Skandinávské filmy jsou jiné. Nechybí jim syrovost, drsné scény a svébytný humor. Snímek Proti přírodě, který odstartoval Severskou filmovou zimu 2015, přijel do Prahy představit jeho režisér, scénárista a hlavní protagonista v jedné osobě Ole Giaever.

Ole má skoro dva metry, je to modrooký blonďák a navíc to celé vymyslel a zrealizoval. Už teď ho milujete a to ještě film nezačal. Velký sál Lucerny praskal ve švech a dlouhý potlesk na konci projekce svědčil o tom, že český divák sever rád.proti-prirodeProti přírodě vypráví příběh třicátníka Martina, který utíká od své rodiny na víkend do hor a myšlenky, které ho cestou provází, můžete slyšet bez cenzury. A není to nic hezkého. Ostatně jako myšlenky každého, kdo není spokojený se svým životem. Martin přemýšlí o tom, že není dobrým otcem, natož manželem. Přemýšlí, že nejlepší by bylo celé dny číst knihy, žít sám a časem potkat ženu, která by ho neomrzela. Myslí na to, že když mu bylo dvacet, měl všechno před sebou a budoucnost byla výzva, nikoliv hrozba. Právě v ledové upřímnosti tkví kouzlo celého filmu.

Pokud patříte mezi diváky, kteří považují Padesát odstínu šedi nebo Jupiter vychází za skvělé filmy, nevyhazujte za Proti přírodě peníze. Snímek nemá děj, záběry jsou dlouhé a kromě krásné norské přírody toho na plátně moc neuvidíte. Určitě se ale párkrát od srdce zasmějete, to slibuji. Giaever žertoval, že film měl stát co nejmíň, proto v hlavních rolích uvidíte pouze dva lidi a dvě hory.proti-prirode-3Proč Proti přírodě? Protože hlavní hrdina nemůže nalézt harmonii uvnitř sebe sama, ani když se zakope pod zem. V norštině název Mot naturen vyjadřuje obojí, jak výraz „proti“, tak „vstříc“. V přírodě, dnes už možná na jediném místě, kde se člověk může na chvíli cítit sám sebou a chovat se tak, jak skutečně cítí, Martin nachází ventil ke svému existenčnímu dilematu. Film je lidský, příliš lidský, jak by řekl Nietzsche. Líbit se vám bude hlavně proto, že se v něm možná sami najdete, protože dřív nebo později si každý položí otázku, jestli život, jaký žije, je skutečně ten, ve který doufal.proti-prirode-2Severská filmová zima pokračuje. Kino Lucerna od 16. do 22. února nabízí celkem pětadvacet nových, ale i starších snímků. Filmy jsou přístupné i neslyšícím divákům díky speciálně upraveným titulkům.
Jestli chcete zažít něco skutečně osvěžujícího, vřele doporučuji.

Film: Proti přírodě

Mot naturen, 2015, Norsko, Drama/Komedie
Režie: Ole Giæver
Scénář: Ole Giæver
Kamera: Øystein Mamen
Hudba: Ola Fløttum
Hrají: Ole Giæver, Marte Magnusdotter Solem, Sivert Giæver Solem, Trond Peter Stamsø Munch, Rebekka Nystabakk

10
10
10
Soundtrack
10
recenze-film-proti-prirodePLUSY: Film je velice trefný, vtipný a dojemně upřímný. Stopáž 80 min je naprosto adekvátní. Výtečný soundtrack, který podtrhuje atmosféru filmu. -- MÍNUSY: Neshledány žádné mínusy.