Fenomén jménem rap se zrodil v polovině 70. let minulého století v americkém Bronxu. Kořeny českého rapu sahají do roku 1984, kdy skupina Manželé vydala první tuzemskou hiphopovou skladbu. Mezi domácí legendy tohoto žánru patří Kato aka Def aka Deph, nejvýraznější osobnost někdejší kultovní kapely Chaozz a dnes frontman skupiny Prago Union. Právě Kato otextoval songy prvního tuzemského rapovaného muzikálu Noc zlomených nehtů, který vloni v září ve světové premiéře uvedlo pražské Divadlo pod Palmovkou.

Jak v programu k Noci zlomených nehtů připomíná hudební publicista Jindřich Göth, spojení rapu a činohry, které tato inscenace nabízí, je v českém divadelním prostředí do značné míry jedinečné. Sám Kato v rozhovoru říká, že neočekává, že bychom díky uvedení rapovaného muzikálu byli svědky nějakého dalšího posunu tuzemského rapu směrem k mainstreamu: „Hiphop je nejposlouchanější žánr na celé planetě už asi pět let. Ale rozhodně to může nějaké nové fanoušky, ať už rapu, nebo divadlu, přinést. Pro mě je zajímavé, že to tady konečně někdo zkusil a dotáhl do konce.“

Noc zlomených nehtů v Divadle pod Palmovkou je příběhem dvou dívek, jejichž život se obrátí naruby. Diváky baví hereckými i pěveckými výkony, osvěžujícími rapovanými čísly, živou muzikou, popkulturními narážkami a vtipnými dialogy. Autory jsou Lenka Veverková, Jan Hanzlík a Tomáš Dianiška, který se ujal také režie. Hereckých partů se zhostily stálice souboru Divadla pod Palmovkou – Ivana Wojtylová, Jan Teplý, Martin Němec či Jaroslav Blažek, vzácný herecký host Karolína Baranová, ale i jeho noví členové, kteří uspěli v hereckém konkurzu: Kateřina Hrdinová, Lucie Michálková, Petr Reif, Teodor Dlugoš a Tomáš Vardan.  

„Je skvělé, že si lidi k tomuto nevšednímu zážitku najdou cestu. Toužil jsem vytvořit zábavnou jízdu, kde hned na startu zařadíme trojku a pak už jenom zrychlujeme. Diváci snad cítí tu smršť, která se na ně z jeviště valí. Nejsou si jisti, co na ně vybafne v příští scéně, přitom ale příběh neztrácí na přehlednosti a srozumitelnosti. Není to malá ambice a jsem rád, že to do sebe nakonec zaklaplo jako tetris. Doufal jsem, že o představení bude zájem, ale stejně mě to nakonec překvapilo. Když tvůrce vidí narvaný sál, je to satisfakce. Mám radost, že se diváci baví,“ říká režisér Tomáš Dianiška.

Nejbližší reprízy jsou na programu 27. března a 14. a 15. dubna.