Protloukat se životem v době hospodářské krize 30. let minulého století nebylo snadné skoro pro nikoho. Tím méně pro Michaela Bankse, který po smrti manželky zůstal sám na výchovu tří dětí. Naštěstí je tu nejlepší chůva všech dob – Mary Poppins, která přispěchá ve snímku Mary Poppins se vrací na pomoc.

Situace rodiny Banksových totiž není ani trochu snadná. Michael je původně umělec, snažil se prorazit jako malíř. Ale v době hospodářské krize? Navíc v Londýně, kde jsou životní náklady prostě vysoké. Manželka mu navíc před rokem zemřela, a on se tak musí starat o vše sám. Z platu úředníka v bance na poloviční úvazek ale vše utáhnout nejde. Není tedy divu, že jednoho dne zaklepou na dveře právníci banky, kteří žádají okamžité splacení půjčky, nebo do týdne zabaví jejich dům. Paradoxně jde o banku, kde Michael pracuje. Ani on, ani jeho sestra Jane Banksová pracující pro charitu tolik peněz rozhodně nemají. Opravdu tedy přijdou o dům?

Pomoc z nebes

Michael i Jane sice tuší, že jejich otec v bance nejen že zastával významnou pozici, ale dokonce vlastnil i nějaké akcie, které měly původně zabezpečit děti do budoucna, a mohly by situaci vyřešit. Mohly by, kdyby ovšem někdo tušil, kam otec založil doklad o vlastnictví. Starý ředitel banky Dawes Jr., který jejich otce znal, už přenechal řízení instituce svému synovci Williamu Wilkinsovi. A ten zbytečnou nostalgií rozhodně netrpí. Právě naopak, hospodářská krize a problémy jeho klientů jsou pro něj vítanou příležitostí, jak zvýšit zisk. Nemá tedy žádný zájem pomoci Banksovým nalézt doklad, že jsou akcionáři banky, který by jejich dům zachránil.

Vše vypadá velmi beznadějně. Při hledání listin se Michael rozhodne vyhodit i spoustu harampádí. Mimo jiné i starého potrhaného draka, kterého se sestrou jako malí pouštěli. Jenže najde ho jeho nejmladší syn Georgie a rozhodne se ho hned vyzkoušet. Už to málem vypadá, že vítr, který se zvedl, malého chlapce odnese i s drakem. Naráz se objeví žena, která se draka létajícího v nebesích drží a spolu s ním sestoupí dolů na zem. Lampář Jack, který se ke všemu nachomýtne, ji okamžitě pozná: „To je přece Mary Poppins!“

Tahle chůva pro něj není neznámou, vždyť se starala o Michaela a Jane v době, kdy oba, stejně jako Jack, byli ještě malí. Hospodyně Ellen ji tak přivítá naprosto samozřejmě, jako by ani neodešla. Také Michael si okamžitě vzpomene. Jak je možné, že na ni zapomněl? Opravdu s ní prožívali všechny ty zázraky, které mu občas vytanou na mysli? Pro trojici jeho dětí je pak Mary Poppins opravdovým zjevením, po smrti matky museli předčasně dospět a stát se rozumnými. Ona je najednou bere zpět do dětského světa fantazie a kouzel. Ovšem nejen děti, i svět kolem se začne najednou měnit.

Milý příběh do vánoční nálady

Přes některé postavy – Michaela, Jane, Ellen, Jacka, ale i bývalého ředitele banky Dawese – se film Mary Poppins vrací a propojuje s původním příběhem. Společnost Disney připravila premiéru těsně před Vánoci, do jejichž atmosféry snímek velmi dobře zapadne. Tak jako původní film, i jeho pokračování je z velké části muzikálem a písniček si v něm užijeme opravdu dosyta. Hudba si ale drží slušnou úroveň, i díky zasazení do období třicátých let 20. století jsou všechny písně ve filmu chytlavé, ale nejsou to prvoplánové hloupoučké hity, za kterými se za chvíli zavře voda. Příjemně vás naladí, umí vytvořit atmosféru, ale zároveň mají i jistou hudební hloubku, melodičnost, a tak trochu skrytou krásu.

Má to ale jeden malý zádrhel; Monika Absolonová si sice v české verzi muzikálu Marry Popins zahrála, ale nelze se zbavit dojmu, že písně ve filmu jí úplně neseděly. Nepodala špatný výkon, je to hlasově solidní zpěvačka, jen se občas zdálo, že se cítí trochu nesvá. Byť samozřejmě nutno uznat, že trefit se do anglického zpěvu při dabingu nebylo právě jednoduché. To Martinovi Písaříkovi role Jacka sedla mnohem lépe. Vůbec dabing se poměrně povedl, Marry Poppins jinak mluví René Slováčková, Michaela Daniel Bambas a jeho sestru Lucie Štěpánková.

Česká verze tak nijak nezaostává za anglickou, byť herecky může snímek Marry Poppins se vrací nabídnout několik hvězd první velikosti. Titulní role se skvěle ujala Emily Bluntová, na první pohled trochu přísná elegance britské chůvy jí byla snad ušita na tělo. Velmi dobré výkony podává také Ben Whishaw jako Michael či Emily Mortimerová v roli Jane, nebo Lin-Manuel Miranda ztvárňující sympatického lampáře Jacka. Příjemný zážitek umocňují potom skvělý Colin Firth objevující se po delší době ve vyloženě záporné roli nenasytného bankéře, nebo roztomilá epizodní rolička Meryl Streepové v podobě bláznivé sestřenice Topsy. Oba dva se tak po Mamma Mia! Here We Go Again potkávají v dalším hudebním filmu.

Film: Mary Poppins se vrací

Režie: Rob Marshall
Scénář: David Magee; knižní předloha P.L. Travers
Střih: Wyatt Smith
Kamera: Dion Beebe
Hudba: Marc Shaiman
Obsazení: Emily Bluntová, Lin-Manuel Miranda, Ben Whishaw, Emily Mortimerová, Pixie Daviesová, Nathanael Saleh, Joel Dawson, Julie Waltersová, Colin Firth, Meryl Streepová, Dick Van Dyke, Angela Lansburyová, David Warner, Jim Norton, Jeremy Swift, Kobna Holdbrook-Smith, Tarik Frimpong

9
10
9
10
recenze-film-mary-poppins-se-vraci-2018Příběhy Mary Poppins poskytují tvůrcům nekonečnou inspiraci, a ti toho naštěstí ve filmu Mary Poppins se vrací dokázali využít. Není to tedy klasický druhý díl ždímající původní látku. Naopak, jde o podařenou pohádku, která netrpí zbytečným sentimentem a vlastně i celé řadě klišé se jí daří zdárně vyhýbat. Příběh je velmi solidně vystavěn, i přes stotřicetiminutovou stopáž si po většinu doby udržuje velmi solidní spád, kterému dynamiku přidávají podařené písně. Někdy trochu samoúčelné, ale vždy příjemné. Snímek ozvláštňují podařené trikové scény, stejně jako animace kombinované s živými herci – výlet Marry Poppins s dětmi do mísy patři k nejlepším momentům. Už jen koněm, který oznámí: „Jsem Ir a napůl pudl.“