Pokud máte rádi sladké a nestydíte se to přiznat, je tato kuchařka jako dělaná přesně pro vás. Autoři Yotam Ottolenghi a Helen Gohová zaznamenali více než stovku svých receptů na sušenky, dorty a zákusky a nyní vám je servírují v ucelené podobě. Kniha, která vznikala přes tři roky a poprvé vyšla v roce 2017, se letos v předvánočním období objevila také na pultech českých knihkupectví, a to díky nakladatelství Slovart.

Šéfkuchař Yotam Ottolenghi (* 1968) se narodil v Izraeli, kde vystudoval literární komparatistiku. V roce 1997 ve studiích pokračoval, ovšem již v Londýně a na kuchařské škole Le Cordon Bleu. Nejprve se uchytil jako cukrář a v podniku Baker and Spice se seznámil se svým obchodním partnerem Samim Tamimim, který taktéž pochází z Izraele. Společně v roce 2002 otevřeli první lahůdkářství Ottolenghi. Věhlas lahůdkářství se rozšířil tak rychle, že brzy přibyly další pobočky a nadto dvě restaurace (NOPI a Rovi).

Dalším Yotamovým dlouholetým spolupracovníkem je Helen Gohová. Malajská rodačka nastartovala svou kuchařskou kariéru v Austrálii, odkud se po několika letech odstěhovala do Londýna a téměř okamžitě se přidala k Yotamově týmu.

K řadě úspěchů Yotama Ottolenghiho patří také několik kuchařek: Ottolenghi: The Cookbook, Plenty: Vibrant Vegetable Recipes from London’s Ottolenghi (česky Hojnost – Kulinářské skvosty mistra zeleninové kuchyně), Jerusalem (česky Jeruzalém), Plenty More, Nopi: The Cookbook, Simple (česky Simple: Snadné vaření na šest písmen) a Sweet (Sladké).

Popularita všech jeho knih spočívá především v receptech, ale také v Yotamově studiu literatury. Veškeré předmluvy, poznámky i postupy je radost číst. Jeho styl vyjadřování doprovází špetka nadhledu, pokory a vděčnosti vůči spolupracovníkům. To vše se odráží i v kuchařce Sladké, kde Yotam v předmluvě popisuje, jak se seznámili s Helen a jak se stala důležitou součástí jeho lahůdkářství.

Osobně je mi také sympatický jeho „manifest“, kdy přiznává, že všechny recepty jsou plné cukrů. Yotam nerad podléhá gastronomickým trendům, pro něj je důležitější vařit z kvalitních surovin než bez sacharidů či bez lepku. A tak ačkoli několik bezlepkových dezertů se v knize objeví, nejde o záměr. Spíš o náhodu, že zrovna v těchto dezertech žádná ingredience s lepkem nefiguruje.

Hned v úvodu také Yotam nabádá k jistému paradoxu. Ačkoli jsou receptury pevně dané, čtenář se nemá bát experimentovat. A rozhodně nemá každý recept vyzkoušet jen jednou. Nechutnala vám bábovka s kávou a karamelem? Zkuste ji znovu, ale trochu více po svém. Co byste na ní vylepšili, jaké ingredience byste vyměnili? Zkoušejte a zkoušejte, dokud nebude dokonalá podle vás. Ačkoli je pravděpodobnější, že letité zkušenosti obou cukrářů nebudete zpochybňovat, tu možnost zde máte.

V závěru za všemi recepty najdete několik poznámek a tipů – například jak správně karamelizovat cukr, jaké jsou typy bezé, proč jsou lepší čokoládové čočky než celá čokoláda nebo jak zabalit roládu. Po tipech následuje ještě glosář, ačkoli tento název je trochu nadnesený. Nejspíš totiž budete vědět, co je cukr a banány. Autoři však chtěli nejen vysvětlit, proč tyto suroviny používají a jaké jsou nejlepší (například zmíněné banány nesmí být moc zralé), ale také čím je možné některé suroviny nahradit.

Samotné jádro knihy je rozdělené do sedmi kapitol: sušenky, minizákusky, moučníky, cheesecaky, galetky a tartaletky, dezerty a cukrovinky. Pokud se ptáte, jaký je rozdíl mezi moučníky a dezerty, pak moučníky zahrnují převážně bábovky a koláče. Kapitola o dezertech je pestřejší, a kromě různých Pavlov zde najdete třeba i sorbet z Campari. Každé kapitole pak předchází ještě minipředmluva týkající se opět surovin, inspirace, ale také potřebného vybavení. Takže byste neměli být ztraceni ani u těch nejsložitějších receptů.

Všechny recepty doprovází povedené fotografie, při nichž se sliny jen sbíhají. Ty jsou doplněné ještě o fotografie Yotama a Helen při práci, momentek z lahůdkářství a snímků celého týmu Ottolenghi. To vše je zabalené v pevné vazbě, díky níž bude kniha neustále vypadat jako nová.

KNIHA: SLADKÉ

Autor: Yotam Ottolenghi, Helen Gohová
Jazyk: česky
Vazba: pevná
Počet stran: 320
Formát: 19,5 x 27 cm
ISBN/EAN: 9788075297785
Nakladatel: Slovart
Rok vydání: 2019
Cena: 499 Kč

10
Obsah
10
10
recenze-kucharka-sladkeSladké je kniha, kterou všichni mlsouni doma nutně potřebují, i kdyby se jen měli kochat fotografiemi. Přes sto receptů na různé sušenky, bábovky, koláče, dorty či cupcakes ve vás vyvolá touhu aspoň jeden z nich zkusit. A díky pestrému výběru se do pečení může pustit naprostý laik i zkušený matador kuchyně. Kromě receptur a fotografií knihu doprovází i množství poznámek a tipů k surovinám, postupům i vybavení, takže byste neměli být ztraceni. A pokud ano, následujte Yotamovu radu: neexistuje horní hranice počtu pokusů při pečení jednoho koláče.