- Reklama -

V pražském Uměleckoprůmyslovém museu momentálně probíhá výstava Tapio Wirkkala – Ikona finského designu. Známý finský designér se proslavil například svým designem láhve pro vodku Finlandia, která se používala mezi lety 1970-2000. Zejména se ale věnoval designu užitkových předmětů, a to nejen ze skla, ale také stříbra a porcelánu. Výstava tak mapuje všechny tři směry Wirkkalovy práce. 

U nás jméno Tapia Wirkkaly sice tak známé není, jde však o jednoho z nejznámějších finských poválečných designérů. Jeho kuchyňské sety, skleněné vázy i kovové předměty jsou dokonce oblíbené po celém světě. Výstava v Uměleckoprůmyslovém museu v sobě spojuje dvě samostatné expozice: Tapio Wirkkala – Básník skla a stříbra a Nadčasová krása – porcelán a sklo navržené Tapiem Wirkkalou pro Rosenthal. Obojí je v UMPRUM pak sjednoceno pod názvem Tapio Wirkkala – Ikona finského designu. Výstava vznikla ke stému výročí od umělcova narození v roce 1915. Poprvé tedy byla představena v roce 2015 ve Finském muzeu skla, které mimochodem vzniklo také podle Wirkkalova návrhu. 

Zajímavé je, že se Wirkkala v designu neomezoval jen na výše zmíněné materiály. V roce 1940 navrhoval podobu poštovní známky a v roce 1947 dokonce navrhl bankovku pro Finskou banku. V roce 1951 získal na IX. trienále v Miláně Grad Prix nejen za svou skleněnou vázu, ale také za dřevěnou plastiku. Dále navrhoval nábytek pro Asko a má na svědomí i design domácích spotřebičů nebo lamp. Přesto je Wirkkala nejvíce spojován se sklem, v roce 1954 byl dokonce jmenován uměleckým ředitelem sklárny Iittala.

V 60. letech 20. století začal spolupracovat s italskou sklárnou Venini. Ačkoli Wirkkala do své práce vnesl prvky modernismu, nelze přehlédnout inspiraci v tradiční finské kultuře a skandinávské přírodě, především té laponské. Přírodní motivy lze najít zejména v jeho skleněném jídelním setu Ultima Thule z roku 1968. 

Mezi nejzajímavější vystavené práce patří například objekt Díra v ledu, který Wirkkala vytvořil v roce 1970 jako dárek k sedmdesátinám finského prezidenta Urha Kekkonena. Spirálovitý objekt vznikl odstředivým litím skla, čímž docházelo zároveň i k tvarování objektu. Z roku 1952 pochází křišťálová váza Bambus, která se vymyká ze zmíněné skandinávské inspirace. Naopak miska a váza s názvem Lišejník či váza Ledovec (vše z roku 1950) jsou typickými příklady. Mezi exponáty lze nalézt také rybí popelník nebo objekty inspirované tvarem houby. Jeden z pro mě nejhezčích exponátů představuje objekt z raného Wirkkalova období před rokem 1950. Ve volně foukaném křišťálovém skle je vybroušen pijící sob. Je to sice trochu prvoplánové a obyčejné, ale krásné. Podobně jako další objekt, tentokrát pro změnu s broušeným losem.

Kromě skleněných užitkových předmětů se Wirkkala osvědčil i při práci s kovy. Navrhoval šperky, ale především zase užitkové předměty jako příbory nebo svícny. Příbory Tapio byly dokonce na bruselském Expo 58 vyhodnoceny jako „jídelní náčiní budoucnosti“. Na výstavě můžeme spatřit řadu mís, váz a konvic, jejichž design je opět inspirovaný přírodou – listy nebo květy tulipánu a podobně. Pro kov i porcelán byli Wirkkalovým oblíbeným motivem ptáci. Na výstavě lze spatřit jak toho stříbrného, tak porcelánové potáplice. Porcelánové produkty Wirkkala navrhoval pro společnost Rosenthal.

Kromě již zmíněných ptáků zde měl na starosti hlavně předměty pro každodenní potřebu, zejména jídelní sety. V těchto návrzích, které pochází ze 70. a začátku 80. let, je patrný vliv moderny. Například u vázy z roku 1977, která vypadá jako pomačkaný papírový sáček. Místy se objeví i barevně glazovaný porcelán, typickými Wirkkalovými barvami jsou však bílá a černá, maximálně dekorované decentním motivem vycházejícím opět z přírody. 

Výstavu zaměřenou na práci Tapia Wirkkaly můžete navštívit až do 23. prosince 2019. Pokud by vám přeci jen unikla, můžete zajít alespoň na Plejády skla, které jsou stálou expozicí Uměleckoprůmyslového musea. Jde o průřez české sklářské tvorby mezi lety 1946-2019, jež má velmi zajímavou historii a výrazné osobnosti, které i přes určitou izolaci Československa dokázaly ovlivnit světové sklářství.

Tapio Wirkkala @ UMPRUM Muzeum, Praha