Film Shazam! (2019): Sen každého puberťáka

443

Vzpomene si milovník komiksů a komiksových filmů na dobu, kdy mu bylo čtrnáct let? Určitě si každý minimálně jednou představoval, jaké by to bylo, kdyby měl nějakou superschopnost. Jak by to asi vypadalo, nám představuje švédský režisér David F. Sandberg, známý především díky hororovým snímkům (např. Zhasni a zemřeš). Jeho přestup ke komiksové rodinné komedii dopadl velmi dobře, Shazam! nabízí originálního hrdinu a DC si může po Wonder Woman a Aquamanovi mnout ruce.

Dr. Thaddeus Sivana se jako dítě ocitl v tajemné jeskyni, kde mu byla starým čarodějem nabídnuta obrovská moc k ochraně světa, ovšem neuspěl kvůli své slabosti podlehnout sedmi smrtelným hříchům. Když v dospělosti najde do jeskyně cestu zpět, porazí čaroděje a pod vlivem smrtelných hříchů se z něj stává ukázkový superpadouch.

Billy Batson se jako malý chlapec ztratil v zábavním parku mamince a od té doby putuje od pěstounů k pěstounům, ale nikde dlouho nevydrží. Snaží se totiž pořád najít svou pravou matku, proto v jednom kuse utíká od nových rodin. Poslední rodina, která se ho ujala, je plná adoptovaných dětí a vypadá to, že Billymu přirůstá k srdci.

V tu chvíli se setkává s čarodějem, který mu předá svou moc a Billy se díky kouzelnému slůvku „SHAZAM!“ promění ze čtrnáctiletého chlapce v dospělého superhrdinu. Mentálně je však pořád puberťák. Než se tedy pustí do boje se Sivanou, využívá své schopnosti hlavně k zábavným kouskům.

Další schopný projekt od DC

DC Comics ve spolupráci se studiem Warner Bros. plánovalo velký propojený filmový vesmír po vzoru Marvelu a Disneyho. Jejich počáteční snaha s nejznámějšími hrdiny (Superman, Batman) dopadla katastrofálně, proto svou pozornost obrátili k samostatným snímkům s tolik neokoukanými postavami. Sázka na Shazama se zdá být skvělou volbou, už jen díky jeho základní charakteristice.

Film svým pojetím, humorem a komorností trochu připomíná Ant-Mana od konkurenčního Marvelu. Jako Aquaman byl dost možná kopií Thora, i zde můžeme polemizovat, nakolik se tvůrci inspirovali filmy mravenčího superhrdiny. Jedno je jisté, DC se začíná pomalu oklepávat z průšvihu okolo Ligy spravedlnosti a do kin servíruje solidní snímky, které jsou pro diváky stravitelnější a příjemnější.

Do role Shazama byl obsazen Zachary Levi, kterého si můžete pamatovat ze seriálu Chuck. Levi nabral pro roli deset kilogramů svalové hmoty a ztvárnění superhrdiny s dětskou duší si užíval. To se pozitivně podepsalo i na snímku, který výrazně ožil poté, co se na scéně zjevil Shazam s Leviho tváří. Tvůrci měli šťastnou ruku i při volbě ostatních herců, zejména těch dětských, protože zásadní roli hrají v příběhu Billyho/Shazamovi noví nevlastní sourozenci.

U hereckého obsazení nelze opomenout představitele hlavní záporné role, Marka Stronga, jenž opět prokázal – jako ostatně vždy – své herecké kvality a vložil do své postavy obří kus ďábelského charismatu. S ním se povětšinou na plátně objevovalo sedm smrtelných hříchů, ztělesněných do obludných stvoření, při jejichž vytváření mohl Sandberg zužitkovat svou hororovou minulost. Zhmotněné hříchy jsou dokonale odporné, možná do filmu pro celou rodinu trochu moc.

Boží soundtrack

Že bude ve filmu cool soundtrack, jsem vytušil již na začátku během autonehody malého dr. Sivanu s jeho otcem a starším bratrem. Ovšem to byl teprve začátek skvělé hudební jízdy. Když pak zazněla píseň Don’t Stop Me Now od skupiny Queen či I Don’t Want To Grow Up od Ramones, moje srdce zaplesalo. A geniální byla také závěrečná animace, kde Shazam zatápí všem slavnějším superhrdinům od DC. Závěrem doporučuji – počkejte si do konce titulků!

Film: Shazam!

Režie: David F. Sandberg
    Scénář: Henry Gayden
    Střih: Michel Aller
    Kamera: Maxime Alexandre
    Hudba: Benjamin Wallfisch
    Hrají: Zachary Levi, Mark Strong, Ron Cephas Jones, Jack Dylan Grazer, Grace Fulton, Cooper Andrews, Marta Milans, Andi Osho, Lotta Losten, Ava Preston, Jovan Armand, Djimon Hounsou, Asher Angel, Ian Chen, Carson MacCormac, Faithe Herman, Evan Marsh

7
    7
    7
    9
    recenze-film-shazamShazam! rozhodně není jen tak ledajakou komiksovou postavou, jelikož se ústřední hrdina může kdykoliv proměnit ze čtrnáctiletého chlapce na téměř nezničitelného superhrdinu. Díky tomu, že v kůži superhrdiny je to stále stejný puberťák, nezajímá ho zpočátku nic jiného než jen užívání si výjimečných schopností takovým způsobem, jakým by to mnozí z nás udělali také. To dělá film v pozitivním slova smyslu odlišným od ostatních komiksových adaptací.