Novozélandský filmový tvůrce Taika Waititi je znám pro svůj neotřelý humor. Když představil světu svůj námět o malém nacistickém chlapci, jehož imaginární přítel je samotný Hitler, všichni věděli, že nás čeká obrovská dávka absurdních komických situací. Králíček Jojo ale není pouze netradiční komedií. Navíc se může pyšnit velmi sympatickým hereckým obsazením. O kvalitě snímku taktéž vypovídá šest oscarových nominací.

Jojo je desetiletý chlapec žijící v nacistickém Německu. Je učebnicovým příkladem toho, jak by měl vypadat správný člen Hitlerjugend. Jeho ideologické zaslepenosti napomáhá skutečnost, že si jako imaginárního přítele vymyslel zrovna Hitlera. A ten mu radí, jak nakládat se svým životem. Jojovým životem však otřese zjištění, že jeho maminka, která je nucená syna vychovávat sama, ukrývá v pokoji po zemřelé dceři židovskou dívku. Aby nezpůsobil mamince problémy, vymýšlí s Hitlerem všemožné způsoby, jak se dívky zbavit, aniž by to zjistilo gestapo. Jenže co když Židé nejsou tak špatní, jak si celý život myslel?

Autorka fotografie: Kimberley French © 2019 Twentieth Century Fox Film Corporation

Výborné herecké výkony…

Taika Waititi si kromě scénáře a režie zahrál ještě roli imaginárního přítele hlavního hrdiny. Jeho ztvárnění zvládl na výbornou, Hitler je spouštěčem hromady komických situací a diváci v kině to několikrát ocenili hlasitým smíchem. Snímek postavil ale na postavě malého zapáleného nacisty Joja, kterého velmi přesvědčivě zahrál Roman Griffin Davis, u nějž se jedná o první filmovou roli vůbec. Davis v roli září a skvěle se doplňuje se svým hereckým protějškem – o něco zkušenější Thomasin McKenzie v roli mladé Židovky. Nejvíce sympatické jsou nakonec ale úplně jiné role.

Scarlett Johansson se chopila role Jojovy maminky, která se musí starat o svého syna a židovskou dívku a zároveň musí překonávat smrt dcery a odloučení od manžela, který se aktivně účastní bojů. Že byla Johansson více než dobrou volbou, potvrzuje také fakt, že byla nominována na Oscara za nejlepší ženský výkon ve vedlejší roli (zajímavostí je, že je letos herečka nominována ještě na Oscara za nejlepší ženský výkon v hlavní roli, a to díky filmu Manželská historie).

Autor fotografie: Larry Horricks © 2019 Twentieth Century Fox Film Corporation

A nejvíc frajerskou roli si střihl Sam Rockwell. V kůži jednookého nacistického kapitána „K“, který má na starosti práci s mládeží, ukazuje, že ne všichni nacisti byli bezcitní vrahové. Někteří jen dělali, co mohli, aby jejich nejbližší přežili. Za zmínku stojí komické kreace Rebel Wilson jako nacistické úřednice, Alfieho Allena v roli pravé ruky kapitána „K“, gestapáka Stephena Merchanta a Archieho Yatese představujícího nejlepšího Jojova kamaráda Yorkiho.

…v netradičním pohledu na tehdejší německou situaci

Waititi se při psaní scénáře inspiroval knihou novozélandské spisovatelky Christine Leunens Nebe v kleci. Film okořenil svým typickým provokativně absurdním, ale geniálním humorem, čímž divákovi částečně pomáhá překousnout nepříjemně smutné scény, se kterými se ve druhé polovině roztrhne pytel. Situace, které byly v reálném životě nepříjemné (např. prohlídka domu gestapem, výcvik Hitlerjugend atd.), jsou v konečném důsledku dokonale úsměvné.

Skvěle Waititi zapracoval i s hudbou, kdy vybral notoricky známé písně, které se k filmu hodily především obsahově. Některé z nich zazněly rovnou v německém jazyce, což jsme poznali už v trailerech. Ačkoliv jsme měli známé songy v němčině a příběh se odehrává v Německu a postavy jsou Němci, mluví všichni anglicky. I to se svým způsobem dá chápat jako komediální záměr, přesto pravděpodobně hlavním důvodem bude, že je to stravitelnější pro americké publikum. I tak si dal ale Waititi záležet, aby vtipně parodoval Hitlerovy veřejné výstupy, aniž by užil němčinu.

Přestože původní námět zněl zprvu hodně šíleně a nikdo neočekával ambice na filmové ceny, Králíček Jojo nakonec získal celkem šest nominací na Oscara (nejlepší film, herečka ve vedlejší roli, adaptovaný scénář, střih, výprava, kostýmy). Pro českého diváka je zajímavostí také to, že se snímek natáčel v České republice a výrazně se na něm podílela česká produkce.

FILM: KRÁLÍČEK JOJO

Režie: Taika Waititi
Scénář: Taika Waititi
Střih: Tom Eagles
Kamera: Mihai Malaimare Jr.
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie, Scarlett Johansson, Taika Waititi, Sam Rockwell, Rebel Wilson, Alfie Allen, Stephen Merchant, Archie Yates, Luke Brandon Field, Sam Haygarth, Stanislav Kallas, Joe Weintraub, Brian Caspe, Iva Šindelková, Robert East

9
10
9
9
recenze-film-kralicek-jojoKrálíček Jojo se snaží vyvažovat netradiční humor s vážným a smutným tématem. Pod taktovkou populárního Taika Waititiho sledujeme sbližování malého zaslepeného nacisty a dospívající židovské dívky, jejichž životy ztěžuje doba a místo, kde se právě nachází. K přežívání jim dopomáhají svérázné postavy, a ne u všech byste takovou pomoc očekávali. A zároveň si dávejte pozor, pokud máte imaginárního přítele. Obzvlášť v případě, že je oním kamarádem Hitler.