Třiadvacet brněnských gastronomických podniků, třiadvacet drinků. To je podoba nového koktejlového menu brněnského Baru, který neexistuje.

Menu složené z drinků odkazujících na brněnské bary, kavárny či restaurace v Baru, který neexistuje fungovalo už předloni. Nyní tedy jde o jeho pokračování. „Tehdy se nám do něj spousta podniků už prostě nevešla, navíc jich od té doby hodně kvalitních přibylo,“ uvádějí barmani Matěj Coufal a Rudolf Forman, kteří přípravu nového menu koordinovali.

Autorka fotografie: Kristýna Vysloužilová

V populárním baru touto formou rozhodně nechtějí vyjadřovat názor, které z brněnských podniků jsou nejlepší. „Jen říkáme, že s nimi máme dobré osobní zkušenosti a jejich návštěvu můžeme našim hostům doporučit,“ vysvětluje Rudolf Forman.

Autorka fotografie: Kristýna Vysloužilová

Barmani tak hostům nově nabízejí drinky Kafe a Kobliha, justWINE, Forky’s, Martinák, Retro Consistorium či Cupcakekárna. Na vymýšlení nových koktejlů pracoval patnáctičlenný tvůrčí tým po dobu několika měsíců. Například barman Filip Hájek si jako vzor pro svůj drink vybral řeckou restauraci Cosmopolis Grill. „Skvěle a autenticky tam vaří, je to takový kus Řecka v Brně,“ pochvaluje si Filip Hájek předobraz koktejlu, jenž se skládá z Metaxy, pálenky Ouzo, cukrového sirupu, skořicovo-kakaových bitters, espressa, toniku a rozmarýnu.

Stalo se již tradicí, že většina koktejlů v Baru, který neexistuje obsahuje nápadité ingredience vyráběné v barové laboratoři. V nových drincích tentokrát naleznete sirup z čaje Matcha, sirup ze spálených marshmallow, slaninový sirup, olivovo-citronový olej, vodku infuzovanou čokoládou či hruškovici infuzovanou Hašlerkami.

Autorka fotografie: Kristýna Vysloužilová

Baru, který neexistuje se samozřejmě nevyhýbají ani globální gastronomické trendy. Ty v současnosti silně hrají na strunu ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje. Menu Podniky 2 přináší razantní omezení používání plastových brček v koktejlech. „Do krátkých drinků jsme dříve standardně dávali dvě brčka, nyní to bude jen jedno. Do drinků na ledu je budeme dávat pouze na vyžádání hostů. Brčka tak zcela scházejí ve dvou třetinách meníčkových koktejlů,“ říká Matěj Coufal s tím, že v budoucnu se v baru chystají plastová brčka kompletně nahradit alternativou přívětivější k životnímu prostředí.

Dalším celosvětovým barovým trendem je snižování obsahu alkoholu v koktejlech a tvorba jejich kvalitativně plnohodnotných nealkoholických variant. V menu Podniky 2 naleznete nealkoholickou verzi klasického Gimletu, kde je gin nahrazen domácím „ginovým“ sirupem vyrobeným mimo jiné z jalovce, kardamomu či dvou druhů pepře.

Autorka fotografie: Kristýna Vysloužilová

Abstinenty potěší také nová nabídka lahvované Zázračné limonády, kterou si barmani sami vyrábějí. V Baru, který neexistuje je k dostání maková, ibišková, šafránová, čoko-mátová a tonik.

Menu má fyzickou podobu časopisu. Jeho první polovinu tvoří samotná nabídka, druhou magazín ve formě článků o brněnských podnicích. Vychází v nákladu několika tisíc výtisků a je volně k rozebrání.