Pražské Divadlo v Dlouhé nedávno uvedlo hru Oblomov. Předlohou k této hře byl stejnojmenný román ruského spisovatele Ivana Alexandroviče Gončarova z roku 1858. Hlavní postavou románu je Ilja Iljič Oblomov, ruský statkář – postava typická pro ruské romány 19. století. A přesto zároveň netypická…

Oblomov je totiž nesmírně pasivní, extrémně líný a po velkou část románu nevyleze z postele, případně pokoje. Spřádá sice velké plány, ale u toho také zůstane. Děj tak román nemá veskrze žádný, ačkoli má téměř 500 stran.

Oblomov 2

Na rovinu proto přiznávám, že jsem se divadelního zpracování trochu bála. Dvě hodiny životem znuděného Oblomova, který se k ničemu nedokáže odhodlat. Přesto mě však návštěva této inscenace nesmírně lákala. Proč?
Protože Divadlo v Dlouhé pro ztvárnění hlavní role oslovilo Michala Isteníka, který jinak působí v Městském divadle v Brně. Toho Michala Isteníka, který mě před rokem tolik zaujal jako Čičikov v Mrtvých duších, za kterého následně získal Thálii.

A opravdu. Oblomov v jeho podání je sice také extrémně líný a nerozhodný, také se dost často válí v posteli, jenže zároveň je to celé podáno tak, že se divák nejen nenudí, ale dokonce i baví. Smích v hledišti vyvolávalo neustálé hašteření Oblomova se Zacharem, jeho sluhou. Tím se dostáváme k dalším postavám a jejich hercům, kteří za Isteníkem nikterak nepokulhávali.

Jan Meduna jako Andrej Štolc, který se Oblomova snaží vytrhnout z letargie, tvořil elegantní a příjemně koukatelný opak Oblomova ve spodkách a ošuntělém županu. Jenže i veškerý jeho šarm a kuplířství, neboť chtěl Oblomova dát dohromady se svou známou Olgou, zabraly jen na chvíli. Po čase Oblomova život s Olgou omrzí a upadá zpět do své apatie.

Oblomov 7

Scéna Martina Černého se drží soudobého trendu jednoduchosti, tvoří ji prosklená stěna oken vedoucích na terasu, do zahrady nebo kamkoli jinam. Zbytek scénografie si vystačí se sofa, stolem a židlí, které změnou polohy naznačují jiný příbytek, ač zůstávají stále tytéž. Na scéně se nachází i klavír, neboť větší část hudebního doprovodu si obstarávají herci sami.

Oblomov 12

Zmínku si zaslouží i kostýmy Kateřiny Štefkové, které dle mého názoru vcelku věrně kopírovaly módu 19. století. Osobně mám ráda jednoduchou čitelnost kostýmů a jejich jednoznačnou spojitost s příběhem a scénou, což se zde, myslím, povedlo.

Divadelní hra: Oblomov

Dramatizace: Hana Burešová, Štěpán Otčenášek
Režie: Hana Burešová
Dramaturgie: Štěpán Otčenášek
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Kateřina Štefková
Hudba: Jan Vondráček
Light design: Filip Wiesner
Hrají: Michal Isteník, Jan Vondráček, Jan Meduna, Tomáš Turek, Eva Hacurová, Veronika Lazorčáková
www.divadlovdlouhe.cz

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
10
Zpracování
10
Výprava
10
Herecké výkony
10
recenze-divadelni-hra-oblomovNa tomto Oblomovi je nutné vyzdvihnout především dvě věci: bravurního Michala Isteníka a střízlivé dobové kostýmy.