Nakladatelství CREW naservírovalo svým čtenářům japonskou lahůdku v podobě sborníku povídek od jednoho z nejvýznamnějších autorů hororové mangy, Džunžiho Itó. Oproti běžným comic bookům zaujmou Balónky oběšenců již svou tloušťkou – na téměř 400 stranách najdete devět autorem vybraných povídek, které on sám považuje za nejlepší.

Autorka fotografie: Soňa Hanušová © Kulturio.cz

A že měl Džundži Itó (* 1963) z čeho vybírat. Kreslení se totiž věnuje již od dětství, kdy jej inspirovaly kresby jeho starší sestry. Přesto původně pracoval jako zubní technik a manga pro něj byla jen koníčkem. Teprve v roce 1987, když poslal jednu ze svých povídek do časopisu Gekkan Halloween, se jeho komiksová kariéra nastartovala.

Onou povídkou byla jedna z těch o překrásné dívce jménem Tomie, která své obdivovatele dohání k šílenství. Tomie se následně stala hlavní hrdinkou první komiksové série, kterou Itó vytvořil. Mimochodem, Tomie se dočkala i filmového zpracování. Žádný div, že se s ní setkáte i v Balóncích oběšenců.

Svět, který Džundži Itó ve svých mangách představuje, je spíše znepokojivý než vyloženě děsivý. Nečekejte potoky krve a příšerně příšerné příšery. Autor sice pracuje s nadpřirozenými prvky, ale zasazuje je do běžného života takovým způsobem, až vypadají vcelku obyčejně. Svůj díl na tom má i fakt, že Itó nevysvětluje, jak která nepříjemnost, třeba samotné balónky oběšenců, vznikla. Jednoho dne obří hlavy zkrátka zaplavily Tokio a začaly nahánět lidi. Prostě jen tak. Stejně tak se v jeho povídkách těmi největšími zrůdami často stanou obyčejní lidé, což právě nepůsobí až tak hrozivě, ale o to více znepokojivě. Při čtení máte takový nepříjemný pocit, že něco podobného by se mohlo doopravdy stát.

Balónky oběšenců mají barevně vyvedenou jen obálku, zbytek knihy je černobílý. Ovšem že nic není jen černobílé, zde platí dvojnásob. Itó skvěle pracuje se stínováním svých kreseb, se kterými si vyhrál do nejmenších detailů. Čtenář se díky tomu v příběhu neztrácí, postavy nesplývají. Velkou zajímavostí, pro českého čtenáře trochu nezvyklou, je, že Balónky oběšenců se čtou odzadu, stejně tak jednotlivá okna se čtou zprava doleva, jako je tomu v Japonsku. Je to na žádost tvůrců, aby byla zachována původní orientace kreseb. Zpočátku je to samozřejmě matoucí, některá okna si budete muset přečíst vícekrát, než se trefíte do správného pořadí, ale dá se na to zvyknout.

Každou povídku pak doprovází i autorův komentář, v níž přibližuje svou inspiraci nebo okolnosti jejího vzniku, a také stránka z autorova zápisníku, kde můžeme vidět určitou vývojovou linii a kochat se tím, jak se prvotní nápad proměnil v něco úplně jiného a co z něj naopak zůstalo. Stručně shrnuto, pokud jste fanoušky komiksů, speciálně japonské mangy a k tomu ještě hororů, nejspíš jste netrpělivě vyhlíželi datum vydání a Balónky oběšenců máte už doma. Určitě se ale ani vy ostatní nebojte po tomto sborníku sáhnout. Džundži Itó je totiž mistrem ve svém oboru a Balónky oběšenců jsou ideální příležitostí, jak se s jeho prací seznámit. A pak si rovnou přečtěte i Ryby.

KOMIKS: BALÓNKY OBĚŠENCŮ

SCÉNÁŘ A KRESBA: Džunži Itó
PŘEKLAD: Anna Křivánková
NAKLADATELSTVÍ: CREW
ROK VYDÁNÍ: 2019
POČET STRAN: 388
CENA: 469 Kč

8
Kresba
10
9
recenze-komiks-balonky-obesencuDžundži Itó je skutečným mistrem mangy a perfektně zvládnutá kresba je toho důkazem. Přestože jsou Balónky oběšenců s výjimkou obálky v černobílém provedení, jednotlivá okna nesplývají. Příběhy leccos nechávají utajené, nevysvětlují, jak která nepříjemnost vznikla, ale to jim na ničem neubírá. Itó ve vás rozhodně vzbudí aspoň lehce nepříjemný pocit. Zpočátku může být matoucí směr čtení – zprava doleva –, ale není to nic, na co by se nedalo po chvíli zvyknout. Zvlášť, když se necháte pohltit příběhem.