Marek Šindelka zvolil za dějiště příběhu Feminista prostředí současné vysoké školy. Fiktivní filmová fakulta je ideální místo pro střetávání zástupců různých generací a jejich odlišného nazírání na to, co si může dovolit pedagog vůči studentům a naopak. Sám autor, absolvent FAMU, uvádí, že nečerpal z vlastních zkušeností ale spíš z kolektivního povědomí. Případy, ve kterých jsou obviňováni vyučující ze sexistického chování, občas zahýbou naší společností. Šindelka je ostatně také spoluautorem komiksu o kuřimské kauze, takže se zdá, že ho třaskavé případy inspirují.

Vysokoškolský učitel Zach (Jakub Svojanovský) se na školní oslavě namaže a pozdě v noci před svým kolegou Flossmanem (Ivan Dejmal) vede přiblblé opilecké kecy o studentkách, které jsou z principu omezené svým pohlavím a na uměleckou školu vlastně ani nepatří. Jeho silácké řeči naneštěstí zaslechne studentka Aneta (Zuzana Černá) a spolu s dalšími studenty požadují Zachovu hlavu. Tomu se snaží zabránit děkan Klein (Petr Bláha) a ostatní členové učitelského sboru. Těm se nezdá Zachovo pochybení tak hrozné a poukazují na uvolněnou situaci, ve které k němu došlo i na to, že šlo o soukromý rozhovor. Studenti, zejména bojovná Milada (Eliška Zbranková / Anna Glässnerová) jsou ale neúprosní. Zach, a záhy vlastně celé vedení školy, se pro ně stane ztělesněním nespravedlnosti a sexismu. Na první pohled nicotný spor vyvolá studentskou stávku a pozornost médií.

Autor si vybral aktuální téma, které spolehlivě vzbudí vášně. A zejména v prvním dějství je slibně rozvinul. Jenže jakkoliv poutavě děj zpracoval, už od počátku svým způsobem sázel na jistotu. Ve hře vystupuje až příliš mnoho postav, které nás vlastně ničím nepřekvapí. Především je tu pedagogický sbor, který se projevuje blahosklonnými až přezíravými postoji. Navíc prakticky celá jeho mužská část má na svědomí nějaké podobné provinění, v některých případech dokonce mnohem vážnější. Studenti jsou naproti tomu nepřístupní, mladí radikálové ohánějící se citáty feministických autorit. S čestnou výjimkou samotné poškozené Anety, kterou události přimějí podívat se na všechno jinýma očima. 

Druhé dějství vyznívá rozpačitě. Osudy některých postav (Zach, Flossman, děkan Klein) jsou dotaženy k jasnému závěru. O jiných to tak úplně neplatí. V příběhu zabloudí některé silné postavy z první části. Není využit potenciál Anetiny proměny v osobnost, která se začne rozhodovat sama za sebe. A v závěru není příliš čitelný dokonce ani osud nesmlouvavé aktivistky Milady. Rozuzlení situace vyústí do deziluze. Názory se střetly, i některé hlavy padly, ale motiv zneužití se vrací s ještě větší intenzitou.

Zaujmou některé herecké výkony. Velmi působivý je Ivan Dejmal jako homosexuál Flossman, u něhož se dočkáme zajímavého vývoje. Jakub Svojanovský roli jeho kolegy Zacha pojal jako bezmála naivního člověka, který jako by tak úplně na horkou akademickou půdu snad ani nepatřil. Petr Bláha je ukázkově obojaký děkan. Hana Tomáš Briešťanská přesvědčivě ztvárnila charakterní proděkanku, která si vzdor všeobecné panice dokáže zachovat tvář a smysl pro slušné jednání. Tereza Groszmannová jako profesorka filozofie umí projevit svůj temperament zejména při střetech s puritánsky působící studentkou Miladou. 

DIVADLO: FEMINISTA

Autor: Marek Šindelka 
Režie: Aminata Keita
Dramaturgie: Jaroslav Jurečka
Scéna a kostýmy: Ján Tereba 
Autorka fotografií: Bára Bachanová
Premiéra: 17. 02. 2023
Hrají: Jakub Svojanovský, Ivan Dejmal, Zuzana Černá, Petr Bláha, Eliška Zbranková / Anna Glässnerová, Viktor Kuzník, Hana Tomáš Briešťanská, Tereza Groszmannová, Vladimír Krátký, Roman Nevěčný
@ Národní divadlo Brno, Reduta

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
7
Zpracování
6
Výprava
7
Herecké výkony
8
divadelni-recenze-feministaHra rozehrává zajímavou situaci, kdy je vysokoškolský pedagog obviněn z nevhodného chování vůči studentům. Postupně se ukazuje, komu všemu za těchto okolností začala chutnat moc. Inscenace se zejména zpočátku na téma umí podívat i s ironií a humorem. Závěrečná deziluze připomíná, že jsme možná od tématu čekali ještě něco víc než očekávatelnou bezvýchodnost.