Nejnovější psychologický snímek Petra Zelenky nabízí vážnou, ale hravou sondu do hloubi duší lidí s různorodými hodnotami, které okolnosti a vlastní přesvědčení navádějí na cestu za vlastní spravedlností. Ve snímku hrají významnou roli drony, což je možná nejoriginálnější aspektech české kinematografie posledních let.

Dva protipóly v čele

Jedna z věcí, která vyloženě bije do očí, je Jiří Mádl, který se kvůli roli změnil k nepoznání. Nejen, že vzhledově vypadá jako technologický geek, jenž nedá na svoje „hračky“ dopustit, ale navíc skvěle zvládá pracovat i s hlasem a osobnostně se jedná o pragmatika, který přes den tvrdě pracuje a po večerech vystupuje jako rapper v klubech. Je tak naprostým opakem Kryštofa Hádka, který je velmi naivní a rád by následoval idealistický směr.

Snímek velmi zdařile naráží na aktuální politické dění (bez toho, aniž bych vám něco vyzradil, si jako příklad můžeme uvést nafukovací vepře na střeše ministerstva, které jsou k vidění i v traileru), ale stejně tak odráží i globální náladu společnosti (dramatická sekvence v Tel Avivu). Vyhrocené momenty tak v kombinaci s psychologickou a politickou stránkou občas nabídnou srovnání s loňskou Teroristkou.

Výrazný prostor pro technologie

V popředí se významně prosazuje technologie, zejména pak drony, které filmu dávají ojedinělou strukturu především díky jejich využitelnosti při natáčení. Záběry z výšek, různé průlety a další efekty, které známe spíše ze zahraničních produkcí než z českých luhů a hájů, se zde pomalu, ale jistě stávají samozřejmostí a velmi dobře se na to dívá.

Humor ustupující poselství

Režisérovy snímky vždy vyčnívaly osobitým přístupem k humoru, a i zde na několik vtípků a potrefených hlášek narazíte. Nicméně velmi důležitou složkou je ona zmiňovaná sonda do lidských životů a odraz aktuálního naladění společnosti ve světě, do čehož se ještě prolíná hrdinův zájem o změnu a „spásu“ světa. Je to zajímavá kombinace, kterou u nás tak často nevídáme, a navíc ji velmi příjemně obohacují moderní technologie. Nicméně osobně v tom vidím přílišnou snahu vyrovnat se zahraničním thrillerům s podobnou tématikou, na které český průmysl zatím ještě nemá a musí do nich dospět.

Stejně tak občas křečovitě působí mixování humorné a vážné složky. Typově se jedná o klasický český humor, který je více ostrý než vtipný, podobně jako tomu bylo například u filmu Národní třída a někdy je až moc na sílu, než aby vynikl a fungoval. Co ale rozhodně funguje, jsou rozuzlení a zvraty, kterým předchází dost zmatené scény, které dostávají o to výraznější finální odhalení.

FILM: MODELÁŘ

Režie: Petr Zelenka
Scénář: Petr Zelenka
Hudba: Janez Dovč
Hrají: Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Jiří Štrébl, Kristýna Frejová, Jiří Svoboda, Kamil Halbich a další

8
8
7
6
recenze-film-modelarZdařilý český thriller, který se do jisté míry přibližuje zahraniční produkci především zpracováním a poselstvím a důrazně naráží i na dnešní politickou situaci. Nabízí řadu vtipů, které občas fungují, jindy ne, ale v zásadě se jedná o herecky i příběhově kvalitní snímek, který českou kinematografii rozhodně nezahanbí, a navíc nabízí i výrazný prostor moderní filmařské technice.