Skandinávie je proslulá pro svůj aktivní přístup k ochraně životního prostředí. Podle Mezinárodní Kongresové Asociace (ICCA) je však právě Göteborg, druhé největší město Švédska, jedničkou v oblasti udržitelného rozvoje a inovací pro rok 2017. Město získalo toto prestižní ocenění již podruhé v řadě. Čím se Göteborg tolik liší od ostatních světových měst?

Göteborg je známý zejména pro svůj průmyslový potenciál. Göteborský přístav v minulosti městu zajistil především pověst centra obchodu a loďařství, později město proslulo značkou Volvo. A zatímco si návštěvníci fotí panoramata lodních jeřábů, Göteborg úspěšně buduje novou image – jako město ekologie a udržitelného rozvoje. Dvojnásobné vítězství města je tak důležitou satisfakcí dlouhodobých snah místních obyvatel i podniků. Pro Češku pocházející z Ostravy jsou však rozdíly znatelné i bez ocenění.

Lodní jeřáby v deltě řeky Göta.

Doprava
Pro většinu obyvatel je kolo první volbou, jak se dostat z bodu A do bodu B. Bez ohledu na počasí či roční období, tisíce lidí denně dojíždí do práce či školy na kole. Infrastruktura švédských měst je cyklistům plně přizpůsobena. Na kole se dostanete prakticky všude po cyklostezkách, bez obav, že vás srazí projíždějící automobily. Z pochopitelných důvodů je bicykl žádanou komoditou, proto pokud se v Göteborgu výjimečně něco „ztratí“, bude to pravděpodobně vaše kolo. Vyplatí se proto mít poctivý zámek, případně investovat raději do staršího kusu.

Nebo si můžete půjčit kolo sdílené, což jako službu nabízí v Göteborgu hned několik společností. Půjčovné je téměř za hubičku a stojí za to, nechcete-li mít vlastní kolo. Když se přesto rozhodnete si kolo pořídit, naprostou samozřejmostí jsou krytá parkovací místa, případně kolárny v místě vašeho bydliště. Veřejné pumpy jsou snadno dostupné na dopravních uzlech města, a pokud potřebujete kolo opravit, kromě komerčních servisů to můžete zkusit sami v jedné z DIY dílen zdarma. Místní univerzita rovněž každoročně pořádá otevřenou sbírku již nepoužívaných kol, která následně rozdávají k užitku jiným.

Kdyby vás výše zmíněné argumenty nepřesvědčily, nebo zkrátka nejste vášniví cyklisté, můžete využít veřejnou dopravu. Jízdenky platí nejen na běžnou pozemní dopravu ale i na trajekty, které jsou rychlým způsobem, jak se dostat na druhou stranu řeky Göta a dál k souostroví Archipelago. Místní dopravní podnik zvláště hledí na kvalitu služeb a ve snaze eliminovat emise pravidelně investuje do nových hybridních, případně plně elektrických autobusů.

Stanoviště kol v jednom z důležitých dopravních uzlů Gothenburgu – Stenpirenu.

Rozhodnete-li se cestovat automobilem, musíte počítat s tzv. daní ze zácpy, která platí zvláště během špičky, zpravidla mezi šestou hodinou ranní a sedmou večerní mimo víkendy a státní svátky. Daň má být motivací pro výběr jiné alternativy cestování. Naopak s úlevou na dani ve Švédsku mohou počítat majitelé vozidel s elektromobily a hybridy. Město navíc buduje čím dál více veřejných nabíjecích stanic zdarma.

Recyklace
Podle výsledků ICCA je 92 % pevného odpadu v Göteborgu recyklováno či kompostováno. Třídění odpadu je místními považováno za naprosto přirozené a nerespektování neradi tolerují. Podnět k třídění navíc člověk nemá pouze v domácnostech, třídí se zcela běžně v nákupních centrech, školách, v knihovnách, na ulicích. V každém vozidle hromadné dopravy je koš, čili i zde máte možnost se kultivovaně zbavit smetí.

Na rozdíl od Česka jsou zde vratné i PET lahve a hliníkové plechovky, takže je skutečně nikde neuvidíte povalovat se.
Popelnice často zabírají dost místa a nemusí být nutně barevně označené. Druhy příslušného odpadu jsou velmi podrobně popsané na každé z nich. Třídíte zvlášť sklo barevné a čiré, běžný papír a noviny, bioodpad, plasty, hliník a další. Na každém produktu, který ve Švédsku zakoupíte, máte napsáno, jak jej vytřídit. Například krabici od mléka třídíte jako papír, uzávěr jako plast.

Téměř nekonečná řada popelnic vybízí k opravdu důkladnému třídění.

Z druhé ruky
Švédi neradi věci vyhazují, zvláště když mají dojem, že by konkrétní věc mohl využít někdo jiný. Second-handy se tak staly ideálním místem, kde podobné artikly mohou najít nového majitele. Místní systém se však zdaleka netýká jen oblečení a módních doplňků. Běžný second-hand zde má většinou několik pater a najdete v něm vše od zmíněného oděvu přes nábytek, kuchyňské vybavení, sportovní náčiní až po elektroniku. Zdaleka zde nenakupují jen studenti výměnných pobytů, hipsteři či fanoušci vintage. Nákup v second-handech zde zkrátka není považován za něco ostudného. Organizace jako Emmaus Björkå podporují nejen zodpovědné užívání a recyklaci oděvů, ale angažují se také v budování demokracie a boji za lidská práva ve světě.

Příroda bez odpadků
Potřebujete-li si odpočinout a načerpat energii, většinou stačí jen pár kroků, abyste se dostali do přírody. Město je plné parků a botanických zahrad, nachází se zde také řada jezer a skalních masivů. Kontakt s přírodou je pro místní důležitý, odtud také pramení snaha o její zachování. Městské parky jsou skutečně velmi navštěvované, ale negativní dopad lidského působení zde nepocítíte.

Chladně působící krajina se na jaře promění v zelenou oázu klidu.

Ve Skandinávii byste zřejmě našli celou řadu měst a obcí, která se mohou pyšnit podobným popisem – důraz na ekologii zde má silné kořeny. Švédský Göteborg vyčnívá především kombinací snah o udržitelný rozvoj na všech úrovních – od jednotlivých domácností přes místní podniky až po kongresová centra. Zřetel na životní prostředí se jeví jako výhodný krok jak pro obyvatele, tak pro návštěvníky a potenciální investory.