Ale jen zdánlivě. Když v roce 2013 šel do kin film Čtyřlístek ve službách krále, uháněly jsme do kina s větrem o závod. A stejně tak letos do divadla.

Jenže pozor, Drábkův Čtyřlístek! není žádnou novinkou. Již v roce 2004 měl premiéru v pražském divadle Minor, které se zaměřuje na představení pro děti. Bobíka tenkrát hrál Rostislav Novák, šéf populárního Cirku La Putyka. V Klicperově divadle tak letos přichystali obnovenou premiéru, která přidává postavu holčičky Míši, která celý příběh vypráví.

Představení trvá pouhou hodinu a půl, neboť i tentokrát se předpokládá, že v hledišti budou sedět dětští diváci. Za tu dobu se však stane mnohé. A rozhodně se nestihnete nudit. Holčička Míša, Husákovo dítě, vás seznámí s komiksem a s tím, jak těžké ho bylo získat. Jenže jelikož její tatínek pracoval v OVOZu, získal od trafikantky vždy nové díly výměnou za mandarinky, pomeranče, banány nebo… Moment, to je vlastně všechno! A rovnou se přesuneme do Třeskoprsk, kde zrovna začíná nový den.

Na první pohled zaujme výprava. Scéna totiž nemá žádné kulisy, v zadní části jeviště je jen bílá opona určená k promítání. I Míšu vidíme promítnutou pomocí videokamery, jako by patřila mezi dnešní YouTubery a promlouvala k nám skrze svá videa. A díky Míše, která před kameru staví různé obrázky, vznikají potřebné kulisy: ložnice Čtyřlístku, zahrada, pláž i hvězdná obloha, po níž se prohání šťastný drak Falco nebo Vladimír Menšík. Na moři zase statečně pluje Sandokan. Ikony 70. a 80. let, které však neupadly v zapomnění. Nechybí ani komiksové bubliny nad hlavami hrdinů, taktéž promítnuté na pozadí. Je třeba uznat, že toto je geniální řešení, které šetří práci jevištním technikům a kulisákům a tvoří z inscenace ideální zájezdovku.

Kostýmy jsou věrné předloze, nechybí ani detaily v podobě psích a zaječích uší, prasečího rypáku či kočičích fousků. Naprosto nepřekonatelná je vizáž Bobíkovy tety Bobiny, která toho mnoho nenamluví, což je ovšem jedno, zde záleží na vzhledu. Do posledního detailu je proveden i kostým robota nebo Yettiho. Hudbu již tradičně pro Drábkovu inscenaci komponoval Darek Král, který vsadil na houpavé rytmy reggae. K nim se přidává i Helenčino nesmrtelné Sladké mámení či ústřední píseň z Hříšného tance, další ikony osmdesátek, a nepřijdete ani o pověstnou zvedačku. Co dalšího vás ještě čeká? Jaké je dobrodružství fenky Fifinky (Natálie Holíková), čuníka Bobíka (Vojtěch Dvořák), kocoura Myšpulína (Jiří Panzner) a zajíce Pindi (Pavel Neškudla)? To nebudeme prozrazovat, jen řekneme, že dobro zvítězí nad zlem a vy zaručeně prosmějete celé představení.

Kromě ústřední čtveřice, při jejímž výběru měl David Drábek opravdu šťastnou ruku, zaujme i Zora Valchařová-Poulová v roli zmatené skautky-důchodkyně, která si stěžuje, že je dětem dobrá jen na to jít ve čtvrtek do Kauflandu. Drábkova hra srší typickým humorem jeho her, který, byť v některých místech dvojsmyslný, nikoho neuráží. Divadlem doporučené věkové rozmezí diváků od 3 do 145 let jen potvrzujeme a vyzýváme: Přemluv bábu, ať jde s tebou do divadla. A vezmi i mámu a tátu. Uvidíš, že Čtyřlístek! si užijete všichni.

Divadlo: Čtyřlístek!

Režie: David Drábek
Dramaturgie: Jana Slouková
Výprava: Marek Zákostelecký
Hudba: Darek Král
Autor fotografií: Patrik Borecký
Text písně: Jakub Tvrdík
Hrají: Jiří Panzner, Natálie Holíková, Vojtěch Dvořák, Pavel Neškudla, Miroslav Zavičár, Josef Čepelka, Marie Kleplová, Zora Valchařová-Poulová, Marie Poulová, Martina Nováková, Týna Průchová, Zdeněk Petrák

10
10
10
10
recenze-divadelni-hra-ctyrlistek-klicperovo-divadloČtyřlístek je vtipná inscenace, již si užijí všichni diváci napříč generacemi. Skvělá je důmyslná výprava Marka Zákosteleckého. A Pinďu v podání Pavla Neškudly si zamilujete.