Louskáček patří mezi jeden z nejslavnějších baletů. Však se na něm také podílela největší jména baletní historie – skladatel Petr Iljič Čajkovskij a choreograf Marius Petipa spolu se Lvem Ivanovem. Premiéru měl Louskáček 18. prosince 1892 v Mariinském divadle a od té doby patří mezi tradiční předvánoční balet, bez něhož by svátky snad ani nemohly začít. Kino Lucerna přitom svým divákům zařídilo opravdovou perlu – přímý přenos Louskáčka z ruského Bolšoj Těatru.

Dějiny baletu se sice začaly psát ve Francii, avšak zásadní slovo v nich měla i ruská škola. Baletní soubor, který je nejstarší a také považován za nejlepší na světě, zde vznikl již roku 1773. Bolšoj těatr, byť postaven až o tři roky později, je jeho domovskou scénou. Přestože v roce 2013 soubor provázely různé skandály, jeho prvenství zůstalo neohroženo a ve Velkém baletu tančí jen ti nejlepší. Z toho důvodu zde nemá smysl dopodrobna rozebírat jednotlivé tanečníky, jelikož všichni byli zkrátka dokonalí. I sbor, čítající jednu chvíli až třicet tanečnic, byl perfektně synchronní, každý pohyb byl precizně proveden.

Promítaná inscenace byla choreografií Jurije Grigoroviče, tanečníka a choreografa, který utvářel ruský balet v druhé polovině 20. století. Jeho Louskáček, který měl premiéru v březnu 1966, vychází z choreografie Petipy i z Hoffmannova libreta, zůstává tak věrný původnímu zpracování. Ostatně Grigorovič je považován za mistra ve znovuoživování tradičních Čajkovského baletů v jejich originální kráse a tradici ruského stylu. Kostýmy a scénu vytvořil Simon Virsaladze, který vsadil na módu romantismu a pohádkové motivy. Scéně pak dominuje velký vánoční strom osvětlený svíčkami a všude padá sníh.

Louskáček je roztomilé vánoční představení, které nemá výrazný děj, je spíše přehlídkou tanečního umu. Dívka Marie od svého kmotra dostane louskáček na ořechy, který se promění v krásného prince. Ten projeví svou statečnost v boji proti Myšímu králi a pak spolu s Marií putují jeho světem. Druhá část baletu je méně dějová, větší část je zaměřena na tance cizokrajných (indických, čínských, španělských, italských a ruských) panenek. Závěr tvoří samozřejmě velký duet hlavních protagonistů, po kterém se Marie probouzí a zjišťuje, že vše byl pouhý sen a Louskáček není ničím než loutkou.

Pro ty, kteří Louskáčka propásli, mám dobrou zprávu. Zkraje nového roku nás čekají další dva přenosy z Bolšoj těatru, a to Spící krasavice (22. ledna) a Labutí jezero (5. února).

Kino/Divadlo: Louskáček

Choreografie: Jurij Grigorovič
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Libreto: Jurij Grigorovič
Výprava: Simon Virsaladze
Dirigent: Pavel Kliničev
Tančí: Anna Nikulina, Denis Rodkin, Anastasie Šílova, Vitalij Biktimirov, Andrej Merkurijev, Alexej Loparevič, Marie Zharkova, Denis Medveděv, Margarita Šrainer, Taťána Lazareva, Anton Savičev, Jelizaveta Kruteleva, Artur Mkrtčan, Anna Rebecká, Alexandr Vojtjuk, Světlana Pavlova, Jegor Šarkov, Anna Leonova, Alexandr Vodopetov, Vladislav Kozlov, Marie Vinogradova

8
8
9
9
recenze-louskacek-primy-prenos-v-kino-lucernaKinopřenosy jsou ideální příležitostí ke zhlédnutí baletních či operních představení z věhlasných světových souborů. S Louskáčkem v podání Bolšoj těatru zažijete tu pravou vánoční atmosféru.