Patříte mezi obdivovatele umění anebo jste prostě jen zvědaví, co se v té tolik protěžované budově naproti Rudolfinu děje? Na UMPRUM nedávno proběhla výstava klauzurních prací zimního semestru 2016. Letos to stálo za to – zadání i instalace. Ať už se zajímáte o koncept nebo o reálný produkt, měli byste UMPRUM navštívit.
Výstava klauzurních prací k zimnímu semestru sice trvala jen do 10. 2. 2016, rádi vás však budeme inspirovat k návštěvě po skončení letního semestru. O co vlastně jde? Za pojmem klauzura se skrývá semestrální práce studentů uměleckých škol, která probíhá dvakrát do roka vždy na konkrétní téma. Výstavu těchto prací můžete navštívit přímo v ateliérech, kde práce vznikají. To s sebou přináší i specifickou atmosféru celé budovy – po cestě do jednotlivých ateliérů určitě potkáte nejeden podivný předmět a všudypřítomné kuřácké koutky.
Co se týče celkového dojmu z výstavy, byla jsem mile překvapena. Úroveň instalací i samotná zadání jsou letos skutečně na profesionální úrovni.
Chtěla bych vyzdvihnout ateliér Textilní tvorby. Po vstupu do místnosti jsem se ocitla v jiném světě inspirovaném přírodními materiály, které byly přetransformovány do nejrůznějších forem. Atmosféru dotvářela nenápadná hudba z videoprojekce, která nastiňovala jednotlivé práce studentů. Konkrétně mě zaujal „dikobrazí“ obleček, plovající uhlíky a materiál na tvorbu speciálních cvičebních podložek. V neposlední řadě jsem byla nadšená, že někdo přemýšlel o nasvícení instalace a hezky se tu fotí.
Ateliér K. O. V. (Koncept – Objekt – Význam) měl jako zadání tvorbu šachového stolku i s figurkami. Pokud vás tato hra nikdy neoslovila, vězte, že teď se tak pravděpodobně stane. Tohoto úkolu se zhostilo na patnáct autorů a vzniklo mnoho verzí – od monstrózních projektů až po návrhy s důrazem na řemeslné zpracování. Jako nápadité hodnotím šachy s jídlem a šachy založené na kontrastu živé/mrtvé s použitím umělých a živých rostlin. Zajímavá se mi zdála metoda zpracování figurek Niny Václavkové, která použila pro odlévání sádrových figurek kondomy. Výsledkem je dokonale hladký povrch a organické tvary (ať žije DIY!).
Design nábytku a interiéru měl téma zadání Rituál jídla. Speciální kopcovitý talíř na krupicovou kaši mě vrátil do dětství, protože ujídáním kaše odhalujete krajinu pod ní a nacházíte postupně malé domečky a stromečky. Dále mě zaujal návrh sady na jednorázové opékání buřtů – v sadě jsou klacíčky na malou hranici, klacek na napíchnutí, nůž na naříznutí a buřt samotný. Vtipná demonstrace užitnosti této sady proběhla na piazzetě Národního divadla a bylo možné ji zhlédnout i přímo v ateliéru.
Co dále mě zaujalo? Hodně mě na letošních klauzurách bavila reflexe problematiky veřejného prostoru a veřejných témat – jak architektura, tak design řešili například nevyužitý prostor před Veletržním palácem, využití areálu Strahovského stadionu či tramvaje. V ateliéru Designu oděvu a módní obuvi mě zaujalo oblečení inspirované ilustracemi známého japonského ilustrátora Miyazakiho. Ateliér keramiky a porcelánu nabídl soubor kachlíků a k nim netypické předměty do koupelny.
Jak vidíte, zaujalo mě toho hodně a to zdaleka není vše! Výstavu si proto v létě určitě nenechte ujít, ARTSEMESTR je pro studenty stěžejní a veřejnost má výjimečnou možnost pozorovat, s jakými nápady, materiály a postupy studenti v současné chvíli pracují. Kdo by však rád práce studentů UMPRUM zhlédl už nyní, může se do konce března vydat na výstavu UMPRUM ATTACK do Veletržního paláce.