Tomáš Břínek alias TMBK vytvořil NFT pro McDonald’s: Jedná se o vůbec první podobnou spolupráci v naší historii

371

Včera odstartovala digitální aukce obrazu Maestropiece od TMBK, který vznikl ve spolupráci McDonald’s a Tomáše Břínka. Ta je jejich prvním vstupem do tajů NFT umění, zároveň se jí McDonald’s stává první a zatím jedinou společností v České republice, která vytvořila NFT dílo s lokálním umělcem. Cílem spolupráce je podpořit výjimečný burger Maestro, který je nyní v nabídce restaurací, výjimečnou kampaní. Dražba burgeru, který však nenajdete ani na talíři, ani na olejovém plátně, ale bude věčným digitálním dílem ve vaší sbírce, se uskuteční v druhé polovině července a její výtěžek bude určen Nadačnímu fondu Dům Ronalda McDonalda na podporu rodin vážně nemocných dětí. 

Už jste se někdy setkali se zkratkou NFT? Pokud ne, není to žádná ostuda, v technologickém světě se jedná o horkou novinku. Na druhou stranu je velmi pravděpodobné, že se s ní budeme setkávat stále častěji – jde zatím patrně o nejlepší a nejefektivnější způsob, jak obchodovat s digitálním uměním podobným způsobem, jakým obchod s uměleckými díly funguje ve skutečném světě. 

NFT = záruka, že originál je jen jeden

Představte si, že v internetové aukci koupíte obraz, fotografii nebo třeba video od známého umělce. Zaplatíte spoustu peněz a těšíte se z originálu, ovšem pak přijde studená sprcha – někdo na internet pověsí bůhvíkde získanou digitální kopii téhož díla, za pár dní je ho všude plno a vaše investice rázem ztrácí na hodnotě, protože digitální reprodukce jsou na rozdíl od těch fyzických k nerozeznání od originálu. A právě tohle NFT řeší – pomocí tzv. unikátních tokenů založených na blockchainové technologii získáte koupí záruku, že jste vlastníkem originálu jen a jen vy. Bezcenné tak budou všechny ony stažené kopie, vaše dílo si svou cenu udrží. Blockchain je asi nejbezpečnějším způsobem, jak v současném digitálním světě zaručit pravost obsahu, ostatně proto ho využívají kryptoměny. Kromě toho má NFT další nesporné výhody, mezi ty patří trvalost a stálost technologie, NFT je navíc jedinou formou, jak v digitálním prostředí umožnit absolutní vlastnictví. A že NFT není jen trend v krypto světě, ale věří mu i svět velkého umění, dokládá fakt, že letos v březnu se NFT koláž umělce Beepla prodala v aukci za bezmála 70 milionů dolarů, což je jasný digitální rekord. 

Česká stopa v NFT umění

Několik českých umělců se již do tvorby digitálních děl zapojilo na vlastní pěst, v současné době ale vstupuje díky společnosti McDonald’s Česko i do světa digitálních komerčních spoluprací a zanechává tam významnou stopu. Podobná spolupráce, tedy umělce a komerčního či korporátního subjektu, je totiž v České republice historicky první. Fastfoodový řetězec jejím prostřednictvím představuje novou řadu jedinečných burgerů Maestro, které do světa posílá vskutku velkolepě – koláží známého umělce a satirika Tomáše Břínka alias TMBK. Ten pro McDonald’s vytvořil dílo, které se draží v rámci speciálních microsite a www.maestropiece.sk