Snad nikomu, kdo se divadlem alespoň trochu zabývá, nemohla uniknout informace, že někdejší šéf činohry ND prochází v současné době trans přeměnou. Daniela Špinar, která si prožívá velmi náročnou životní etapou, dokazuje, že kromě vnitřního boje sama se sebou dokáže zvládat i svoji práci. Její tvorba je plná minimalismu a dokonale promyšleného symbolismu, a i když je patrné, že do ní vkládá i část svých osobních problémů, sklízí veliký úspěch.

Dokládá to i operní dílo Modrovousův hrad, kterou vytvořila pro Moravské divadlo Olomouc. Inscenace měla premiéru 17. února 2023, a kromě operního souboru se v ní objevil i baletní představující Tance z Galanty – orchestrální dílo maďarského skladatele Zoltána Kodályho. Obě premiéry (inscenace se uvádí v alternaci) sklidily obrovský úspěch. V hlavních, a jediných dvou rolích, se představili Jiří Přibyl/David Szendiuch jako Modrovous a Barbora Řeřichová/Radoslava Müller jako Judit.

Holému jevišti s přiznanou zadní scénou dominuje telefonní budka, symbolizující onen Modrovousův hrad. Tady je důležité podotknout, že by divák měl znát předlohu – legendu o bájném Modrovousovi, anebo znát jednoaktovou operu Bély Bartóka, která se stala předlohou olomoucké inscenace. Kdo tento příběh nezná, může si během hodinu a půl dlouhém představení připadat zmateně. To může ještě podtrhnout minimalistické pojetí inscenace, které se spoléhá převážně na světelné a hudební efekty, tance baleťáků a pěvecký výkon sólistů, zpívajících v maďarštině.

Autorka fotografie: Tereza Hrubá

Pokud byste viděli některou z dalších inscenací Špinar, zjistili byste, že i přes dokonalou propracovanost jsou si její díla velmi podobná. Tak například Kráska a zvíře uvedena v Národním divadle a Modrovousův hrad se v lecčem shodují. Postava Zvířete, stejně jako postava Modrovouse, je zobrazena jako ta negativní postava, která projde přeměnou ze špatné postavy na tu dobrou. Na jevišti se v obou případech objevují alter ega, která mužskou postavu doplňují. V případě inscenace ND jsou to tanečníci kompletně zahaleni do černého, v případě Modrovouse pak členové baletního souboru olomouckého divadla. Taktéž postava dívky (Kráska/Judit) prochází během vyprávění proměnou. Stává se z ní sebevědomá žena, která mužské postavě ukáže ten pravý, krásný smysl života, jakým je láska, přátelství atd. I když jsou dějové linky obou příběhů různé, dá se na nich nalézt mnoho společného a v případě režie Daniely Špinar to jsou vnitřní boje hlavních postav, proměna, sexualita, ženskost, nevyrovnanost.

Autorka fotografie: Tereza Hrubá

Mohu říci, že Modrovousův hrad byl konzervativním hanáckým publikem přijat daleko lépe než předchozí operní inscenace Rusalka bratří Cabanů. Je to nejspíš dáno tím, že se nejedná o národní operu. I tak se ale našli diváci, kteří z divadla odcházeli pobouřeni, zklamáni. Z většiny případů to byli neznalci předlohy, kteří na toto dílo šli s přesvědčením, že to pochopí i bez jakékoliv přípravy. Ovšem to ale zaspali dobu, neboť chceme-li vidět pořádné, kvalitní divadlo, musíme pochopit, že už dávno nestačí jít do divadla „jen tak“, vypnout a nad představením neuvažovat. Naopak i my se musíme zapojit do aktivní složky divadla a to tím, že se na dané představení připravíme, zjistíme si, o čem inscenace pojednává, jak ji režisér/ka pojal/a, případně proč tak učinil/a. Teprve potom můžeme hodnotit kvalitu zpracování.

DIVADLO: MODROVOUSŮV HRAD

Režie: Daniela Špinar
Libreto: Béla Bártok
Dramaturgie: Vilma Bořkovec
Hudební nastudování: Petr Šumník
Dirigent: Petr Šumník
Sbormistr: Lubomíra Hellová
Choreografie: Tono Ferriol, Daniela Špinar
Scéna: Lucia Škandíková
Kostýmy: Linda Boráros
Light design: Karel Šimek
Jazyková spolupráce: Mária Székelyová
Asistent režie: Vojtěch Pačák
Hudební příprava: Milada Jedličková, Lucie Kaucká
Inspicient: Dana Krajevskaja, Marie Burianová
Nápověda: Žofie Křížková
Ovládání dronu: Marek Pešl/Jakub Plánka
Asistent dirigenta: John Paul Jennings
Hrají: Radoslava Müller/Barbora Řeřichová, Jiří Přibyl/David Szendiuch, baletní soubor MDOl, sbor operního souboru MDOl

7
8
8
9
recenze-modrovousuv-hrad-daniely-spinarMinimalistické dílo plné symbolů, tak to je inscenace Modrovousův hrad Daniely Špinar. Ta vytvořila z krátké jednoaktové opery maďarského skladatele Bély Bártoka spolu s Tanci z Galanty od Zoltána Kodályho dílo, které se dá považovat za jednu z nejminimalističtějších inscenací, jaké kdy Moravské divadlo uvedlo. V díle je patrné, že jej dělala Daniela Špinar, neboť do něj zakomponovala kus sebe, kus svých životních problémů, kterými si v současné době prochází. Ale musím uznat, že v této inscenaci to není nijak výrazné, jako tomu je u jiných děl této české režisérky.