Po otevření galerií je konečně přístupná i dlouho očekávaná retrospektiva česko-francouzské malířky Toyen. Výstavu s přiléhavým názvem Toyen: Snící rebelka lze v pražské Národní galerii (konkrétně ve Valdštejnské jízdárně) navštívit do 15. srpna 2021. Poté se expozice přesune do německého muzea Hamburger Kunsthalle a svou cestu zakončí ve francouzském Musée d’Art Moderne de Paris. Snící rebelka je společným projektem těchto tří institucí, jež si kladou za cíl představit dílo Toyen v co nejucelenější podobě. Výstava ve Valdštejnské jízdárně ukazuje, že tento záměr se zatím daří. 

Marie Čermínová (1902-1980), známější pod svým genderově neutrálním pseudonymem Toyen, patří k nejvýznamnějším umělkyním 20. století. Ačkoli Češka a pražská rodačka, většinu svého života strávila ve Francii, kam emigrovala v roce 1947. 

Autor fotografie: Martin Šimral, Kulturio.cz

Toyen v roce 1919 nastoupila na UMPRUM, kde studovala dekorativní malbu. Zásadním se pro ni stalo seznámení s Jindřichem Štýrským v roce 1922, s nímž tvořila umělecké duo až do jeho smrti v roce 1942. Společně se připojili k avantgardnímu hnutí Devětsil a společně odjeli v roce 1925 do Paříže.

V rané fázi výtvarného působení Toyen je znát vliv kubismu (například malba Zátiší / Zmrzlina z roku 1923), který pod tíhou zážitků z Paříže přešel do poetického naivizujícího stylu. V té době Toyen hojně navštěvovala cirkusová a kabaretní představení, kterým tehdy kralovala tanečnice Josephine Baker. Její Černošská revue se stala přímou inspirací obrazu Ráj černochů (1925).

Autor fotografie: Martin Šimral, Kulturio.cz

Později Toyen se Štýrským založili vlastní umělecký směr nazvaný artificialismus (ztotožnění malíře a básníka), kterým se vymezili proti kubismu, abstrakci a surrealismu. Spíše se však jedná o propojení těchto stylů. Obrazy Toyen z tohoto období se vyznačují strukturovanými nánosy barev, které na malbě vytváří reliéfy. 

Autor fotografie: Martin Šimral, Kulturio.cz

Ve 30. letech se Toyen přiklonila k surrealismu, což se promítlo i do jejích obrazů. Malířka se stala členkou surrealistické skupiny kolem André Bretona, jednoho z jejich nejbližších přátel. Po návratu z Paříže v roce 1934 patřili Toyen a Štýrský mezi zakládající členy Skupiny surrealistů v ČSR.

V polovině 30. let prošel výtvarný styl Toyen další proměnou. Na jejích obrazech se objevuje figura, nejčastěji ženské tělo, ovšem zbavené ducha i života. Ukazuje jen prázdnou skořápku. Barvy jsou temnější, jako by byly předzvěstí následujících událostí. 

Autor fotografie: Martin Šimral, Kulturio.cz

Druhá světová válka surrealistům nenahrávala, Toyen se proto stáhla do ústraní. Je s podivem, že válku přežila téměř bez úhony, vezmeme-li v potaz, že od roku 1941 v koupelně své garsonky schovávala básníka židovského původu Jindřicha Heislera. I během let v ústraní Toyen dále tvořila, její dílo z válečných let je silně poznamenáno vnějšími událostmi. Cykly Schovej se válko! či Střelnice působí temně, depresivně a reflektují válečné hrůzy. 

Autor fotografie: Martin Šimral, Kulturio.cz

V roce 1947 Toyen spolu s Heislerem emigrovala do Paříže a počátkem 50. let naposledy změnila svůj styl. Její pozdní tvorbu definují syté barvy, snová tématika a fantaskní obrazy, v nichž se opět začínají objevovat figury. 

Vedle obrazů má malířka na svém kontě i celou řadu knižních ilustrací. Jindřichu Heislerovi ilustrovala jeho básnickou sbírku Jen poštolky chčí klidně na desatero, spolupracovala také s Vítězslavem Nezvalem a dalšími autory. Ve Francii naopak požádala Radovana Ivšiće, aby k jejímu cyklu kreseb Střepy snů napsal báseň. Její záběr byl skutečně široký – od dětských knih až po erotické příběhy (například Sadeho Justina).

Erotika ostatně provází celé dílo Toyen. Jedním z prvních explicitně erotických obrazů je již zmíněný Černošský ráj. Několik kreseb pak připravila i pro Erotickou revue. A v neposlední řadě vytvořila privátní sborník 21 erotických kreseb, který psychoanalytik Bohuslav Brouk věnoval svému bratru coby svatební dar.

Národní galerie, Hamburger Kunsthalle a Musée d’Art Moderne de Paris umožnili návštěvníkům výstavy poznat svobodomyslnou malířku v celé její fascinující kráse. Jelikož je expozice seřazena chronologicky, je možné vnímat změny v tvorbě Toyen a zřetelně vidět předěly jednotlivých etap. Kromě díla Toyen doplňují galerie kontext doby také obrazy dalších soudobých umělců, především tvorbou Jindřicha Štýrského či André Bretona, a fotografiemi umělkyně s detailním popisem její životní cesty. Snící rebelka je tak komplexní a nebývale široce pojatou výstavou s velkou informační hodnotou a řadou obrazů, které vám jednoduše učarují.