Modré sako, bílé tenisky, obrazy zvířat na bílém pozadí, pražská Galerie Toyen – Adam Jílek a jeho Vysněný svět.
Tak by se tato výstava dala v krátkosti shrnout. Krátkost ale určitě nestačí. Adam Jílek vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze a prošel mnoha ateliéry od klasické malby až po restaurování klasických malířských děl. Nejlépe ho ale charakterizuje rozhovor, který s ním vedl můj kolega Martin Duřt.
Rozhovor s Adamem Jílkem: „Neumím si představit, že bych nemaloval.“
Na první pohled to v galerii vypadá jako v zoo. Nezdá se, že plátna nesou větší poselství než to, že malíř zkrátka rád maluje zvířata. Při bližším zkoumání bych si to už tvrdit netroufla.
„Tato výstava je rozdělená do tří částí. V nejmenším prostoru najdete cyklus
Mizení – fragmenty, které se vytrácejí a představují pomíjivost. Tři obrazy v zadní části galerie jsem nazval Zkreslená realita. Zaznamenávám v nich odlišnost skutečnosti oproti pohádkovému světu. Zbytek obrazů je satirických, zvířata mají propůjčené lidské charaktery,“ vysvětluje malíř. „K zvířatům mám blíž než k lidem, někdy nezachycuju úplně pozitivní vlastnosti a takhle to můžu hezky schovat, na první pohled obrazy nepůsobí tak negativně.“
Adam Jílek dříve maloval temné obrazy, poté přišlo barevnější období, a nakonec došel k bílé barvě. Tak vznikl cyklus Čistota a neposkvrněnost v těle i duši zvířete. Bílá barva symbolizuje právě čistotu. A ta malíři už zůstala.
„Mám moc rád komiksy, takže mezi moje nejoblíbenější obrazy patří právě cyklus Zkreslená realita,“ usmívá se Adam Jílek, když ukazuje do zadní části místnosti.
Výstavu Vysněný svět mladého českého umělce Adama Jílka můžete navštívit v Galerii Toyen na pražských Vinohradech do konce října.