Už více než 400 let dojímá příběh Romea a Julie celý svět. Romantická láska dvou mladých lidí, kterým je souzen tragický osud kvůli letité nenávisti jejich rodů. Ačkoli nikdo už neví, jak nepřátelství mezi Monteky a Kapulety začalo, všichni rozhodně dbají toho, aby dál pokračovalo. Jedné z nejslavnějších Shakespearových her se tentokrát ujalo divadlo na Vinohradech v režii Juraje Deáka. Otázkou je, zda tolikrát omílaná hra může být zpracována novým, originálním a neotřelým způsobem.

Romeo a Julie

Odpověď zní ne. Aspoň u této inscenace. Vinohradská tragédie nejslavnějších milenců si ostatně neklade za cíl přinést divákům nový pohled na starý spor, právě naopak: „Velké činoherní divadlo by se mělo k této hře pravidelně vracet a zprostředkovat vždy novým generacím diváků onen prožitek citu. Neuškodí proto vrátit se k jeho původní podobě, nechat zaznít bez dekorativních modernizací silný příběh v jeho základní jevištní účinnosti.“

Romeo a Julie

Částečné současné úpravě se přesto nelze vyhnout, nejvíce patrná je v kostýmech. Představují kombinaci barokní okázalosti a soudobých střihů a materiálů. Podobně i scénografie, kterou tvoří dva sloupy a výsuvná železná konstrukce, slučuje odkaz na starou a novou dobu.

Romeo a Julie

Povedené je obsazení Julie osmnáctiletou Sabinou Rojkovou. Snad poprvé jsem tak viděla Julii, která (relativně) odpovídá věkem a přitom si s hlavní rolí umí poradit. Její mládí bylo podpořeno i opticky – všechny ostatní ženské role vystupovaly v podpatcích. Výsledkem byla mladá, křehká, drobná Julie tahající plyšového medvěda, kterého však záhy vyměnila za Romea. Rázem se tak proměnila ve čtrnáctiletou, hormony a dosud neznámými emocemi zmítanou slečnu, která se ve jménu nejvyššího citu nebojí ani smrti.

Romeo, ještě nedávno opěvující Rosalinu, se k této hře na lásku nechává snadno strhnout a je zaděláno na malér. Avšak Markovi Lamborovi jsem Romeovu velkou lásku bohužel nevěřila. Ve chvíli, kdy Julie mluví o svatbě a jemu na železné konstrukci uklouzne noha a částečně ztrácí rovnováhu, jsem spíš čekala, že práskne do koní a bude v Mantově dřív, než mu to nařídí vévoda. Sice se tak nestalo, nicméně onu velkou lásku jsem od té chvíle pozorovala poněkud skepticky.

Tragickému konci nezabrání ani Tomáš Töpfer v roli veronského vévody, který není na scéně osobně přítomen, ale jeho tvář se jako rozezlený deus ex machina objeví v zadní části scény a novou erupci neřešitelného sporu pod výhružkou trestu smrti okamžitě utne.

Romeo a Julie

Důležitou postavu představuje chorus Tomáše Dastlíka. Anonymní, nespecifikovaná bytost, která se dle tradic řeckého divadla poťouchle vměšuje do děje – tu na zem hodí kus papíru, čímž začne bitka mezi Kapulety a Monteky, onde podá kord, kterým zemře Tybalt a tam zase jed, který zabije Romea. Zlovolnost je promítnutá i do masky – dlouhé rudé roucho, z jehož záhybů tahá vše potřebné jak králíky z klobouku a bíle natřený obličej s černými pruhy, jež zlověstný vzhled jen podporují. Doprovod mu dělají čtyři rudě oděné „potvory“, které se za ním táhnou jako stín a opakují některá z jeho slov jako ozvěna.

Romeo a Julie

Vše tedy zdárně směřuje k předepsanému zmaru, aniž by došlo k nějakým výchylkám v příběhu. Diváci nejsou ochuzeni ani o dlouhé monology, naopak jsou seškrtána jiná, více poetická místa. Popravdě bych například Mercuziův proslov o Mab oželela v jejich prospěch. Romeovo zvolání „Dost! Vždyť mluvíš o ničem!“ jsem kvitovala souhlasným pokývnutím. Stejně tak by mi nechybělo vyprávění bodré, poněkud lascivní a lehce opilé chůvy o příhodách Juliina raného dětství. Je tedy dobré si připomenout příběh Romea a Julie v jeho základní jevištní účinnosti, ale také je dobré od toho nic neočekávat. Pak nebudete zklamáni.

Divadelní hra: Romeo a Julie

Překlad: Jiří Josek
Režie: Juraj Deák
Dramaturgie: Jan Vedral
Scéna: David Bazika
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Hudba: Ondřej Brousek
Obsazení: Tomáš Töpfer, Matyáš Řezníček, Daniel Bambas, Otakar Brousek ml., Eva Režnarová, Marek Lambora, Václav Jílek, Svatopluk Skopal, Antonie Talacková, Marek Holý, Sabina Rojková, Tereza Bebarová, Jiří Maryško, Igor Bareš, Tomáš Dastlík, David Steigerwald
www.divadlonavinohradech.cz

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
9
Zpracování
8
Výprava
7
Herecké výkony
9
recenze-divadelni-hra-romeo-a-julie-divadlo-na-vinohradechSabina Rojková si s rolí Julie i přes své mládí výborně poradila. Romeo Marka Labory už tak uvěřitelný nebyl. Představení podtrhuje hudba Ondřeje Brouska mladšího. V tomto Shakespearovi se ale tolik neškrtalo. A ačkoli monology v Shakespearových hrách si s chutí přečtu, na jevišti se mi zdají rozvláčné a zbytečné.