Divadelní génius David Drábek pro Klicperovo divadlo, jehož je uměleckým šéfem, zinscenoval Tři mušketýry. Nebyl by to však Drábek, aby je nepojal po svém. Po Figarově svatbě, Richardu III. a ROMeovi je to další předloha, na které nezůstala nit suchá. Na rozdíl od předchozích her se Drábek Dumasovým románem opravdu jen inspiroval a vytvořil vlastní příběh, který vyplňuje mezeru v časové posloupnosti – Dumas po Třech mušketýrech napsal mušketýry po dvaceti letech a pak ještě po deseti letech. Drábek tedy doplňuje řadu o mušketýry po deseti letech. A jaké to tedy bylo?

Tri musketyri

Mušketýři, věrně sloužící králi Ludvíku XIII. a jeho ženě Anně, královně Francie, se radují – mají nové poslání. Zlolajný kardinál se svým ďábelským poskokem kujou další pikle, až se z toho královně dělá mdlo. Velký zlý Maur je na cestě pro Ludvíkovu hlavu a tomu je to jedno. Zahradničí a peče palačinky. Rozkaz tedy přichází od královny a je jasný – zničit Maura. A mušketýři se proto vydávají na cestu, aby příkaz bez rozmyslu a váhání splnili. Ale co když nic není, jak se zdá? Kdo je žena se železnou maskou a jaké to je mít Habsburské příbuzné a Medicejskou tchýni?

Tri musketyri

Děj se neodehrává plynule, události jsou vyjevovány skrze jednotlivé „střihy“ posouvající se v čase (scéna – královna vydává rozkaz, další scéna – mušketýři bojují s Maurem, další scéna – kardinál hovoří s Rochefortem,…). Zápletka by mohla být zapeklitější, rozřešení Tajemství Maurovy ruky, jak je inscenace podtitulována, přišlo vcelku rychle. I tak ale příběh přináší nečekané zvraty.

Tri musketyri

Herecky neodolatelný byl především královský pár. Marie Poulová skvěle ztvárnila nanynkovskou královnu, která politice ani zbla nerozumí a ze všech pletich a obav o králův život ji tak akorát bolí hlava. Král se naopak bezstarostně věnuje své zahradě a jediné, co ho zajímá, je, zda všichni sdílí jeho názor, že ta nově dovezená plodina – brambory – je pěknej hnus. Před herci – mušketýry – je třeba smeknout za odvedené šermířské souboje. Choreografie potyček je jistě náročná a navíc, vzhledem ke zbraním, musí být precizně odvedená.

Tri musketyri

A nyní přichází trio, které z představení, spolu se šermem, tvoří spektakulární podívanou, v níž děj vlastně ani není až tak důležitý. Scénografie Martina Chocholouška nás zavede do královské zahrady, prorostlé břečťanem a révou, nad níž bdí oko Boží. Kostýmy Simony Rybákové opět dokládají, že tato dáma je přebornicí ve svém oboru. Mušketýři byli ve svém ohozu elegantní fešáci a šat královny Anny – čistá krása, na niž škoda slov. Vše dokresluje hudba Darka Krále – akční melodie založená na smyčcích, v níž jako mantra zaznívá Je suis mousquetaire.

Divadelní hra: Tři mušketýři

Námět: Drábek-Belko-Král
Dramaturgie: Jana Slouková
Hudba: Darek Král
Scéna: Martin Chocholoušek
Kostýmy: Simona Rybáková
Texty písní: Tomáš Belko
Árie: Dagmar Pecková
Šermy: Petr Nůsek
Scénář a režie: David Drábek
Autor fotografií: Patrik Borecký
Hrají: Miroslav Zavičár, Marie Poulová, Lubor Novotný, Jiří Zapletal, Filip Richtermoc, Jan Sklenář, Matěj Anděl, Jakub Tvrdík, Natálie Řehořová, Natálie Holíková, Jan Vápeník, Marta Zaoralová

8
9
10
9
recenze-divadlo-tri-musketyriVýprava – kostýmy, scéna a hudba – je skvělá. Představení zanechá silný vizuální dojem. Ale zápletka Drábkových mušketýrů na můj vkus mohla být zapeklitější a propracovanější.