Letošní premiérou Letních shakespearovských slavností byla nejslavnější tragédie Romeo & Julie. Spor dvou rodů, mocných stejně, v překrásné Veroně, kypí už po staletí a ani tentokrát tomu nebylo jinak. Udržovaná zděděná nenávist, o níž už ani nikdo neví, jak a proč vlastně vznikla, však nezabrání Montekům dorazit na velkolepou party ke Kapuletům. A Romeovi zamilovat se do Julie.

Letní shakespearovské slavnosti - Romeo a Julie

Prostory Starého purkrabství Pražského hradu jsou letní divadelní scénou, která každoročně láká stovky diváků. Každá inscenace zde má už z principu kouzelný nádech díky přechodu z červánkového podvečeru v noc. S tímto „jevištním efektem“ počítali i sami tvůrci: „Hra začíná jako hezký sen, který se smrtí Tybalta změní v noční můru. Těšíme se na to, že představení bude začínat za světla a kolem Tybaltovy smrti se začne stáčet k té tmě, což by našemu pojetí mohlo napomoci,“ říká jeden z režisérů, Martin Kukučka.

Letní shakespearovské slavnosti - Romeo a Julie

SKUTŘi se částečně obklopili herci, s nimiž již spolupracovali na svých dřívějších projektech. V roli Romea tak spatříme Jana Sklenáře, v dalších Jana Cinu, Petra Vančuru, Jakuba Gottwalda, Danu Batulkovou, nebo Marii Poulovou, v alternaci Julie. Chybí snad jen Zuzana Stavná. Julii hraje Tereza Voříšková, já měla štěstí na alternující Marii Poulovou. S ní, Janem Sklenářem a Miroslavem Zavičárem na jevišti jsem měla pocit, že jsem na zájezdu královéhradeckého divadla. Hradec dobývá hrad! A není divu, herecké výkony této trojice byly jako vždy – skvělé. Janu Sklenáři role zasmušilého Romea sluší, Marii Poulové Julie není cizí, hraje ji i v Klicperově divadle, byť ve svébytné Drábkově úpravě.

Letní shakespearovské slavnosti - Romeo a Julie

Víc, než představitelé Romea a Julie (snad proto, že je mi jejich herecký projev vcelku známý, čímž jej však nechci nikterak snižovat!), mě bavila dvojice Petr Vančura (Merkucio) a Jan Cina (Benvolio). Z jejich výstupů by klidně mohla vzniknout samostatná inscenace. Jejich krátké mažoretkové defilé (šaty a lodičky included) by mi rozhodně podlomilo kolena, naštěstí jsem seděla. Postava poněkud nekonvenčního mnicha Vavřince v podání Saši Rašilova také stojí za pozornost. Dana Batulková a Martin Sláma – manželé Montekovi – opět dokázali pravdivost úsloví, že není malých rolí. Ač text je jim připsán nemnohý, hereckého prostoru se jim dostane.

Letní shakespearovské slavnosti - Romeo a Julie

I v inscenačním týmu se objevují známá jména, často spojená se skutrovskými projekty – scénografie Jakuba Kopeckého, kostýmy Lindy Boráros, hudba Petra Kalába, choreografie Jana Kodeta. Kostýmy lze shrnout jedním slovem – chic. Jsme ostatně ve Veroně, tedy Itálii, takže jaké jiné by taky mohly být? Hudba byla něžná a jímavá, tedy až na party u Kapuletů. Zde byl použit současný pophit. Ač je mi v tuto chvíli trochu líto mou pozorností upozaděných tanečníků, jejichž taneční kreace byly náročnější, nejvtipnější choreografii v této scéně přisuzuji Michalu Sieczkowskému (Paris), Jakubu Gottwaldovi (Tybalt) a naprostým vítězem je křepčící Vavřinec, jemu ale k tomuto ocenění napomáhá kříž nad hlavou ze zářivek blikající do rytmu. Jak říkám, nekonvenční postava.

Letní shakespearovské slavnosti - Romeo a Julie

Celá hra působí rozpustile a úsměvně, druhá část je vážnější, ačkoli ani ta nemá diváka dostat do hlubokých depresí. Smrt Romea a Julie je, jako ostatně pokaždé, naprosto zbytečná, zde je ale definitivnost smrti utlumena společným odchodem Romea a Julie z jeviště. Je jedno, jestli jsou tu, nebo onde. Jsou zkrátka spolu.

Divadelní hra: Romeo a Julie

Překlad: Martin Hilský
Úprava, režie: SKUTR – Lukáš Trpišovský, Martin Kukučka
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Linda Boráros
Hudba: Petr Kaláb
Choreografie: Jan Kodet
Asistentka režie: Pavla Klouzalová
www.shakespeare.cz

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
10
Zpracování
10
Výprava
10
Herecké výkony
10
recenze-letni-shakespearovske-slavnosti-romeo-a-julieJe zbytečné se zde dále rozepisovat, protože celá recenze je tak trochu chvalozpěv na SKUTRy. Je nám to už samozřejmě trapné, že je pořád opěvujeme, ale nedá se nic dělat, jsou prostě dobří.