Těsně před Vánoci vyšla v nakladatelství Comics Centrum sbírka známých operních děl, která P. Craig Russell přetvořil do komiksové podoby. Fanouškům komiksu i opery se tak do rukou dostává kniha s názvem Kouzelná flétna a další operní příběhy, v níž čtenář kromě zmíněného Mozartova kusu najde i například Wagnerova Parsifala, Straussovu Salomé či Maeterlinckovu Arianu a Modrovouse a několik dalších. 

Ilustrátor Philip Craig Russell (* 1951) má za sebou bohatou komiksovou historii. Kromě toho, že působil v Marvelu (Dr. Strange, Daredevil) i DC (Batman), spolupracoval také s Neilem Gaimanem (Coralina, Kniha hřbitovní či Sandman). A aby toho nebylo málo, po celou svou kariéru se průběžně věnuje komiksovým adaptacím oper. 

První z nich, Wagnerova Parsifala, nakreslil v roce 1976, tedy v pouhých 25 letech. Následovala opera Pelleas a Melisanda, jež vznikla v roce 1985, a Salomé v roce 1986. Kouzelnou flétnu vytvořil v letech 1989-1990, Sedlák kavalír pak spatřil světlo světa již v době digitální éry, v roce 2004. Dosud největší ohlas však sklidil Prsten Nibelungův, který Russell vytvořil na přelomu tisíciletí. V Comics Centru pak vyšel v roce 2018. Sbírka Kouzelná flétna a další operní příběhy tak na Prsten Nibelungův nejen pomyslně navazuje, ale také představuje Russellovu operní tvorbu za téměř 30 let. 

Lze tak porovnat, jak se autorův styl za tu dobu vyvinul. Je třeba uznat, že na první pohled nejsou mezi Parsifalem, který vznikl jako první, a retrospektivní sbírku uzavírajícím Sedlákem kavalírem výrazné rozdíly. Spíše by se dalo říci, že v Craigově případě se jedná o konzistentní styl, v němž se našel, a rozdíly lze spatřit leda v detailech jednotlivých kreseb. U Sedláka kavalíra jsou oproti Parsifalovi jednotlivé panely jednodušší, čistší, méně zdobené a bez přehnaných „kudrlinek“, kterých je naopak Parsifal plný. Že jde o starší díla, lze odhadnout také u Salomé a Pellea a Melisandy. U druhého ze jmenovaných především díky použitým barvám, které působí dost divoce a neuceleně. Je nejspíš škoda, že opery v tomto sborníku nejsou seřazeny chronologicky. Možná by pak rozdíly mezi nimi více vystoupily a byly patrnější.

Velkou nevýhodou oper také je, že hudba je jejich důležitou součástí. Ta se však v komiksové adaptaci zákonitě vytrácí. Pak se ukáže, že některé opery pouhým svým příběhem dvakrát neobstojí, neboť jejich zápletka je jen povrchní a veškerý zážitek má dotvořit právě hudba. To však nelze dávat Russellovi za vinu a na druhou stranu není nic jednoduššího než si k četbě danou operu pustit.

KOMIKS: KOUZELNÁ FLÉTNA A DALŠÍ OPERNÍ PŘÍBĚHY

Pořadí vydání: 1.
Scénář: P. Craig Russell
Kresba: P. Craig Russell
Překlad: Alexandra Niklíčková
Počet stran: 416 barevných
Vazba: vázaná s matným přebalem
Rozměry: 158 x 239 mm
Věkové doporučení: 14+
ISBN: 978-80-88152-95-8
Nakladatel: Comics Centrum
Rok vydání: 2019
Cena: 899 Kč
www.comicscentrum.cz

PŘEHLED RECENZE
Příběh
6
Kresba
8
Zpracování
6
recenze-komiks-kouzelna-fletna-a-dasi-operni-pribehy-comics-centrumV nakladatelství Comics Centrum vyšel soubor komiksových adaptací oper od P. Craiga Russella, který se proslavil nejen jako ilustrátor pro DC či Marvel, ale také díky své adaptaci Prsten Niebelungův. Soubor představuje Russellovy operní komiksy, které vytvořil za bezmála 30 let. Osobně bych tak uvítala, kdyby byly jednotlivé příběhy seřazeny chronologicky, aby bylo více patrné, jak se vyvíjel Russellův styl. Komiksová adaptace také samozřejmě postrádá nejdůležitější složku opery – hudbu. Bez ní samotný příběh některých oper neobstojí.