Co se stane, když se žena nudí? A co se stane, když se žena nudí, a tak si čte romány plné lásek na první pohled a idylických životů? Stane se z ní paní Bovaryová. A jak taková žena může dopadnout, se dočtete nejen ve stejnojmenném díle Gustava Flauberta, ale také můžete zhlédnout inscenaci Michala Langa v Divadle pod Palmovkou.

V knize Ženy a knihy – Vášeň s následky je Flaubertově paní Bovaryové věnována celá kapitola. Neježe je Ema Bovaryová ženou, jejíž skon částečně zapříčinily romány, které četla a které chtěla sama prožít, ale také jako knižní hrdinka sama ovlivnila několik lidí. Bovarysmus se stal na počátku 20. století diagnózou pro poruchu osobnosti, kdy dochází k záměně identifikace vlastního já a daná osoba se domnívá, že je taková, jakou se vidí ve svých vlastních představách. Tento mylný náhled pak působí destrukci vlastní existence. Později se to však smetlo jako pouhá hysterie a termín bovarysmus se v psychologii ani psychiatrii neudržel.

Ema Bovaryová je vdaná a spolu s mužem Karlem odcestuje na venkov. Od samého začátku vypadá znuděně a spřádá romantické představy, v nichž figuruje místní básník Leon. Ten však brzy odjíždí do Paříže, jelikož se na vesnici také nebetyčně nudí, a ona propadá kouzlu místního děvkaře Rudolfa. Neváhá s ním žít na vysoké noze, a tak brzy přistupuje na nabídku místního obchodníka a hlavně lichváře Lhereuxe.

Rudolf ji po nějakém čase samozřejmě nechá, je tedy čas se vydat za Leonem do Paříže. A Karel? Ten všemu jen přihlíží. A ačkoli se dramaturgyně Iva Klestilová prý snažila vnímání jeho postavy změnit, aby jej diváci neviděli jen jako pasivního troubu, marná sláva, opravdu tak působí. A to, že si na konci stěžuje na to, jak ho Flaubert napsal, a hrdě prohlašuje, že nyní je připraven stát své ženě po boku? Není trochu pozdě, když Ema leží u jeho nohou mrtva?

Během představení jsem došla k závěru, že každá z postav dostala jen to, co si zasloužila. Karel Bovary byl sice obdivuhodný, co se důvěry v jeho ženu a absence byť jen náznaku žárlivosti týče, avšak vše má své meze. Možná kdyby si trochu zažárlil a ztropil malou scénu, získala by Ema dojem, že mu na ní opravdu záleží a nevytrapovala by. Ano, dělal, co jí na očích viděl, ale byla to láska, nebo lhostejnost? Stejně tak si svůj osud zasloužila i znuděná Ema. Vrhnout se do náruče prvního muže a naivně si myslet, že z toho bude velká láska?

Ta se samozřejmě nekoná a ona si najde nového milence, Leona, kterého si sice hýčká a neustále ho něčím obdarovává, ale také se k němu chová jako ke kusu hadru. Není proto divu, že i ten se k ní nakonec obrací zády. Proti svým problémům Ema čelí sama. Svou lehkovážností si všechny popudila proti sobě a jediný manžel, který by jí možná byl ochoten pomoci, je příliš slabý a navíc jej vedle sebe ani nesnese. Uvědomíte si, že lze sympatizovat jen s jedinou postavou, a tou je lichvář Lhereux.

Ano, sice je to zmetek, který svou oběť oškube o poslední cent, nicméně se tím netají, ba paní Bováryovou ještě varuje, aby si nepletla pojmy úvěr a úrok. Ta ve své lehkomyslnosti však nevěnuje těmto varováním pozornost a pak je již pozdě. A ač je sebevíce nemorální donutit někoho prodat majetek svého manžela jemu za zády, Lhereux si aspoň na nic nehraje a je tím, čím se zdá být – lišáckým hajzlíkem, kterému není radno věřit.

Podle Ivy Klestilové si na Paní Bovaryovou může divadlo troufnout jen pokud má odpovídající představitelku, kterou v Lucii Štěpánkové spatřuje. Inu ano, Lucie Štěpánková se té role zhostila s vervou. Byla znuděnou paničkou s Karlem, naivní dívenkou s Rudolfem, femme–fatale s Leonem, nešťastnicí i prosebnicí s Lhereuxem a naprosto zničenou osobností sama před sebou, jež nezná jiného východiska, než je smrt. Z dalších postav ale hlavně vyniká již zmíněný Lhereux, kterého ztvárnil Jan Teplý. Ten dokázal skvěle zachytit vemlouvavou laskavost, podlézavost a zdání, že mu jde o dobro Emy, aby následně udeřil tvrdou rukou a jako povodeň sebral vše.

Jednoduchá scéna si vystačila s kulisami ze třpytivých a bílých látek, u pravého portálu se pak tyčila almara znázorňující lékárníkův krám. Na zemi ležela sláma, která, kromě toho, že sloužila k obcování milenců, měla nejspíš znázorňovat i venkov. Pro herce však byla patrně nepraktická, minimálně ji dost často tahali za sebou na obuvi. Kostýmy nejsou nikterak okázalé a korespondují s dobou vzniku románu. Kromě hudby Sebastiana Langa během představení zazní i Chopinovo Nokturno a Schubertova Ave Maria, táhlé smyčce v Langově hudbě však inscenaci sedí více.

V souhrnu je Paní Bovaryová Divadla pod Palmovkou zajímavou podívanou, ačkoli sledovat 200 minut lehkovážné počínání paní Bovaryové a nečinné přihlížení jejího muže (i přes jeho závěrečný, ale už zbytečný výkřik) je pro běžného diváka těžkou zkouškou.

 

Divadlo: Paní Bovaryová

Režie: Michal Lang
Dramaturgie: Iva Klestilová
Scéna: Jan Dušek
Kostýmy: Małgorzata Matera
Hudba: Sebastian Lang
Hrají: Lucie Štěpánková, Martin Hruška, Radek Valenta, Zuzana Slavíková, Jan Teplý, Jan Hušek, Ondřej Veselý, Stanislav Šárský, William valerián, Krála Trnková, Ivan Jiřík, Marie Málková, Wiesław Cichy, Jan Spíšek, Anna Bura, Matěj Urban
www.divadlopodpalmovkou.cz

PŘEHLED RECENZE
Režie/Dramaturgie
5
Zpracování
4
Výprava
6
Herecké výkony
6
recenze-pani-bovaryova-divadlo-pod-palmovkouLucie Štěpánková se paní Bovaryové zhostila s vervou, z dalších postav vynikl jen Lhereux Jana Teplého. Ten je ostatně i jedinou postavou, se kterou lze v celé hře sympatizovat. Závěrečný monolog Karla Bovaryho působí zbytečně a jen natahuje už tak dlouhé (200 minut) představení.