„Událost! Legendární revoluční freska Ariane Mnouchkinové dočká se v Praze nového nastudování. Společnými silami se k tomu sešly soubory Národního divadla a Divadla Husa na provázku Brno – k tomu zástup bubeníku, pěvců a akrobatů,“ přečetla jsem si v listopadovém čísle časopisu Národního divadla. Když jsem očima dohledala řádek s nápisem „režie: Vladimír Morávek“ okamžitě jsem začala shánět vstupenku…

Od začátku mi bylo jasné, že je třeba sedět tak, aby bylo vidět nejen na jeviště, ale i do hlediště. Jak jsem zjistila na Amadeovi, Morávek využívá veškerého potenciálu, který divadlo nabízí. A tak i ve hře 1789 se hrálo na jevišti (v celé jeho délce), v hledišti v přízemí, na obou balkonech, na první galerii a dokonce i na druhé galerii! Do půlky hlediště navíc pronikalo molo, na které herci vybíhali, aby zdůraznili svou řeč. Stejně jako prostorem, ani herci se nešetřilo. U inscenace je uvedeno 25 herců. Plus muzikanti, akrobati a děti. A málo z nich hraje jen jednu postavu. V postavách lze kromě jednotlivých rolí číst i: Ženy, Muži, Poslanci, Kejklíři, Šlechta, Duchovenstvo, Třetí stav. Celé to vytváří iluzi, že se na představení sešla celá Paříž. Rozhodně tedy velkolepá podívaná, co se kvantity týče.

1789

A kvalitativně? Hra o francouzské revoluci nikoli z pohledu „těch, kteří píší dějiny“, ani z pohledu historiků, ale z pohledu lidu. Ve Francii panuje hlad, země je na pokraji bankrotu, lidé si stěžují. Ludvík XVI. svolá generální stavy a vyhlásí, že každý občan státu může poslat králi své stížnosti a návrhy na zlepšení. Následuje scéna, kdy se prostí lidé snaží svá přání sepsat. Neumí však psát. „Nic jste nenapsali? Nu, pak se nic nezmění!“

1789

Samotné svolání je pak parodováno – Šlechta a Duchovenstvo uráží Třetí stav („Nikdy nebudeme zasedat společně s těmi křupany z Třetího stavu.“) a zbijí ho. Vztek měšťanů se promítá ve větě „Však my vám ještě ukážem, co dokážem, když se nasere lid.“ Král propouští ministra Neckera a nařizuje obklíčení Paříže. Následuje efektní scéna, kdy herci stojí v každém hratelném prostoru a ze všech stran se ozývají v různou chvíli různě řečené věty, ale stejného smyslu – „Propustil Neckera.“ – „Necker byl zástupce lidu.“ – „Obklíčili Paříž.“ – „Měli jsme strach.“ – „Měli jsme strach.“ – „Měli jsme strach.“ Kakofonie zvuků na diváka doléhá plnou silou a dokonale vyjadřuje pocity lidu. Strach a nejistotu.

1789

Následně se děj posouvá – uzavření burzy, dobytí Bastily, úspěchy revoluce. Druhá část hry začíná přerušením oslav vítězství revoluce a monologem Marata o nemocném národu. Pokračuje parlamentní debatou, která rezonuje z každého kouta divadla. Deklarace lidských práv se pro chudý lid stala deziluzí o dosažených úspěších revoluce („Každý člověk má rovné právo na svobodu a vlastnictví, avšak příroda nedala každému člověku stejné prostředky k využití jeho práv, odtud pochází nerovnost mezi lidmi.“) a Marat hlásá potřebu občanské války. Hra končí vyhlášením stanného práva a střelbou na Martově poli.

1789

Inscenaci 1789 neuvedlo loni divadlo náhodou. Sametová revoluce 1989 proběhla 200 let po francouzské a český národ si minulý rok připomněl její 25. výročí.
Diváka místo opony vítá fotografie plného Národního divadla z roku 1989 a o přestávce zní záznamy z jednání během Sametové revoluce. Ve hře zaznívají mimo dalších i slova politoložky Hannah Arendtové a celé to nutí člověka k zamyšlení. Národní divadlo ukázalo, že tu není jen od pobavení, ale dokáže divákovi poskytnout i náročné téma.

Divadlo: 1789

Překlad: Milena Tomášková, Josef Tomášek
Režie: Vladimír Morávek
Scéna: Martin Chocholoušek
Kostýmy: Sylva Zimula-Hanáková
Dramaturgie: Martin Urban, Marta Ljubková
Hudba: Matěj Kroupa
Pohybová spolupráce: Václav Jelínek
Autor fotografií: Martin Špelda
Hrají: Ladislav Frej, Jiří Kniha, Robert Mikluš, Vladimír Polívka, Václav Hanz,l Petr Motloch, Martin Pechlát, Václav Postránecký, Alexej Pyško, Filip Rajmont, Milan Stehlík, Ondřej Bauer, Martin Davídek, Kateřina Holánová, Martina Preissová, Eva Salzmannová, Gabriela Vermelho, Eva Vrbková, Jan Bidlas, Jan Hartl, Jan Kačer, Petr Oslzlý, Radúz Mácha

9
7
9
9
recenze-divadelni-hra-1789Vladimír Morávek dokáže využít celý prostor jeviště a nejen ten. Herecké výkony byly obdivuhodné, jen bylo těžké se na vše naráz soustředit. Kvůli přílišnému množství vjemů (světla, zvuky, pohyb) ne různých místech naráz nemá divák možnost vše usledovat.