Lovestory v různých podobách a tvarech měly vždy úspěch, zvlášť mezi něžným pohlavím. Lásku na divadelních prknech opěvovali i takoví velikáni, jakými byli William Shakespeare nebo Molière. Není ale láska jako láska. V brněnské Redutě opět dokázali, že umí čapnout za koule i to nejběžnější téma a dostat z něj něco šokujícího.

Myslíte si, že zamilovat se mohou jen děvčata v rozpuku mládí? Že láska starých nikoho nezajímá? Garantuji vám, že inscenace Strach jíst duši vás přesvědčí o opaku. Na pódiu brněnské Reduty je uváděn příběh o lásce staré německé uklízečky a mladého ztepilého Araba, který do Německa přijel pracovat. Pokud už tady vytahujete vidle a smýká vámi spravedlivý hněv, nečtěte dál. Ti, kdož mají pro kebab uděláno, se dočkají spravedlivé odměny v podobě neskutečně zábavného, milého a chytrého představení. Tvůrci našli inspiraci v německém filmu z 80. let a zůstali věrní předloze. Donesli nám kouř ze zaplivaného šantánu, šílený osmdesátkový pop a ještě šílenější módu mrkváčů, džínových kompletů a úsměvných účesů.

Scéna i kostýmy z dílny Jana Štěpánka opravdu stály za to. Zvlášť zlaté oblečky s vytvarovanými břišními a prsními svaly, které dělaly z obnažených mladíků cukříky. Díky tomu se u tyčí nevlnily chlupaté pupíky, ale matoucí atraktivní figury. Stěžejní dekorací celého představení byla dozajista socha jednorožce s velkým penisem, která vévodila obrovskému růžovému letišti. Možná jste zaznamenali menší poprask, který způsobila v regionálních médiích. Hra se prostě sexu nebála a proč taky, je běžnou součástí našeho života a do divadla proto patří. Kabaretní střihy se zpěvem, zlatým kouzelníkem a němčinou byly zarážející, ale hře slušely.

Už od začátku vám herci slibují pohádku a tu taky dostanete. Prastará Sněhurka s arabskými trpaslíky, jednorožec s mužným tělem a ztopořeným penisem a spousta zlatých třpytek a oblečků vás donutí valit oči pobaveným úžasem. Humorem nikdo nešetřil, ale nečekejte jen nenásilnou bžundu. Do života ostatních lidí je potřeba mluvit. A toho bohdá nebude, aby stará Němka k oltáři utíkala. Co by tomu řekli lidi? Manželé se velice brzy dočkali tak zaslouženého odsouzení celým svým okolím. Myslíte, že ten nápor rozezlených dětí, posměvačných kamarádů a nenávistných sousedů ustáli?

Divadlo: Strach jíst duši

Autor: Rainer Werner Fassbinder
Režie: Jan Frič
Překlad: Martin Sládeček
Autor: Rainer Werner Fassbinder
Režie: Jan Frič
Překlad: Martin Sládeček
Úprava: Petr KlariN Klár, Jan Frič
Dramaturgie: Martin Kubran, Petr KlariN Klár
Scéna: Jan Štěpánek
Kostýmy: Jan Štěpánek
Výběr hudby: DJs Gruppe ZuZU und KlariN
Světelný design: Martin Špetlík
Videoprojekce: Jan Vrbka, Martin Špetlík
Autor fotografií: Kuba Jíra
Obsazení: Ivana Hloužková j. h., Roman Blumaier, Michaela Rykrová j. h., Isabela Smečková Bencová j. h., Petr Bláha, Jan Grundman, Dominik Teleky j. h., Monika Maláčová, Gabriela Ježková j. h.

9
9
10
8
recenze-divadlo-strach-jist-dusiStrach jíst duši rozhodně není pro každého. Puritáni a slušní občané budou skřípat zuby a bědovat, proč v představení není přestávka, aby mohli s hubováním prchnout. Ústřední pár předvedl, že s dobrými herci jde všechno - absurdní komedie s přesahy do kruté reality? Ale beze všeho…