Před zhlédnutím filmu Jako v bavlnce jsem netušil, že v USA funguje takový systém, kdy může soud rozhodnout za nepřítomnosti dotyčné osoby o její nesvéprávnosti a předat do péče zcela cizí osobě. A pokud je ta cizí osoba podobně amorální jako hlavní postava Marla s tváří Rosamund Pike, je na problém zaděláno. Protože Marla se o svoje svěřence rozhodně nestará jako v bavlnce.

I Care A Lot: Rosamund Pike as “Martha”. Photo Cr. Seacia Pavao / Netflix

Marla Grayson je profesionální pečovatelka, která se na základě rozhodnutí soudu stává opatrovnicí starých lidí, kteří už se sami o sebe nedokážou postarat. Tedy alespoň podle zfalšované lékařské zprávy. Díky tomu se stává i správcem veškerého majetku svých svěřenců. Klienty okamžitě posílá do domluveného domova důchodců, kde zařídí, aby k nim neměli rodinní příslušníci přístup a zároveň jim znemožní jakýkoliv kontakt s okolním světem. Co když ale jednou narazí na důchodkyni, se kterou si není radno zahrávat?

Démonická Rosamund Pike

Britská herečka se možná narodila pro role bezcitných mrch, když si vzpomeneme třeba na bondovku Dnes neumírej nebo Zmizelou od Davida Finchera. V novém filmu od Netflixu neváhá odtrhnout milované rodiče od svých potomků, zničit tím psychiku všech zúčastněných a ještě na tom finančně profitovat. Pike dodává postavě potřebné démonické charisma, notnou dávku sebevědomí a také elegance. Ačkoliv jsem očekával, že se během sledování postupně začnou měnit mé nesympatie k hlavní hrdince, nakonec takový pocit nepřišel. Marla je prospěchářská mrcha a asi by nebylo dobré, kdyby se ji tvůrci pokusili polidšťovat.

I Care A Lot: Eiza González as “Fran”. Photo Cr. Seacia Pavao / Netflix

Jejím protivníkem se stává ruský mafián Roman Lunyov, kterého geniálně zahrál Peter Dinklage. Toho většina světa zná jako Tyriona Lannistera ze Hry o trůny. Dinklage disponuje obrovským charismatem a veškeré scény, ve kterých ho vidíme, si krade pro sebe. Možná je i škoda, že toho prostoru nedostal nakonec více.

I Care A Lot: (L to R) Rosamund Pike as “Martha” and Dianne Wiest as “Jennifer”. Photo Cr. Seacia Pavao / Netflix

V dalších rolích se představují krásná Eiza González jako partnerka Marly Fran a zároveň její spolupracovnice. Nejnovější oběť této vypečené dvojice hraje dvojnásobná držitelka Oscara Dianne West. Ta hraje důchodkyni Jennifer Peterson, která je zdánlivě velmi neškodná, ve skutečnosti je matkou nebezpečného ruského mafiána. Peterson dokázala skvěle vybalancovat hranici mezi vystrašenou stařenkou a bezcitnou mafiánkou.

Žánrový mix

Jako v bavlnce se nedá jednoduše žánrově zaškatulkovat. Zaznamenáváme určité prvky komedie, thrilleru, akčního filmu nebo dramatu. Zároveň otevřeně kritizuje systém, kdy je možné člověka zbavit svéprávnosti, aniž by se mohl nějak bránit. Režisér a scenárista J Blakeson se kinematografickému světu uvedl skvělým nezávislým thrillerem Zmizení Alice Creedové, jeho posledním režijním počinem byla minisérie od BBC Střelný prach s Kitem Harringtonem a Liv Tyler. Jako v bavlnce má velmi dobré tempo a nedává divákovi možnost na chvíli upustit pozornost.

I Care A Lot: Peter Dinklage as “Rukov”. Photo Cr. Seacia Pavao / Netflix

Co bych filmu vytkl, je v určitém momentě proměna Marly na neohroženou akční hrdinku, kdy bez mrknutí oka zlikviduje nebezpečnou mafiánskou ochranku. Není nám známo, zda nemohla v minulosti projít nějakým výcvikem, proto je zmiňovaná scéna trochu přitažená za vlasy. Možná by mě to nepřekvapilo u Fran, u které nám tvůrce naznačuje, že v minulosti byla policistkou. Postava Fran je ale spíše lehce nevyužitá.

I CARE A LOT (2021) Peter Dinklage as Rukov and Rosamund Pike as Marla. Cr: Seacia Pavao/NETFLIX

Vše špatné ovšem zachránil brilantní konec filmu, který doslova vyrazí dech. Snímek zdobí také obří dávka cynismu, která na nás dýchá z každého záběru. Celkově je Jako v bavlnce ale silný nadprůměr v kontextu současné tvorby, kdy jsou očekávané kino tituly odkládány, a streamovací služby zahlcují kinematografii svým obsahem.

FILM: JAKO V BAVLNCE

Režie: J. Blakeson
Scénář: J. Blakeson
Kamera: Doug Emmett
Hudba: Marc Canham
Hrají: Rosamunde Pike, Peter Dinklage, Eiza Gonzáles, Dianne Wiest, Chriss Messina a další

8
9
7
6
recenze-film-jako-v-bavlnceFilm Jako v bavlnce primárně pobaví diváky, kteří mají rádi cynický humor. Rosamund Pike se zase jednou proměnila v bezcitnou mrchu a tentokrát nadělá spoustu vrásek mafiánovi s tváří oblíbeného Petera Dinklage. Velké zadostiučinění přijde v závěru snímku.