Kanadský novocirkusový soubor Barcode Circus Company dorazil na pražská Jatka78, aby odehrál premiéru své nové show Sweat & Ink. V anotaci k představení byla tato zahraniční company opěvována jako „patrně nejvíce oceňovaný soubor, který kdy na Jatkách78 vystupoval.“ A nutno uznat, že ocenění, která Barcode Circus Company na různých soutěžích posbíral, i chvála, které se mu od Jatek78 dostala, byly zasloužené. Sweat & Ink je především o poctivé akrobacii, ovšem ani příběh a humor nestojí stranou.

Fotografie. Ideální způsob, jak uchovat vzpomínky. Nasvícená momentka ukazuje spokojenou rodinku nebo čtyři přátele. Mezi pózováním na fotku však vidíme, že ne vše je tak idylické. Fotografie je tak jen zkreslenou vzpomínkou skutečnosti. Střih. Po intru se rozjíždí příběhy jednotlivých postav.

Tristanovi spadne na hlavu uvolněné svítidlo a ztrácí paměť. Eric by pro změnu uvítal, kdyby pár vzpomínek z jeho života mohlo zmizet. Umí jistý stroj vzpomínky mazat stejně jako uchovávat? Kolik času nám zbývá do smrti? Tuhle otázku pokládá Alex autorovi hry. A Eve se se všemi svými nešvary, které jí její kolegové přisuzují, vypořádává po svém, poněkud introvertním způsobem.

Čtveřici minipříběhů pojí nejen téma paměti a vlastní (ne)dokonalosti, ale také novocirkusový rámec, do kterého je děj zasazen. Od samého začátku tak diváci dostávají nálož vytříbené párové akrobacie, na níž je především u Tristana a Eve vidět, že jsou dlouholetými kolegy a jsou tak perfektně sehraní, byť jednomu menšímu pádu se neubránili ani oni.

Alex pak zaujala svými výkony na ruské tyči i na závěsné obruči (aerial hoop) a Eric předvedl náročné žonglování s tzv. cigar boxy. Vrcholem představení, podobně jako u mnoha jiných novocirkusových inscenací, byla i tentokrát houpačka (teeterboard). S tím rozdílem, že Barcode Circus Company se neobtěžovala s žíněnkami, ale houpačku různě posouvala po jevišti. Artisté tak mohli skákat z různých směrů a Alex i Eve padaly svým mužským protějškům přímo do náručí. Soubor se tak postaral o finále, při němž se tajil dech.

V posledních letech vzniklo několik inscenací, které zkoumají hranice nového cirkusu. Jako příklad uveďme show Bestias francouzského souboru Baro d’Evel Cirk Cie, který bylo možné spatřit na loňské Letní Letné, nebo novinku českého souboru Cirk La Putyka Isole, která kombinuje nový cirkus s koncertem a divadlem.

Oproti těmto pokusům je kanadský soubor ve svém přístupu „tradičnější“ (ačkoli se nabízí otázka, co je v novém cirkusu tradiční) a ve Sweat & Ink se zaměřuje hlavně na akrobacii. Přesto se mu daří ji skloubit s příběhem a vytvořit harmonický celek, kdy divák pochopí, co se autor snaží v ději sdělit, a také si užije rychlých ladných salt, která vypadají elegantně a nebezpečně zároveň.

Divadlo: Sweat & Ink

Režisér: Jean-Pierre Cloutier
Hudba: Betty Bonifassi