V září tohoto roku bojoval o přízeň čtenářů v edici Na přání u vydavatelství Comics Centrum čtvrtý díl komiksové série Zámek a klíč. Dílo se zdařilo a čtvrtý book v říjnu v českém jazyce vyšel. Udělali jste mi radost, bobánkové! Další dobrou zprávou je, že v prvním kvartále příštího roku budeme moci podpořit pátý díl. A jestliže získá dostatečné množství objednávek, máme na konci roku 2016 Zámek a klíč v rodném jazyce komplet. A to by si tato série po nelehkém začátku vskutku zasloužila.

Zámek a klíč

Nebudu se v této recenzi o sérii Zámek a klíč nebo jejích autorech významně rozepisovat. To jsem už udělal v září v recenzi na první až třetí díl. Zkrácená verze zní: cenami ověnčený komiks -STOP- horor -STOP- Joe Hill (syn Stephena Kinga) -STOP- magické klíče -STOP- zlo -STOP- šest svazků -STOP- koukejte si ho přečíst.

Zámek a klíč

Čtvrtý svazek se stylem vyprávění liší od předchozích dílů. Joe Hill se podle mne otrkal a začal experimentovat s komiksem jako médiem. Přijde mi, že, kluk jeden ušatá objevuje přednosti komiksu před beletrií. Hezky je to vidět už v první kapitole (sešitě), která je věnována Billu Wattersonovi, autorovi báječného stripu Calvin a Hobbes (u nás vydala Crew). Každá stránka sešitu má stejný layout – čtyři vertikální panely uprostřed a jeden velký image jako background. Design strany tedy připomíná strip, kresba je přizpůsobena Wattersonově cartoon stylu, dialogy nejmladší člen rodiny Klíčových Bóďa připomíná Calvina. Je znát, že pánové nepracují pod stresem, ale baví se. Tlesk-tlesk.

Zámek a klíč

Změnilo se i tempo vyprávění. První tří sešity jsou povídky, které podle mne fungují i samostatně. Pochopitelně rozvíjejí hlavní příběhovou linku, ale pěkně pod povrchem. V každém sešitě je nám představen minimálně jeden nový klíč, zábavné je, že scénář se nezabývá popisem objevování a hledáním jejich využití.

Právě naopak, Joe Hill si vymyslí zápletku a – jako by se nechumelilo – v ní drze nový klíč použije. A to se mi líbí! Je zde prostor na vykreslení světa, vztahů a komiks se úspěšně a nenuceně vyhýbá stereotypu vyprávění. Pro orientaci v klíčích slouží pár stránek na konci knihy před galerií obálek, ve kterých je jedním z předků rodiny Klíčových popsán vznik a účel známých klíčů. Doporučuji během čtení občas nahlédnout!

Od půlky booku se naplno věnujeme boji rodiny Klíčových se Zlem kujícím plány na získání klíče Omega. A Zlo je přímo ďábelské. Poslední sešit mi dal kolínko do mého nástroje potěšení, následoval solar a lokýtek do ksichtu. Za prvé končí skutečně ukrutným cliffhangerem, ale především se stanou natolik zásadní události, až mám strach, že se scénáristický vlak rozjel sebevražedně rychle a po slepé koleji. Snad ho Joe Hill zdárně v pátém svazku ukočíruje.

Zámek a klíč

Ke kresbě není potřeba nic dodávat. Drží si svůj styl a úroveň od prvního dílu. Fotky kolem recenze má slova jen potvrdí. Jen ten coloring mi pořád nesedí. O to víc ale musím pochválit design obálek sešitů.

Zámek a klíč

Nepřekvapivě tedy končím tím, že u čtvrtého dílu jsem se výborně bavil a Zámek a klíč doporučuji, kudy chodím. Možná i když spím, tak bublám: „Zámek a klíč je parádní, koukej si to koupit!“ Děkuji za pozornost, a pokud přemýšlíte, co si nadělit pod vánoční stromeček, tak s touto sérii nemůžete šlápnout do mazlavého a smrdutého.

Komiks: Zámek a klíč 4

Scénář: Joe Hill
Kresba: Gabriel Rodriguez