Mezinárodní festival nového cirkusu a divadla Letní Letná se po loňské light verzi vrátil v plné síle. Letošní 18. ročník nabídl hned čtyři zahraniční hvězdy, shodou okolností všechny z Francie. Bohatě zastoupená byla také česká scéna, své novinky na festivalu představily soubory Cirk La Putyka i Losers Cirque Company. Nechybělo ani sólové představení žongléra Filipa Zahradnického a již tradiční Stand’artní kabaret souboru Vosto5, letos v kompletní pětičlenné sestavě.

Les Fillers du Renard Pâle – Résiste

O zahájení letošního ročníku se opět postarala provazochodkyně, byť nikoli tak velkolepě jako před dvěma lety Tatiana Mosio-Bongonga svým přechodem přes Vltavu. Johanne Humblet si vystačila s mnohem kratším lanem, během představení, které trvalo jen něco málo přes půl hodiny, však na něm předvedla celou řadu akrobatických čísel.


Za živého hudebního doprovodu Violette Legrand provazochodkyně nejen přecházela lano z jedné strany na druhé, ale také z něj visela hlavou dolů pouze za nárty, stála na hlavě či zdolala výstup, když se jedna část lana zvedla výše než opačný konec. V závěru představení se balanční tyč proměnila v na laně zavěšenou čínskou tyč, na niž Johanne šplhala, točila se kolem ní nebo využívala převážení do horizontální polohy.


U sólového představení s jedinou disciplínou může hrozit, že se jeho potenciál vyčerpá příliš brzy. Tomu Johanne předešla právě krátkou délkou vystoupení, kdy veškerý svůj um zhustila do 35 minut. Přesto Résisté postrádalo určitou dynamiku, byť o jeho náročnosti nemůže být pochyb. Mezi letošní highlighty Letní Letné se tak nezařadilo.  

Cirque La Compagnie – L’Avis Bidon

Během dovádění čtveřice akrobatů jsem si nemohla nevzpomenout na Les Charlots (Šašci), kteří se proslavili rolemi ve francouzských komediích. Artisté, stejně jako Les Charlots, působili poněkud přitrouble a přestože jejich kousky byly precizně provedené, vždy se po nich zatvářili překvapeně, jako by se jim povedly jen omylem.


L’Avis Bidon začíná ještě před samotným představením. Diváci přicházejí, hledají si místa a akrobaté mezitím skáčou na teeterboardu (houpačce), létají vzduchem a doskakují na vysoko umístěné plošiny. Jakmile se diváci usadí, začnou je ujišťovat, že show už každou chvíli začne. Takto to pokračuje ještě nějakou chvíli a dynamika se stupňuje. Pak jako když utne – písnička. Nejspíš vtipná, nicméně divák, který neovládá francouzštinu, se může pouze zaposlouchat do chytlavé melodie.


Inscenace pokračovala sledem několika čísel, v nichž si umělci udržovali svůj nastavený komický ráz. Přestože bylo každé z čísel precizně provedené, zastínilo je okolní šaškování. Podoba s Les Charlots se tak nabízela čím dál víc. Po další písničce opět přišel na řadu teeterboard, tentokrát v kombinaci s čínskou tyčí. Konec představení byl však nečekaný, jelikož členové souboru Cirque La Compagnie po celou dobu vzbuzovali dojem, že se jen tak poflakují kolem a představení začne až za chvíli.

Compagnie 100 Issues – Don’t Feed The Alligators

Velice netradiční a lehce bizarní podívanou nabídl další francouzský soubor, Compagnie 100 Issues. Jejich představení se zabývá tématem smrti, se kterým se herci vypořádávají po svém. Don’t Feed The Alligators je více divadlem (hlavní složku představovalo mluvené slovo) a tancem (tleskám za perfektně vystřižený bollywood) než novým cirkusem. Akrobatických čísel v něm bylo skutečně pomálu. Navíc krátkých, aby se dostalo na všechny nápady, které soubor do představení vnesl. Don’t Feed The Alligators je tedy koláží stylů, inspirací a talentů, jež se rozehrává na kruhovém jevišti i vně šapitó.


Právě tím, že šlo o koláž, bylo představení nečitelné, přítomnosti „překladatelky“ navzdory. Překladatelku (jež však neuměla francouzsky, jak přiznala při následné debatě) a glosátorku děje si zahrála česká performerka Lenka Kniha Bartůňková, která se stala součástí company pouze na Letní Letné. Ani její občasné komentáře však nepomohly se úplně zorientovat v přehršli témat a výjevů. Divácky nejuchopitelnější byla pouze pantomima tří herců, kteří během ní odžili celý svůj život od dětství až po smrt, soutěž v umírání a bojová scéna jako vystřižená z filmu Kill Bill.


Compagnie 100 Issues sice nenabídla dechberoucí podívanou, ale možná ukazuje, jakým směrem se bude do budoucna ubírat žánr nového cirkusu. Propojení s divadlem či kabaretem, které je patrné už i na české scéně, je v tomto případě nepřehlédnutelné.

Cirque Le Roux – Deer In The Headlights

Cirque Le Roux není českému publiku neznámý. Srdce festivalových diváků na Letné si získali už v roce 2016, kdy dorazili s divadelně-cirkusovým představením The Elephant In The Room. Letos se vrátili se show Deer In The Headlights, stejně pojatou inscenací inspirovanou filmem noir. Tentokrát však soubor děj zasadil do 60. – 70. let 20. století.


Filmovou atmosféru doplňují úvodní titulky, v níž se představují jednotlivé postavy. Hlavním hrdinou je James Brown, hollywoodský herec, který diváka provede posledními 24 hodinami svého života. Je právě na cestě, jelikož doprovází svou přítelkyni Bey, úspěšnou módní redaktorku, na pohřeb její matky. Do rodinné sešlosti sourozenců a jejich partnerů náhle vpadne neznámý muž, který údajně na silnici srazil jelena.


Na Cirque Le Roux je úžasné propojení divadla a akrobacie. Obě složky jsou natolik perfektně pojaté a vyvážené, že kdyby se oddělily, obstojí jako samostatná představení. Philip Rosenberg rozehrává dokonalou a elegantní ekvilibristiku, a to sólo i spolu s Grégory Arsenalem. Drobná Lolita Costet opět využije naplno svůj silný hlas a herecké schopnosti, s Yannickem Thomasem pak předvádí párovou akrobacii.  


Děj postupně graduje a závěrečná závěsná akrobacie je zároveň vrcholem celého představení. Cirque Le Roux i tentokrát předvedli ukázkovou akrobacii a opět uchvátili publikum.

Česká scéna

Soubor Losers Cirque Company ani letos nepřipravil premiéru přímo pro Letní Letnou, jako tomu bylo zvykem v minulých letech, ale představil svou letošní novinku Konkurz. Se svou letošní premiérovou inscenací Runners dorazil i Cirk La Putyka. V programu se objevila další zvučná jména jako Cirkus TeTy, Bratři v tricku, Holektiv, AirGym Art Company a řada dalších. Letošní Letní Letná tak oslavila své osmnácté narozeniny a vplula do dospělosti se vší parádou.