Výstava s lehce ironickým a dvojsmyslným názvem Wall Street představuje od 2. června ve Ville Pellé devět předních zástupců domácí street art a graffiti komunity v čele s Janem Kalábem (Point), Jakubem Matuškou (Masker) nebo Michalem Škapou (Tron). Jejich tvorba zaplnila všechna tři patra galerie i přilehlou zahradu, přičemž některá z děl vznikla přímo pro tuto výstavu. Návštěvníky tak například před galerií vítá „kiosek“ In Love Michala Škapy, Jan Kaláb speciálně pro výstavu vytvořil dílo Gravity of Light 621, které se skládá ze 47 pláten. Další díla přímo pro Villu Pellé vytvořili Petr Königsmark (Zeb One), Ondřej Vyhnánek (X-Dog) nebo Epos 257. „Návštěvníci uvidí po delší době pohromadě díla výtvarníků, kteří mají společnou historii v graffiti a street artu. Většina z nich se už delší dobou věnuje volné tvorbě a vystavuje v galeriích namísto stěn ve městě. A tak bude zajímavé pozorovat, jakým směrem se jejich umělecká dráha ubírá a jak se v čase proměnila.“ zve na výstavu jeden z autorů Jan Kaláb a dodává: „Před dvaceti lety jsem zastával názor, že pravé umění není v galeriích a naprosto jsem tento svět neuznával. Po letech jsem svůj názor změnil. Ale nikdy jsem nepochyboval o tom, že se budu živit tím, co chci dělat.”
Výstava je součástí stejnojmenného výtvarného festivalu, který mapuje v širokém uměleckém, sociálním i historickém kontextu grafitti a street art scénu u nás i v zahraničí a připomíná desáté výročí rozsáhlé mezinárodně obsazené výstavy Městem posedlí v prostorách Městské knihovny GHMP. Ta jako první u nás tyto umělecké i sociální fenomény zevrubně zmapovala a de facto institucionalizovala. Kurátorem výstavy byl respektovaný historik umění Radek Wohlmuth, který rovněž připravil i výstavu ve Ville Pellé. „Původním záměrem bylo uspořádat reminiscenci na úspěšný výstavní projekt Městem posedlí. My jsme si jako organizátoři tehdy užívali jakýsi duch rebelství, hraničícího s drzostí, když se nám podařilo přenést umění ulice do konzervativních prostor renomované galerie,“ vysvětluje kontext výstavy ředitelka galerie Villa Pellé Vladana Rýdlová a dále dodává: doba se změnila a street art je dnes již i v našich končinách etablovaným směrem současného výtvarného umění a jeho nejvýraznější představitelé patří mezi respektované umělce, za jejichž tvorbou se chodí právě do galerií a jejichž díla zdobí legální plochy našich měst.”
Do festivalu Wall Street se zapojilo hned několik výrazných pražských galerijních domů ve spolupráci s GHMP a platformou Umění pro město. Vedle Galerie Villa Pellé nabídnou tematické výstavy i The Chemistry Gallery, Bold Gallery a Karpuchina Gallery. Kromě toho se v rámci festivalu chystá několik velkoformátových maleb ve veřejném prostoru.
Festival i stejnojmenná výstava ve Ville Pellé nesou dvojznačný název. Zeď (Wall) je pro mladé rebelující writery tím, co pro malíře plátno nebo pro sochaře kámen, ulice (Street) jim je více či méně pohostinným ateliérem i rušnou galerií. Během času se odbojná originalita do různé míry kultivuje, writeři se často postupně naučí své graffiti, tagy a piecy monetizovat a jejich díla pak zamíří přirozeně blíže k mainstreamu, do oficiálního veřejného prostoru či k soukromým sběratelům. Wall Street, symbol byznysu, je tedy za pomyslným rohem. Řada bývalých writerů absolvuje střední a vysoké výtvarné školy různých zaměření a jejich původní tvorba a kořeny se pak projevují nejen ve volné tvorbě, ale také v designu či architektuře.
V expozici bude dominovat zejména malba a objekty, závěsné obrazy i několik pieců přímo na zdech galerie. Mezi vystavujícími autory najdeme legendy – účastníky iniciačního projektu před deseti lety i několik mladých výrazných writerů, kteří se vyprofilovali v mezičase. Svými díly přispějí Epos 257, Jan Kaláb / Point, Petr Königsmark / Zeb One, Václav Matoušek / Bill the Hobo, Jakub Matuška / Masker, Matěj Olmer / Bior, Michal Škapa / Tron, Jakub Uksa / Obic či Ondřej Vyhnánek / X-Dog. „Projekt není důsledně tematizován ani formálně vymezen, podobně jako původní výstava má ambici obsáhnout některé zásadní výrazové a inspirační proudy, ať je to geometrická abstrakce, exprese nebo komiksový realismus a je zaměřen především na silný individuální výraz,” uzavírá kurátor Radek Wohlmuth.
Graffiti k nám dorazilo hned po roce 1989, zejména prostřednictvím berlínské scény a stalo se symbolem svobodné západní kultury i generační výpovědí a způsobem, jak se vyrovnat se šedí postkomunistické éry. Tou skutečnou na neudržovaných zdech a fasádách i tou mentální, danou 40 lety života společnosti v totalitě. „Během divokých 90. let se postupně objevovaly první zásadní crew, pilovaly styly a přicházely vlny nových writerů, jejichž věk se stále snižoval,” vysvětluje kurátor výstavy Radek Wohlmuth, který připravil před deseti lety i první velkou institucionální výstavu mezinárodního graffiti Městem posedlí, na níž projekt Wall Street upomíná a navazuje.
Výstava Wall Street v Galerii Villa Pellé trvá od 2. června do 7. srpna. Více informací na www.villapelle.cz.