Současná mladá generace už nechce usedat před obrazovku v časech, které jim určí televize. Starším se to nelíbí, ale je to prostě tak. A vědí to dokonce i v České televizi. Zkouší proto proměnit svou platformu iVysílání tak, aby se stala jakýmsi alternativním kanálem zejména pro generaci mezi deseti a šestnácti. Proto se zde začala objevovat původní tvorba, která jinde než na internetu není (a nejspíše nebude). Podle čtyř lednových novinek se ale tohle zacílení daří jen částečně.
Dívat se na televizi v době, kdy si její programový ředitel myslí, že se na ni chceme dívat? Jak upozornil generální ředitel ČT Petr Dvořák, tahle myšlenka je cizí stále většímu počtu diváků. Zkrátka sázet na to, že si všichni pustí v sedm večer zprávy a o hodinu později zhlédnou hlavní večerní pořad, by bylo už dávno bláhové. Doba se změnila a dnes si chce většina lidí sama určovat kdy a nač se budou dívat. Nějaké programové plány televizí je zajímají čím dál méně. Zdrojů je už totiž mnohem více než jen televizní vysílání.
Z archivu plnohodnotná on-line platforma
Navíc je tu ještě nejmladší generace, pro kterou je představa dívání se na televizi v klasickém slova smyslu asi stejně pochopitelné, jako pro pravěkého lovce mamutů ovládací panel jaderné elektrárny. Dost dobře nechápou, proč by něco takového měli dělat (tedy, ono už to nechápou často ani dospělí). Aby toho nebylo málo, tahle generace je zvyklá konzumovat úplně jiný obsah podávaný zcela jiným stylem. Běžný televizní pořad jim pak přijde jako pokračování Starých pověstí českých. Televize se na to snaží reagovat, navíc Dvořák na tiskové konferenci upozornil, že ČT jako televize veřejné služby musí ze zákona vysílat pro všechny generace.
Proto, aby dokázala oslovit (a přiznejme si i získat) diváky z generace mezi deseti a šestnácti roky, tedy ty, které označujeme za teenagery, rozhodla se proměnit svou platformu iVysílání. Ta vznikla v duchu moderního uvažování ČT původně jako „digitální archiv pořadů“ a hezky demonstrovala, jak si starší generace představuje moderní přístup a digitalizaci. Nyní v sobě Česká televize našla sílu, a zkouší to změnit. Nová verze iVysílání už má ambici být digitální platformou. Dokonce pro ni vzniká a bude vznikat původní tvorba. A světě drž se, nepůjde o překlopení běžných televizních pořadů na internet, jak by si to tak mnozí představovali, ale pořady přizpůsobené komunikačnímu kanálu – díly jsou kratší (a Dvořák upozornil, že nemusí dodržovat ani „stopážovou kázeň“ (!!!)), styl vyprávění i střih se blíží spíše stylu, na který jsou zvyklí diváci na YouTube a dalších on-line kanálech. Dobře, nechme stranou, že i YouTube je pro současné teenagery jakýmsi reliktem z dob, kdy byl Kopčem ještě batoletem.
Přiznejme si hned na úvod, že pokud hlásal Dvořák obsah pro teenagery, tak ze čtyř lednových novinek na iVysílání se do toho (se zamhouřeným okem) vejde možná půlka. Původní hraný seriál TBH (pro starší a pokročilé, jde o zkratku To Be Honest, tedy něco jako upřímně řečeno), a pak trošku divoká talk show o sexu Na záchodcích. Další dva webové seriály, Protivný sprosté matky a hlavně Novinářky zaujmou pravděpodobně spíše starší diváky.
Protivný sprostý matky – jak se připravit na dítě
Hlavní hrdinkou, také moderátorkou, prozatím šestidílného seriálu je Tereza Dočkalová. Tahle herečka z Divadla pod Palmovkou není na internetu žádným zelenáčem, její pořad Branky, body, kokoti si svým mnohdy drsným humorem a excitovaným feminismem získal poměrně dost diváků. Byť části konzervativních sněhových vloček působila Dočkalová svým projevem silné bušení ve spáncích. Před dvěma roky ale Dočkalová otěhotněla, a právě v době jejího těhotenství se natáčely první díly Protivných sprostých matek.
I když trochu změnila svůj styl, pořád je vidět, že on-line je pro ni přirozeným prostorem. Jinak je ale formát pořadu spíše old-school povídáním. Nebojí se aspoň otevírat témata, u kterým by hrozilo, že jejich probírání na obrazovce by průměrnému divákovi ČT způsobilo zdravotní újmu. Jinak ale spíše statické povídání s hosty (a především hostkami) působí trochu nepatřičně. Možná ale pro nastávající matky či dívky, které na početí pomýšlí, může být skutečně zajímavým shrnutím informací a jakýmsi majákem v šílené internetové změti faktů a blábolů.
Novinářky – pohled pod ruce investigativcům
Jestli se Protivný sprostý matky mohou líbit dospívajícím a lidem kolem dvaceti, seriál Novinářky zaujme nejspíše lidi nad třicet (a lidi nad padesát bude zase strašně štvát). Tím nechceme říct, že se nepovedl nebo je nezajímavý. Právě naopak, a dokonce bychom si dovolili tvrdit, že jako jedinému ze čtveřice by mu slušel i normální televizní formát. Ostatně je mu nejblíže. Šance sledovat, jak tvoří své reportáže a vybírají si témata tři špičkové investigativní novinářky u nás, je totiž jedinečná a opravdu stojí za zhlédnutí.
Režisérka Apolena Rychlíková získala ke spolupráci kolegyni z webu A2larm Sašu Uhlovou, Janu Ustohalovou z Deníku N a Hanu Čápovou (Investigace.cz). Všechny tři jsou to zkušené novinářky, každá z nich má své velké téma a všechny dokáží svými texty většinovou populaci pořádně štvát. Pohled do zrcadla, které nám nastavují, totiž není vždy úplně příjemný. Sledovat můžeme postupně vznik celkem dvanácti reportáží, většinou zaměřených na sociální témata. Seriál Novinářky dává solidní vhled do problému, a zároveň ukazuje styl práce. Každá z žen je jiná, každá pracuje trochu jiným stylem. Všechny reportáže ale vyšly (nebo vyjdou) na stránkách jejich domovského listu. Takže je tu šance porovnat genezi a výsledek. A tuhle šanci nedostáváme moc často.
TBH – jak se žije na střední v Brně
Jestliže u předchozích dvou seriálů lze očekávat spíše starší diváky, TBH má šanci teenagery zaujmout. Zajímavostí je, že je to vůbec první hraný webový seriál ČT. Natočeno je celkem deset epizod, které se odehrávají v prostředí střední školy. Tenhle typ seriálů známe z amerického prostředí, a také v TBH jeho odraz najdeme. Jenže, jak na tiskové konferenci poznamenal jeden z představitelů, nejsme v Kalifornii, ale v Brně. Takže místo elitních hráčů basketbalového či baseballového školního týmu tu máme florbalisty. A protože florbal nemá tak úplně roztleskávačky, jejich obdivovatelky si říkají Bitches.
Krátké epizody se snaží věnovat typicky středoškolským tématům, tedy nikoli co se týče učiva, ale toho, co studenti prožívají. Seriál vypráví o hledání hranic v bolestném světě dospívání a manipulativních sociálních sítích. V deseti epizodách líčí nezdařený střelecký útok a období jednoho měsíce po něm. Vrací se i do doby před útokem, aby postupně vysledovalo příčiny dramatických událostí, dotýká se problematiky šikany nebo definování vlastní sexuální identity. Hlavními hrdiny tady ale nejsou dospělí, jsou to sami teenageři a příběh je vyprávěn jimi samotnými. To, co by jinak znělo jako dospělácké moralizování, by tak mohlo mladým lidem připomenout jejich prožitky. A třeba ukázat cestu, jak své problémy řešit.
Na záchodcích – dospělým nepřístupno
Jestliže se bude dospělým TBH zdát šílené, podivné a možná praštěné, talk-show dvojice Terézia Ferjančeková a Zuzana Kašparová nazvané Na záchodcích by jim mohlo způsobit žaludeční nevolnost nebo dokonce náhlou cévní mozkovou příhodu. Jak název napovídá, tyhle dvě mladé dámy si skutečně povídají na dámských záchodcích. A jejich tématem je – jak už to tak u teenagerů bývá – sex. Obě mají již zkušenost se svým vlastním podcastem Vyhonit ďábla. I v něm si, stejně jako ve webovém seriálu, povídají o různých tématech týkajících se sexuality, intimity, tělesnosti a sebepřijetí. Vypráví své vlastní zážitky, občas si přizvou hosty. Mluví ale tak, jak přísluší dívkám jejich věku, a používají i odpovídající výrazy. To je přesně to, co by nemuselo dospělým udělat úplně dobře. I když padají slova jako vagína, vulva, penis, penetrace a padají na záchodcích, nevypadá to obscénně (byť znovu, pro dospělé asi silná káva). Ferjančeková i Kašparová umí mluvit, nepřehánějí to s emocemi a hlavně se snaží mluvit hodně poučeně. Samy říkají, že chtějí pomoci dospívajícím zbavit se některých předsudků a vyvrátit některé zažité mýty, které jim zbytečně ubližují. V tomhle případě platí, že pokud se to aspoň trochu podaří, díky ČT za tenhle pořad!