Erotické dusno mezi mladou dospívající dívkou a starším mužem? Nemusí to být vždy nechutné. Cairo Sweetová žije většinu času sama ve velkém domě. Její dospívání nabírá ty největší grády a ona hledá samu sebe. S nejlepší kamarádkou Winnie jsou si velmi blízké a blízko ostré hrany mezi fyzickým vztahem a kamarádstvím. Sama Cairo je navíc velmi talentovanou spisovatelkou, její fantazie rozhodně nehraje při zdi. A pak se najednou dostane do třídy k šaramantnímu Jonathanu Millerovi. A právě od tohoto momentu rozehrává režisérka a autorka scénáře Jade Halley Bartlettová hru, při které je vzrušení a erotické dusno tak silné, že některé porno je jen pohádkou pro děti. Nepotřebuje přitom ukázat ani bradavku, a vlastně ani kus nahé kůže.
Rodiče Cairo Sweetové jsou právníci. „Ti drazí,“ vysvětlí později svému učiteli Jonathanu Millerovi, když se o ně zajímá. Pro Cairo to znamená, že jsou většinu času na cestách a ona je tak v obrovském domě na americkém zapadákově obvykle sama. Zdá se, že jí to moc nevadí, zkouší psát, sní o dráze spisovatelky a na nějaké výstřelky s kamarády nemá pomyšlení. Na rozdíl od mnoha dalších teenagerů v jejím věku – je jí osmnáct a maturita i přijímačky na vysokou se blíží – volným časem neplýtvá a raději sáhne po knize (nebo tužce). Není divu, že má skvělé známky a je premiantkou třídy.
Honba za zážitkem, nebo bouře sexuality
Caiřina kamarádka Winnie je z trochu jiného těsta. Zatímco Sweetová o citech a sexualitě spíše čte a píše, Winnie si naplno užívá možností, které svět nabízí dospívající dívce. „Zase ti vidím spodní prádlo, vše je v pořádku,“ prohodí Cairo. I když ve skutečnosti – ani Winnie se nechová nijak nepřístojně a vyzývavostí spíše maskuje nejistotu. Na rozdíl od Sweetové už do třídy učitele literatury Jonathana Millera chodila. A tak ho kamarádce vylíčila v barvách. Tu ale zaujal ještě dávno předtím, než jej spatřila. Zjistila totiž, že i on je spisovatel, byť vydal jen jednu knihu. A stejně jako ona, trčí v tomhle zapadákově. I když na rozdíl od ní, on dobrovolně.
Cairo tak přijde už na první hodinu připravená. Vlastně dorazí dokonce o hodinu dříve, se seznamem povinné literatury na celý rok už dávno přečteným. Najednou uvidí velmi elegantního sympaťáka, který o ni navíc – skoro jako jediný – projeví zájem. Nebo spíše, nikoli o ni, ale o její život a talent. Zdá se, že na začátku je vše nevinné, jenže Cairo má najednou chuť oblékat se vyzývavěji než Winnie, a co víc, má chuť trávit se svým učitelem stále více času. Vlastně není ani tak otázkou, jestli se tihle dva spisovatelští vyvrhelové sblíží, ale spíše jak rychle. I když si ona a Miller ještě více uvědomují, že tohle je opravdu nevhodné.
Wednesday v osmnácti a stejně cynická
Film Premiantka je celovečerní prvotinou americké herečky, a nyní už také režisérky a scenáristky Jade Halley Bartlettové. Pokud se nepříliš zkušený tvůrce (ale mnohdy i ten zkušený) pustí současně do režie i scénáře, obvykle to zavání problémem. Ani tento snímek není výjimkou, scénář má přece jen trochu mezery a některé skoky jsou poněkud násilné. Naštěstí se ale přes to divák v kině docela snadno přenese. Protože Bartlettová dokázala tak skvěle vybrat představitele dvojice hlavních rolí, že na scénář nikdo ani nepomyslí. Vzájemná chemie mezi Jennou Ortega a Martinem Freemanem je totiž na první pohled tak silná, že dokáží téměř po celých devadesát minut vytvářet takové erotické dusno, že se v sále skoro nedá dýchat.
Ortega si získala v poslední době obrovskou popularitu rolí Wednesday Adamsové v netflixovském seriálu. A když Jennu Ortega uvidíte v prvních záběrech, okamžitě si na tuhle její roli vzpomenete. Stylizace je velmi podobná, ale co víc, Ortega si i do téhle role dokázala přenést jistý cynismus, cit pro jízlivost a chladnost, kdy je ve své odtažitosti až vřelá. A protože teď už nehraje malou holku, ale dospívající ženu, může být při tomhle naprosto dokonale sexy (takovým tím nezúčastněným způsobem jako Lorelai Gillmoreová). Navíc v osobě již zkušeného Martina Freemana dostala skvělého spoluhráče. Za všech okolností šarmantní, milý a pohledný postarší chlapík, který si léčí svoje komplexy a dělá mu dobře, že ho krásná mladá dívka obdivuje. Skutečnost, že se mezi těmito dvěma začne odehrávat něco nepatřičného, je vlastně docela přirozená. V podání obou hlavních představitelů naprosto uvěřitelná a divák by si klidně vsadil na to, že se mezi nimi něco stalo i v reálu (protože kdo ví, opravdu dohromady fungují). Bartlettová navíc ve filmu Premiantka dokreslila scénu postavou chladné a vlastně zlé Millerovy manželky Beatrice (Dagmara Domińczyk) a samozřejmě Winnie v podání Gideon Adlonové.
Natočit porno bez odhalení lidského těla vypadá nemožně, stejně jako napsat erotickou lyrickou píseň. Ale obojí jde, to druhé dokáže třeba Karel Plíhal, no, a to první Jade Halley Bartlettová ve své Premiantce. Pravda, ona si pomáhá poměrně explicitním jazykem, který ji umožní ještě více se přiblížit pornofilmu a pomáhá udržet erotické napětí balancující na hraně nechutnosti. A abychom byli upřímní, i na jednu sexuální scénu dojde, ovšem opět v plném oblečení.
FILM: PREMIANTKA
Režie: Jade Halley Bartlettová
Scénář: Jade Halley Bartlettová
Střih: Vanara Taingová
Kamera: Daniel Brothers
Hudba: Elyssa Samselová
Účinkují: Martin Freeman, Jenna Ortega, Bashir Salahuddin, Gideon Adlonová, Dagmara Dominczyková, Christine Adamsová, Augustine Hargrave, Elyssa Samselová, Ray Fawley, Trace Haynes, André Wilkersonová
www.donartfilm.com