V prodejní galerii sklárny Moser, jež se nachází v pražské ulici Na Příkopě, můžete až do konce dubna obdivovat to nejlepší ze sklářského umění, které vzniklo pod touto značkou. Výstava se koná k příležitosti desetiletého působení Lukáše Jabůrka na pozici uměleckého ředitele sklárny. Kromě jeho prací zde však najdete i práce dalších umělců, jakými jsou Milan Knížák, Filip Dobiás či Kateřina Doušová.

České sklářství patří světově k naprosté špičce, minimálně co se řemeslného zpracování jako takového týče. V oblasti designu mají již Češi tvrdou konkurenci, ale ve sklářských hutích naleznete opravdové mistry svého oboru. Zásluhu na dobré pověsti českého skla má zajisté i značka Moser se svou tradicí sahající až do roku 1857. Právě tradice, ruční výroba a rozmanitost barev jsou aspekty, kterých si na značce váží její umělecký šéf Lukáš Jabůrek.

Lukáš Jabůrek

Ten se sklu věnuje od svých patnácti let. Do Moseru nastoupil v roce 2007 jako výtvarník a technolog, po dvou letech se vypracoval na pozici uměleckého ředitele, v níž dosud setrvává. Přestože se k řemeslu samotnému nyní už tolik nedostane, je jeho největší inspirací. Má rád atmosféru sklárny a lidi, kteří v ní pracují. Občas zůstává ve sklárně až do večera, kdy má klid na práci a může zasednout například k broušení.

Nicméně neznamená to, že by pozice uměleckého šéfa byla jen administrativní – Lukáš Jabůrek nyní například pracuje na zakázce pro Pražský hrad ke stému výročí založení republiky. Nejraději navrhuje své designy ručně, tužkou. Finální verzi pak překlopí do technických plánů na počítači a může začít samotná výroba – odlití forem, foukání, broušení. Vznik jednoho výrobku tak může trvat i měsíc.

Výstava v prodejní galerii Na Příkopě je výběrem toho nejlepšího, co za desetileté působení pod Lukášovýma rukama vzniklo. Najdete tu zhruba 40 jeho vlastních prací, z nichž některé pochází z kolekcí a některé byly vytvořeny přímo pro tuto výstavu. Chybět samozřejmě nemůže ani váza Hruška oceněná na Czech Grand Design 2012. Expozice však představuje jen zlomek celku, Lukáš za svou kariéru již navrhl a vytvořil okolo dvou set designů.

„Svou práci bych charakterizoval především pojmy barevnost a jednoznačnost. Na první pohled rozpoznatelná funkce díla je pro mě velmi důležitá. Design totiž musí být funkční, v opačném případě jde ‚jen‘ o umění,“ popisuje svou tvorbu Lukáš. Důraz klade i na příběhy, které se za vznikem jednotlivých kolekcí skrývají. Například kolekce světle růžových mís Bábovka vznikla díky nálezu staré litinové formy na bábovku, jakou používaly naše babičky.

A co budoucnost? „V dalším desetiletí bych chtěl sklárně zajistit především kvalitní řemeslníky. Udržet kvalitu značky, která vše děla poctivě a ručně. Z toho důvodu již několik let vyhlašuji Cenu Ludwiga Mosera, jež oslovuje studenty středních a vysokých škol. Práci musí poslat dle našeho zadání a výhrou je čtrnáctidenní stáž u nás ve sklárně.

Vítězná práce se pak stává i součástí nové kolekce. Výchova nových sklářů je však běh na delší trať. Co se nejbližší budoucnosti týče, koketuji nyní se světly. V Moseru se dřív vyráběla stolní světla, ale kolem roku 1920 byla výroba ukončena. Na to bych chtěl navázat, i proto, že světla jsou v současné době velkým trendem. Sklo a světlo dohromady tvoří dokonalou kombinaci.“

 

Výstava sklářského umění společnosti MOSER